Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

kopplingsschema v8 305 TBI -89

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 22:01

kopplingsschema v8 305 TBI -89

halloj.

sökt som en tok efter kopplingsschema till en cheva 305 v8 med tbi sprut, vore guld annars med info om vilka kablar som ska kopplas in vart för att den ska starta osv, saken är den att jag bara ska regbesiktiga ett fordon med denna motor sedan ska 350n som sitter i tillbaka.

eller vart man kan köpa en bok där det finns elscheman i osv, haynes tror jag inte har med så bra info när det gäller just motorel. men jag kan ha fel?

//Åslund
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

Hej,

Jag har ett enkelt kopplingsschema till årsmodell 89-90, kan ladda upp det imorgon, det gäller dock endast motorstyrningen, men antar att du bara behöver för motorn? =)

För kopplingsschema till GM-bilar så rekommenderas GM's egna manualer, finns att köpa på ebay.com i bokform, kostar nog runt 300:- med frakten (beg.).
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 22:01

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

japp behöver bara få motorn att gå osv sen åker den ur ;)

vore riktigt snällt om du kunde ladda upp det!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

Hej igen,

Har denna bilden ifrån Internet till motorstyrningen:

[bilder]http://www.usabilforum.se/forumuppladdn ... schema.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 22:01

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

kikat närmare på schemat men jag kan ej lista ut vart denna klut har gått till, har den setat under intrumentbrädan?

Bild

antar att det är den som styr allt med + matning och jord osv då andra delen av härvan ser ut såhär: box,tändmodul och diagnosuutag

Bild

Bild

sen är det dessa kablar som jag ej vet om det styr något med motorns el ksbrln är klippt till höger om delningen men syns ej på bild.

Bild

håller på för fullt med elen just nu och är jätte tacksam om någon vet eller känner igen vad man kan utesluta för kablar och bara rikta in sig på det absolut nödvändiga.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

På första bilden så är det kontakten till tändplattan bakom tändningslåset, som du säger så styr den en del grejer.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 22:01

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

har du bild på en sådan? underlättar det att leta fram en sådan och koppla in sig på den eller helt enkelt ta kabelskor och montera på nuvarande stift? känns som att dom avklippta grova + matningarna på första bilden ska gå till nått viktigt...
Användarens profilbild
volvo740turbo
Minivan
Inlägg: 29
Blev medlem: lör 10 nov 2012, 22:01

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

hittat en bättre bild nu där det står vilka som ska ha spänning osv.

är det så simpelt att jag helt enkelt följer färgen från boxen till tändplattan tex "ECM fuse 12v" som ni ser i schemat och ser till att den får 12v där vid tänding tillslagen? likaså "black/white system ground D1" och helt enkelt jorda den? och göra så på alla som skall ha 12v+ och 12v- så borde motorn slå igång med inkopplad soppapump?

Bild
Användarens profilbild
Petethemeat
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 aug 2013, 13:32

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

Har en van -87 med 305 men fungerar detta kopplingsschema till den oxå? Är rätt ny på att meka amerikanare och massor med el är omdragen på denna bil. Började sanera lite bland kablarna och tog väl bort en sladd för mkt.. Skulle va kalas att ha ett riktigt kopplingsschema att gå efter!
Detta står när jag kollar på reg.nr. På hansenkatalogen:
Märke:-År:1987Modell:CHEVROLET G20VAN CG21305 Motor:V8 305 5,0L F.I. (VIN H)
Effekt (kw):127Växellåda:Automat Växellåda:5200
Tacksam för hjälp!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

Inte många 87:or som hade TBI, men VIN H är väl en av dem, eller hag jag fel? :oops: Då borde kopplingsschemat nästintill stämma.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Petethemeat
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 aug 2013, 13:32

Re: kopplingsschema v8 305 TBI -89

Ja vin h säger inte mej så mkt, men jag känner igen modulerna som han tagit kort på.. Då kanske det finns hopp :)
Skriv svar