Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
pojmis6
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 08 feb 2013, 16:56

Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

Hej jag har en son som skulle starta min jeep Grand cherokee 2.7 crd -02 med start kablar men koppla fel de hann bara glöda till innan han tog bort kablarna :-( de som hände med bilen var att den gick igång 2 ggr men stanna efter 2 sekunder båda gångerna för att sedan inte alls starta motorn går runt men bilen startar inte ?? Finns de någon vänlig själ som kan ha en aning om vad som kan ha hänt skulle jag vara glad för tips ??????????
Senast redigerad av Avenger den mån 11 feb 2013, 09:58, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknas i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

Hej!

Har du kontrollerat alla säkringar och relän? Man kan med fördel skifta plats på säkringarna och relän med samma spec. så slipper man köpa nya (förrän man vet om det är felet).

Prova gärna ett annat batteri (ej starthjälp) och se om det fungerar (beroende på hur bra den går på startmotorn). Det bästa är då givetvis om du har ett reservbatteri som du kan testa med (eller låna ifrån en annan bil), blir lite dyrt att gå att köpa annars :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pojmis6
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 08 feb 2013, 16:56

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

ok ska prova de de var någon som trodde att boxen skulle vara körd kan de vara så ?? och isåfall vad gör man då ???
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

I värsta scenario så kan det vara så, jag vet inte riktigt hur allting hände, bil-el kan vara en luddig fråga, mycket kan hända :(

Man kan avläsa felkoder till PCM:en, men då måste din bil förmodligen fraktas till närmsta verkstad som har tillgång till nödvändiga instrument, t ex. Chrysler DRBIII =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pojmis6
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 08 feb 2013, 16:56

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

Ja jag ska frakta dit den har du någon aning om vad en box kostar?? och kan man köpa en begad ??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

En beg. med samma artikel-nr/part-nr bör fungera, kolla vad verkstaden säger, det bästa är om det är en aukt. Jeep/Chrysler/Mercedes/Fiat-verkstad som har ALL mjukvara och felsökning till denna bil, ej en allbilverkstad.

En ny kostar nog över 10 tusen installerad och klar, gissar på runt 12 :( :shock:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pojmis6
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 08 feb 2013, 16:56

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

Ok vet någon var man kan få tag i schema till säkringar och relä på en jeep grand cherokee 2,7 crd -02 vore jag tacksam hitta inte min handbok :cry:
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

Jag kan kolla om jag har ett schema till dieselmodellen, återkommer lite senare idag med ev. bilder..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
pojmis6
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 08 feb 2013, 16:56

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

skulle vara super bussigt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Startar inte Jeep Grand Cherokee 2.7 -02

Hej igen,

Jag tror att jag hittade schema över säkringsboxen i kupén, men haft svårt att hitta för säkringscentralen i motorrummet, ska leta mera imorgon,

Men se till så att alla säkringar är hela i boxen i kupén (sitter nere vid fötterna till vänster på förarsidan), särskilt de som är 10 Amp.

I boxen ute i motorrummet så bör du kika efter ASD-reläet, det är ett stort relä som sitter längst åt en sida (den sida där locket till säkringboxen hålls kvar som "gångjärn" så att säga), det är den stora säkringen av de 3 st som sitter i rad. Tror att det finns en likadan säkring placerad någon annanstans i boxen, kontrollera spec. och byt ev. plats i sådana fall.

Jag vågar inte säga för mycket förrän du ev. felsökt bilen på en verkstad, men det kan ju vara något annat än att ni kopplade fel med startkablarna, något fel som var där från början när ni provade starthjälp/batteri? Kanske något med bränslet? Prova köra startmotorn i cirka 1-1,5 min (låt vila med jämna mellanrum), samtidigt trycker du på gasen lite lätt hela tiden. Om bilen startar så fortsätter du hålla gasen lite lätt tills den stått på tomgång ett par minuter, så kan man se om den tappat bränsletryck när den är kall..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar