Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Bolt
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 06:47

Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Airbag lampan för föraren lyser och har gjort det ett bra tag, den kan slockna ett par sekunder och sen tändas igen. Kan man kolla felkoder själv eller måste man lämna in den?
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Det ska allt gå. Vet ej om nyckel dansen går men försök:-) on off on off on sen räkna blinken från lampan. Alt köpa en obdII med Bluetooth så kan man få felkoder i sin Android el iPhone med appar

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Bolt
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 06:47

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Får prova med nyckeln, vilken lampa ska blinka? En obd2 läsare till mobilen har jag, men man ser inte airbag och abs-felkoder med den.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Tyvärr så visas enbart felkoderna från motorstyrningen med nyckeltricket (samt generella växelllådskoder) :( För att visa felkoder från de andra modulerna krävs mer avancerade instrument, t ex. DRBIII, då kan man plocka felkoder ifrån Airbagen, ABS, BCM osv., dvs. alla moduler i bilen, finns över 100 st.

Har du några knappar på ratten? Kanske är kontaktspolen i ratten som spökar? Märker du om tutan och de andra knapparna på ratten slutar fungera i samband med att lampan börjar lysa?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Ja men det visste jag ju att man inte kan se:$. Ursäkta för idioti förslaget.
Tänkte inte långt nog

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Bolt
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 06:47

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Höger knapparna kan sluta fungera ibland, knapparna på vänster sida fungerar inte alls. Hur kommer man åt kontaktstycket?
Tack för svaren :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Arvid: :) Ibland glömmer man det lätt :D

Bolt: Du måste lossa ratten och byta ut kontaktspolen, dvs. Clock Spring (om den nu är felet).

En felsökning kan mycket väl bli dyrare än en ny kontaktspole ifrån ebay.com, så det är lite av en chansning. Det kan vara knapparna som är dåliga eller det som jag beskrev. Tutan borde även sluta fungera i samband med att lampan lyser, prova det nästa gång, annars kanske det är någon givare eller airbagmodulen så blivit något fel med.

Det dumma är att vi saknar servicemanual till just Durango 2:a gen så jag kan inte kika efter felsökning :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bolt
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 06:47

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Vad kan en felkodsutläsning på t.ex SCC kosta? Tutan fungerar även när lampan lyser. Kan dåligt batteri orsaka ett fel i airbag systemet? Batteriet som sitter i såg ut att vara från när bilen var ny. En servicemanual skulle vara jättebra:)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Ring och kolla med dem :) ..deras verkstad heter AM Workshop numera..

Om batteriet fungerar bra i övrigt så tror jag inte det kan bli sådana fel, det är iofs om du märker något annat fel med det elektriska?

Tips om manual är All Data DIY, årsabonnemang kostar under 200:- SEK och man kan ha med sig manualen i vilken enhet som helst, datorn, plattan eller mobilen :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bolt
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 06:47

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Får svänga förbi där och höra. Jag laddade batteriet i 3 dagar då slocknade lampan i ett par timmar, men det kan lika gärna vara slumpen. Det är också så att den avslutar "headlight delay" efter bara typ 10 sekunder, det står att det ska lysa i 90 sekunder. Tänkte om det kunde vara ett tecken på dåligt batteri?

Tack för hjälpen :)
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV
Inlägg: 368
Blev medlem: lör 18 aug 2012, 18:29

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Jag skulle sätta en peng på clock spring eller kontaktstycke till denna. Om du har möjlighet att skruva isär och kolla alla anslutningar till den är det en mycket bra start.

Jag tror inte alls på batteriet. Tur att en clock spring inte kostar mer än 400 spänn till din bil ;)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Bolt: Vi har en servicemanual nu, ska kika i den åt dig :)

Ägarmanualer kan du hitta gratis på Dodges egna hemsida, skickar annars ett mejl så kan jag skicka länk :) De har gratis manualer från 2004 och framåt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Bolt
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 06:47

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Toppen :) Vart ska jag skicka mailet? Hur vet man om det är clock spring eller om en kontakt är dålig, syns det?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

På hemsidan finns nästan högst upp en bild på ett brev och kontakt skrivet bredvid. Klicka på den, fyll i din mail, på subjekt väljer du, få kostnadsfri manual sen är det bara att skicka

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Bolt
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: mån 25 feb 2013, 06:47

Re: Airbag lampa, Dodge Durango 2004

Tack :)
Skriv svar