Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Komp värden på chrysler voyager -96

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
chrysler96
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 apr 2013, 12:22

Komp värden på chrysler voyager -96

Jag undrar vad det ska vara för komp värden på våran gamla häck....en chrysler voyager 2,4 -96? Gjorde ett såntdär enkelt test igår när man plockarbort ett tänd stift och sticker ner en grej och mäter upp.


För saken är den att bilen går skit,rycker och har sig vid gaspådrag och tappar all ork. Framför allt vid uppförsbackar.Går även ner på 3 cylindrar ibland. Kan det vara nåt med bränslepumpen?? Sitter det en förpump på dessa bilar?

Tack på förhand!!
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Tjena!

170-225 psi ska det vara på 2.4:an, max differens bör vara cirka 9-10% mellan de olika cylindrarna.

Sitter 1 st pump i tanken, ihop med en modul, tyvärr så finns det ingen inspektionslucka varav man måste lossa tanken :( ..eller ta till vinkelslipen och göra en egen inspektionslucka :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler96
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 apr 2013, 12:22

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

När vi mätte låg det på 13,5 på 3st och 13,8 på en....är det bra då? Ursäkta om jag är trög,men är tjej och vill gärna lära mig =)

Vad kan då vårat problem med bilen bero på??
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Låter som perfekta värden! :) ..omvänt så blir 170-225 PSI = 12-15,8 kg/cm² (jag antar att ni har liknande verktyd som biltema som mäter i just kg/cm² ? :) ).. så runt 14 är ju kanonbra.

Får ni några felkoder i mätarhuset, lyser motorlampan (fungerar den överhuvudtaget?, den ska lysa ett par sek vid uppstart för att indikera dess funktion).

Har ni börjat kontrollera/byta det vanliga (dvs. om ni inte får några felkoder) tändstift och tändkablar?

Kan vara en hel del grejer, bränslepump, filter, spridare, vevaxelgivare, kamaxelgivare, tändkablar, stift mm. Därför är det bra att börja utesluta ev. givare/sensorer då dom ofta ger felkoder (men inte alltid!).

Hur har ni kollat att den bara går på 3 cyl?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler96
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 apr 2013, 12:22

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Tänstift är bytta för ett litet tag sen,dock inte tändkablar. De som har provkört våran bil säger att hon går ner på 3 cylindrar...själv har jag inte en aning. Och det känns just nu inte som det stora problemet utan ryckandet och att det känns som att hon "dör" vid gaspådrag och motstånd. Får då oftast avgassmällar eller nåt då också. Börjar bli så himla trött på detta nu :/ Men jag sa till mannen att vi ska köpa begagnade saker påskroten och byta ut lite allt möjligt och se om det händer nåt.

Vi ska felsöka bilen och se om den har lagrat felkoder...kan ju nästan hoppas på det! =)

Förresten motorlampan lyser nu efter att de drog ut kablarna vid komptestet...ska det vara så? Hur släcker man den?

Tack för hjälpen!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Prova att läsa av ev. felkoder via bilens inbyggda diagnostik i mätarhuset:

Sätt dig i bilen och stäng alla dörrar > Lägg i parkeringsbromsen > Vrid tändningen mellan ON-OFF 3 gånger och avsluta i ON-läge (inom 5 sek, men vrid ändå lagom lugnt!) > Räkna hur många gånger motorlampan blinkar eller om du får någon felkod som börjar på bokstaven "P" i mätarhuset display.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: Komp värden på chrysler voyager -96

Kan mycket väl vara tändkablar, min började hacka vid gapådrag och det försvann när jag bytte tändkablar.

Voyager 3.3 V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
chrysler96
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 apr 2013, 12:22

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Nu har gubben varit ute och gjort sådär med tändningen,men det kom inte upp några p i mätarhuset. Däremot så blinkade check engine lampan i olika följd. När man gjorde det 3ggr så visade det följande

1,2,4,3,5 och 5 sen stannade den. (visar antal blinkningar och paus emellan) samma när han gjorde 5ggr.

Vad betyder detta?? :?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Detta kanske inte hjälper alls, men jag hade nog provat att byta tändkablarna precis som Arvid skrev, vill ni inte handla ifrån Sverige så finns det billiga på ebay.com Dodge Caravan 2.4 =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler96
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 apr 2013, 12:22

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Ok,men vet du nåt om dessa blinkningar vad de står för?

Ebay är ett ställe som vi handlar ganska mycket ifrån,så jag har redan kikat på en massa bildelar där :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Koderna är 12, 43 och 55:

12: Batteriet varit urkopplat nyligen

43: Kan betyda olika saker, mest troligen misstängning

55: Slut på koder

Ni behöver egentligen en OBD2-läsare för att kolla av dem mer specifikt, men känns som att det kan vara kablarna =(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
chrysler96
Station Wagon
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 06 apr 2013, 12:22

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Ok,tack för hjälpen =) Vart hittar man dessa koder? har du nån pdf?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Komp värden på chrysler voyager -96

Koderna finns att tyda på flertalet hemsidor samt även i servicemanualerna :) ..en bra sida är t ex. Allpar.com, http://www.allpar.com/fix/80s-codes.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar