Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

bromsar problem Voyager -96

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
csir
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 18:45

bromsar problem Voyager -96

Hej

Jag har problem med bromsarna på min voyager -96

Hur spänner jag åt handbromsen?

Bromstrummorna bak, hur får jag lös dem? Bara ta hammare och ge efter för den mörka sidan?

Skivorna fram, måste jag byta båda? Jag har tagit bild på båda om nån vill ta en titt...
Är speciellt bekymrad i de sista bilderna (dvs höger sida) för där är skivan typ konkav nött som en sked ungefär har inte mätt men är säkert 5mm djupt i mitten....

https://www.dropbox.com/sc/39a38w4tgucmhwt/KAL9bG0f4j" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack på förhand

Mvh
Senast redigerad av Avenger den fre 22 mar 2013, 19:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Sv: bromsar problem Voyager -96

Byta båda sidor. Skulle jag gjort.

Trumman. Snurra på det och slå också. Ibland faller den av lätt andra gånger får man kämpa ordentligt. Beror lite på hur stor kanten har blivit på insidan, bromsbanden kan fastna eller inte alls gå över kanten. Finns en justerskruv i underkant av trumman på insidan. Se om du kan skruva in den lite så ska det nog gå lite lättare att få loss trumman. Samma skruv spänner också åt bromsbanden eller rättare pressar bromsbanden närmare trumman

Voyager -04 3.3l V6
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: bromsar problem Voyager -96

Har använt den metod som beskrivs i inlägget ovan.

Har nya oanvända bromsbelägg fram. Behövde aldrig användas. Intresserad?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: bromsar problem Voyager -96

Jag tycker också du borde byta bägge skivorna om dom är lika mycket slitna? Svårt att se på bilderna, försök att rensa/slå bort rosten och mät med skjutmått och kolla min-värde.

Trummorna kan sitta ordentligt åt!! Ett rent helsike ibland =( ..även om det krävs många svordomar så är det bra att ta det lugnt, man vill inte förståra något, lätt hänt (jag vet!) :)

Har du parkeringsbroms med handbroms eller fotbroms? Är det en automatare så är det fotbroms som spänner sig själv om allt är som det ska, eller är det handbroms om du har en 4-cyl motor med manuell låda?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
csir
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 18:45

Re: bromsar problem Voyager -96

Låt mig först tacka för alla svar var inga problem med att byta fram men trummorna bak är helt sjuka... jag har tittat runt på olika forum men ser inga skruvar som skulle fungera som styrpinnar så vitt jag kan se jag har kopplat lös hanbromsvajern så den inye kniper fast den och nu sist lät jag avdraren sttta fast medans jag satte fast bogserlinan i andra bilen och "drog" tills den ville på tippa från pallbockarna trumman sitter fast!
Jag är härmed helt nollad...
Anybody ? :-s
Skriv svar