Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Angående Chevrolet trailblazer 2002

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Redneck
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 19 apr 2013, 21:11

Angående Chevrolet trailblazer 2002

Hej jag är helt ny här. jag har införskaffat mig en Chevrolet trailblazer 2002 har bara en fråga angående motorlampan började för ett par timmar sen förra ägaren sa till mig att om jag inte skruvar dit tanklocket rätt så börjar den att lysa. Jag tankade igår och idag började den lysa. Har kännt att det sitter bra på tror jag iallafall Någon som kan leda mig på vägen va det kan bero på? Med vänlig hälsning, filip
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Angående Chevrolet trailblazer 2002

Hej!

Välkommen till forumet,

Det kan mycket väl vara tanklocket som är dåligt, ett vanligt fel på Cheva av dessa årtal. Drar du åt 3 klick?

Det bästa är dock om man läser av felkoderna med en OBD2-scanner så att man verkligen vet vad lampan indikerar för fel. Man kan köpa dessa scanners själv till en billig peng eller låta en verkstad läsa av, men ibland kan dom vara lika dyra som det kostar att köpa en egen scanner, finns många billiga på ebay.com, USB, bluetooth/smartphone, fristående scanners med mera.., även Biltema har ett par stycken men dessa är ganska dyra, fördelen är väl att man inte behöver vänta på leverans.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Redneck
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 19 apr 2013, 21:11

Re: Angående Chevrolet trailblazer 2002

Känns som om jag kommer att trivas här Tack så mycket för svaret skall dra 3 klick i morgon innan jag åker till jobbet. Så får vi se det tar sin lilla tid Oman det försvinner eller just med indikationen? Annars får man väl ta och köpa en scanner säger dem då vad det är för fel med en gång? Mvh filip
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Angående Chevrolet trailblazer 2002

Motorlampan i mätarhuset indikerar ett fel gällande motorstyrningen/emissionssystemet och det klarar OBD2 perfekt :) ..men om du får andra fel på andra moduler (som inte visas med motorlampan) så behöver man en GM Tech II läsare, dessa kostar många tusenlappar och lämpar sig bäst för verkstäder.

Du kommer att få upp en felkod med hjälp av OBD-läsaren, som börjar på bokstaven "P". Beroende på vilken scanner som används så kanske den även beskriver koderna, annars kan man bara slå upp dem på google eller skriva här i forumet :)

Om motorgången är OK så tror jag inte det är något allvarligt fel, ofta är det någon givare som strular, kanske en lambdasond (sitter flera stycken)..

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
vilja
SUV
Inlägg: 140
Blev medlem: mån 05 mar 2012, 19:41
Ort: Norrtälje

Re: Angående Chevrolet trailblazer 2002

Hej
På min trailblazer så är det ganska vanligt att lampan kan lysa om inte tanklocket är riktigt påskruvat.Ibland har jag fått för mig att den vibrerar upp av sig själv.
Som föregående skrev så rekommenderar jag varmt en OBD 2 läsare för det händer lite titt o tätt att lampan kan tändas.

Kenneth
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Angående Chevrolet trailblazer 2002

Som kuriosa står det även i manualen att lampan kan börja lysa om man inte skruvat åt locket 3 klick eller om det är defekt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Redneck
Minivan
Inlägg: 10
Blev medlem: fre 19 apr 2013, 21:11

Re: Angående Chevrolet trailblazer 2002

Det var locket den slocknade nyss :) tack så mycket dör hjälpen men det blir nog att köpa en fel söknings scanner omgående :)
Skriv svar