Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Skaffa en sk "flip key"

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Skaffa en sk "flip key"

Funderar på att beställa ett skal till en sk "flip key" från kina.
Jag har idag enbart en nyckel med en separat fjärrkontroll med alla funktioner, låsa/öppna dörrar osv.. lite irriterande...

Sitter det en transponder ingjuten i nyckeln eller har jag ingen sådan?
om det nu sitter en transponder ingjuten i nyckel, kan man på något sätt få ut den.

Såga, slipa, smälta?? beställa ny transponder?

Vore ju himmla trevligt om man kunde ha endast en dosa i fickan med infälld nyckel..
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skaffa en sk "flip key"

Det är superenkelt att se om man har transpondernyckel eller inte, jag har det t ex. till min Sebring och den nyckeln än gråfärgad och "tjock", den andra är helgjuten plast i toppen =)

Hur många knappar har du på fjärrdosan? Flip-keyn finns ju bara i ett par variationer =(

Ja, visst är det snyggt med en sådan nyckel! :D

Såhär ser en transpondernyckel ut:

[bilder]http://curtslock.com/chrysler%20transponder%20key.jpg[/bilder]
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skaffa en sk "flip key"

Jag hade viljat ha en sådan här till min bil:

http://www.ebay.com/itm/Black-Flip-Fold ... 62&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;

..jag har ingen PANIC-knapp =)

Men jag vet inte om jag vågar ta upp befintligt transponderchip om det skulle gå sönder, en chansning känn det som, men jag ska försöka programmera två till chip så jag har fyra st :) ..vore ju kul att ha en sådan nyckel, känns mer modernt! :D
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Skaffa en sk "flip key"

mmm, precis en sådan nyckel jag har...
Kan man köpa transpondern programerad löst?

Hittade en bild där ett litet chip(ignition chip) var helt löst monterat i fjärrdosan...?
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Skaffa en sk "flip key"

OBS det här får inte läsas av ev. biltjuvar! :mrgreen:

Startspärren är utformad med sk RFID-teknik, d v s RadioFrekvensyIdendityfication (en teknik som förekommer inom en mängd områden). Det är en liten elektronisk krets (Chip) som saknar egen strömförsörjning och som är ingjuten i nyckeln. Det går förm. inte att öppna en nyckel utan att förstöra kretsen. Det fungerar så att det finns en svag radiosändare vid tändningslåset som skickar ut en kodad radiosignal med en startkod och en ID-kod. Signalen är tillräckligt stark för att en antenn i nyckeln kan likrikta den och sedan driva CHIPPET. Radiosignalen avkodas och en annan kod skickas tillbaka till en mottagare vid tändlåset. Om "handskakningen" är tillfyllest, d v s att bitarna hör ihop går det att starta motorn. Oftast går det att starta ändå men motorn stannar efter ca 30 sekunder.

Något som jag inte provat men bör fungera. Om man råkar bryta av en nyckel så kan man nog slipa till den gamla utan att gå för djupt i plasten, beställa en ny nyckelkopia hos låssmed/klackbar UTAN chip så att man kan vrida om tändningslåset och öppna dörrar. Limma på det gamla nyckelhuvudet på den nya på så sätt att inte vridfunktionen hindras och vips har du sparat 2-3 tusen kronor. Det viktiga är att det gamla nyckelhuvudet kommer så nära tändningslåset att enheterna kan jobba med varandra. Det är ingen bra idé att limma fast det bredvid låset för då går det att stjäla bilen med en skuvmesel.

Den nya nyckeln bruka ligga på en hundring.

Skicka gärna mig ett PM om någon tänker prova denna lösning, ännu så länge en teoretisk sådan.
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Skaffa en sk "flip key"

Mitt förslag löser ju inte flipbehovet (hade det på en Mercedes) men det är o andra sidan inte modernt längre utan nu är det startknapp som på gamla lastbilar som gäller. En liten plastdosa i fickan är allt och som låser upp bilen när man närmar sig, tänder både inner- och ytterbelysning och när man kommer in trycker man på startknappen. Har funnits några år redan, men det visste ni väl redan?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skaffa en sk "flip key"

Men det är ändå lite kul med en flip-key gentemot befintliga fjärrdosor :) ..dock är det mycket skönare med Keyless-Go som du säger :D

Man KAN plocka ur transponderchippet eller beställa dessa löst och programmera om man har två fungerade transpondernycklar, då kan man fritt fram montera dem i fodralet till flip-keyn.

OBS, programmeringen fungerar endast på amerikanska bilar eller bilar som tillverkats i USA, inte de som kommer från Österrike = Svensksålda :(

Jag kan iaf prova det på min Sebring om jag vill, den kommer från Canada =) ..ett chip kostar cirka 60: kr och flip-keyn 70:- kr (bägge inkl. frakt). Då slipper jag öppna upp en befintlig nyckel och riskera att den förstörs, annars är det de alternativet man har om man vill ha en flip-key att man flyttar över allting (eller går till Chrysler som har DRB-III-verktyg och programmerar ett chip till, kostar nog runt 2 tusen) :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Skaffa en sk "flip key"

Nog för att bilen tillverkas i Österike men frågan är om nyckeln gör där åxå eller om den kommer från USA..?
Borde inte ett nytt löst chip på 60 kr gå att programera då eller?

Förklara, hur gör man för att programera ett nytt löst chip?

Förklara, varför skulle man inte kunna programera ett löst chip till en voyager i från österike?

Det vore ju himmla trevligt med en flip key i fickan även om det kostar några hundra...
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skaffa en sk "flip key"

Endast "domestic vehicles" har sådant system i bilen som tillåter egen programmering, troligtvis pga. alla försäkringsbolag osv. inom EU, det är ju "mer säkerhet" här än i USA, dom använder t ex. inte ens radiokoder inom USA fastän det är nästan samma stereos.

Givetvis kan man ju prova, man vet aldrig om det går eller inte, servicemanualen beskriver inte ingående vad man ska kika efter, eller jao, den är ganska specifik men ändå :)

Ska beställa en flip-key och chip nu, hoppas det funkar till min bil, annars kan man ju plocka ur chippet, det man ev. förstör är nog nyckeln, men den kan man ju köpa ny och få tillverkad, så oavsett så ska det väl gå beroende på hur chippet sitter fast.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Skaffa en sk "flip key"

Jag tycker åxå det kan vara värt att förstöra en nyckel enbart för att få över chipet till "flippen" om man nu inte kan fixa nytt löst chip..

Ska åxå beställa en från kina..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skaffa en sk "flip key"

Man kan ju alltid beställa en till nyckel i reserv om man vill lägga tillbaks den i framtiden, en blank nyckel är heller inte så dyr :)

Jag fördelen att jag kan montera chippet och en ny dosa i flip-keyn och programmera en TREDJE nyckel, blir lite dyrare då jag köper en original beg. fjärrdosa också, men det blir gött med en nyare nyckel, såg faktiskt det först igår att det fanns med bagageluckeöppning utan PANIC :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Skaffa en sk "flip key"

Har precis konstaterat att kretskortet i fjärren innehåller PANIC-knappen.... men är plomberad i ytterskalet.

Gick ut å provade på bilen utan skal på och tryckte på padden direkt.. -bilen började tuta frenetiskt direkt...... Yey!!

orginalnyckeln som innehåller det ingjutna chipet är ju av halvmjuk gummi vilket jag konstaterade genom att bita lite lätt i kanten.
Blir till att sitta en kväll med skalpellen och en fin whiskey och tälja bit för bit tills man hittar chippet..

Och simsalabim så har man en fungerande flip key med 6!! fungerande knappar....!!
Faan jag är så uppspelt att jag inte kommer kunna sova...
Användarens profilbild
Jim
Van
Inlägg: 89
Blev medlem: ons 28 mar 2012, 21:58
Ort: Eskilstuna

Re: Skaffa en sk "flip key"

-AVENGER!
Vem beställde Du ifrån på E-bay?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Skaffa en sk "flip key"

Gött! :D

Haha, ja, man får ta sig tid en kväll och leta upp chippet :)

Jag ville ha original efter min nuvarande fjärrdosa som bara har dessa 3 knappar :)

http://www.ebay.com/itm/Black-Flip-Fold ... 62&vxp=mtr" onclick="window.open(this.href);return false;
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar