Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

problem med transporter "96"

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
dareallinkan
Station Wagon

problem med transporter "96"

hej alla :)
hoppas på att det finns någon som är duktig på transporter här.
bilen är en "96" och har fungerat klockrent ända tills jag hyrde en kärra på macken, då slocknade alla bakljus. endast blinkers och varningsblinkers fungerar och även dimbakljus om man trycker på knappen. strax efter detta börjades tcs lampan lysa och displayen visar att tcs inte fungerar tillsammans med en skiftnyckel. !? har inte haft möjlighet att koppla in dator ännu men gått igenom alla lampor säkringar och relän, allt var helt, haft av batteripolen (vet att detta inte är det allra bästa). men inget hjälper. allt annat fungerar som det ska.
någon som kan ha en aning om vad det är? detta är min första transporter så jag kan inte så mycket om dessa tyvärr. ..

MvH // Mathias
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: problem med transporter "96"

Tjena!

Bara för att fastställa, det är alltså en Pontiac Trans Sport av den äldre modellen? Eller är det en tidig Chevrolet Trans Sport mellan 97-05? =)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
dareallinkan
Station Wagon

Re: problem med transporter "00"

det är en cheva transport men jag skrev visst fel årsmodell det är en "00" enl transportstyrelsen är det en "chevrolet transport 3?" inte en aning om vad 3an står för.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag vet inte heller var Transportstyrelsen har fått 3'an från för det är samma modellserie om än vissa skillnader mellan årsmodellerna.

Jag skulle främst misstänka att du har en kortslutning i själva släpvagnsuttaget, det finns en kontakt under bilen som kabeln från släpvagnsuttaget går till som du kan prova att ta isär och se om du får tillbaka bakljusen. Annars kan jag bara se på elschemat att det skulle kunna vara ljusmodulen som ska sitta till höger om rattstången under instrumentbrädan.
Användarens profilbild
dareallinkan
Station Wagon

tackar så mycket :) ska prova koppla isär den i morgon och hoppas belysningen kommer tillbaks,annars får jag ta ur ljusmodulen och ev byta den :/ men det är ju en bra start på vägen till att hitta felet :) det som ärlite lustigt som jag kom att tänka på just nu är att jag har dragit min egen kärra bakom flera gånger och då har det fungerat, ända tills jag hyrde "mack kärran" men jag börjar som du sa och kollar kabeln och sedan ljusmodulen ändå :)
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Det är inte ovanligt med risiga elsystem på hyrsläpen.. Om felet ligger i ljusmodulen så borde bakljusen ändå tändas när man vrider på ljusomkopplaren och inte kör på automatiken.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
dareallinkan
Station Wagon

dessvärre händer ingenting oavsett hur jag ställer ljusomkopplaren :( har inte hunnit kolla kabeln eller ljusmodulen idag, får börja där först :? bakljuset kan man ju få via dimbakljuset det som är riktigt jobbigt är ja att allt bromljus är borta :roll:
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om bromsljuset också är borta så ligger nog inte problemet i ljusmodulen, för den är inte inblandad alls i det. Är du säker på att säkringarna är hela och inte bara ser ut att vara det?
Användarens profilbild
dareallinkan
Station Wagon

har haft ur alla och iofs bara kollat tråden men om inte ljus modulen är inkopplad alls så kanske jag skall ta och mäta alla säkringarna :/ hoppas på bra väder imorgon så att jag kan göra detta, hittar jag ingen trasig så skall jag kolla kabeln och ljusmodulen :) funderade på vilka bilar som har en liknade ljusmodul ifall jag skulle prova?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Enl Rockauto så har alla amerikanska Chevrolet och GMC runt samma årsmodeller samma modul.
Användarens profilbild
dareallinkan
Station Wagon

ahh va bra, då kan jag prova ta den från s10an och prova oxå en 06a :) får se vad jag hittar/kommer fram till idag...
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

En 06'a är för ny för att ha samma ljusmodul enl Rockauto, men det är ju de amerikanska modellerna så det kan vara en annan i de svensksålda. Däremot så kan du ju mäta att du har spänning in till den.

Kolla PM om en stund.
Användarens profilbild
dareallinkan
Station Wagon

ahh såg att jag skrev fel, det skulle vara s10 96 :)
Skriv svar