Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trans sport 99 konstig automatlåda.

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Trans sport 99 konstig automatlåda.

Jag köpte för snart en månad sen min första cheva!
Ett val som jag är jäkligt nöjd med och bilen också men jag har lite funderingar.
När bilen är relativt kall så går den mjukt som den ska men så fort den har blivit ordentligt varm, och den blir riktigt varm! så växlar den konstigt, istället för att det går mjukt som det ska så sparkar det till när den växlar upp. Jag kollar regelbundet oljan så att det inte ska vara nå läckage, nyligen bytt den och filter, detta problem existerade även innan jag gjorde det.
Till saken tillhör också att när bilen är ordentligt varm och jag stannar till så kan jag ibland känna lukten av olja och stickan luktar bränd olja när jag drar ut den.
Bilen går riktigt jäkla varm nu när det dessutom är varmt ute men har aldrig kokat så har inte haft några misstankar på att det skulle vara fel på kylsystemet.
I morse när jag kom hem såg jag dock att fläktarna inte snurrade trots att tempmätarn just då stod runt 100...
Jag är både ny på att äga en amerikansk bil och på att äga en med automatlåda så även fast jag är en relativt duktig mekaniker så är jag ny på det här området.
Någon som har tips att ge åt mig?
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Trans sport 99 konstig automatlåda.

Vi kan börja med automatlådan. Om det luktar bränt om oljan så har du något lamellpaket som slirar, du kan fördröja den renovering som kommer att bli nödvändig genom att byta olja och filter men har man otur så påskyndar det istället så det är en chansning. Värt ett försök iaf, finns tillsatser man kan hälla i som motverkar slirning ett tag.

Ang motorn så sätter inte kylfläktarna igång förrän vid 110 grader, om man inte har AC igång för då startar de vid 95 grader. En fungerande AC är alltså att rekomendera på dessa. Frysskyddet och att systemet är under tryck höjer kokpunkten och som du ser på mätaren är det rödmarkerat en bra bit över 100 grader.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ah, jag ser att du skriver att du bytt automatlådeolja och filter?

Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Ang lukt av olja, kolla om det är kladdigt ovanför startmotorn. Där sitter oljetrycksgivaren.

Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Jo jag har precis bytt både och, det här problemet fanns ju dock redan innan.
Tack ska prova det!
Hur vet man om ACn funkar? Har misstanke på att det är nå krångel med den då det är lite svårt att få svalt i bilen..
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Är det pga slirningen som den växlar så hårt?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

AC: påfyllningsventilen finns på röret vid kompressorn framför motorn. Kolla om du har någon gas alls i systemet, isf kan det räcka med att fylla på. Om det inte finns tryck alls så läcker det någonstans.

Kolla också att fläktarna fungerar rent elektriskt, de styrs av två reläer i boxen över batteriet. Jag brukar ta av kåpan så att man kan trycka på armen direkt för att testa.

När man byter olja i automatlådan får man inte ut allt så det kan vara så att du känner det luktar bränt från den gamla. Om du byter igen nu så har du fått ut en stor del av den gamla oljan. Häll i en flaska lubegard då också.

Att den växlar hårt beror på att PCM detekterar någonting som den inte gillar och kör pumpen på full fart för att höja trycket i lådan. I längden kan pumpen haverera pga det.

På 4t65e som kom från årsmodell 00 är det ett vanligt fel med en kärvande solenoid som ger det beteendet, men jag har inte hört det om 4t60e som sitter i upp till '99.

Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Okej ska kika på det.
Jag har bytt olja två gånger, inte med mening dock, packningen hamnade snett första gången så det började läcka ut så jag fick göra om, fick i totalt runt 7-7,5 liter och den rymmer ju 7 liter så det ska inte finnas kvar nå mycket av den gamla oljan.
Hur kan jag ta reda på vad det är som gör att den gör så? Diagnos?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Man får inte ut koder från växellådan med en vanlig obd-II adapter så du behöver åka till en verkstad som har Tech-II.

Du borde alltså ha i stort sett helt ny olja nu, konstigt då att det luktar brännt så snabbt, det är inte ett bra tecken.. Ta en titt på Lubegard.

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

...hmm, hur mycket olja fick du ut vid en vanlig service på lådan?

Har du kontrollerat oljenivån med motorn varmkörd och på tomgång? Hade samma symtom när lådan överfyllts en gång..
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Okej, vi har en Jänkar-verkstad i stan, får dra in dit på måndag.
Jooo man tycker ju det.. Ska göra så!
Tack för tipsen!
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Första gången var jag klantig och samlade inte upp oljan så jag kunde mäta den. Sen när jag tömde den igen så hade jag precis under min-strecket och då sparade jag så mycket olja som möjligt och hällde tillbaka den eftersom att den var ny och kostar skjortan.
Lådan i sig rymmer 7,5 liter.
Jo, jag hällde i typ 5-6 liter och sen körde jag en bit och kollade regelbundet tills jag fick upp den i rätt nivå.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jonathan har en poäng där, dubbelkolla att nivån är rätt.

Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hazzer: Men du kollade med motorn på tomgång och med växelläget i PARK eller NEUTRAL? =) En del gör fel och kontrollerar nivån med avstängd motor, vilket i sig kan tyckas vara logiskt, men inte när det gäller automatlådor.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Jodå, körde igenom lådan flera gånger och kollade nivån med bilen igång och lådan i park.
Jag har kollat nivån säkert 10 gånger, eftersom att det luktar så vill jag vara säker på att det inte läcker så kollar oljan lite då och då för att se om det sjunkit, då alltid med motorn igång och lådan i park.
Skriv svar