Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tomgånginställning Penta Star Dodge Grand Caravan 2012

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
cnab
Station Wagon

Tomgånginställning Penta Star Dodge Grand Caravan 2012

Hej! Här verkar tråden leva och eftersom min Dodge Grand Caravan SXT -12 är ungefär samma bil som Chrysler Town & Country 3,6 l 6-cyl Penta Star, hoppas jag någon kan ge tips: Jag har importerat den här bilen själv och kör den med handgas/broms. Hur ställer man in tomgången på bilen? Den är alldeles för hög och bilen måste hållas stilla med färdbromsen. Och rätt vad det får motordatorn för sig att styrservot behöver mer kraft och ökar tomgången med 500-750 rpm, gasar alltså helt utan min kontroll! Hur kul är det i en rondell med en hand på ratten och en på handaggregatet? Har två andra bilar med automatlåda med några år på nacken och de fungerar perfekt: Bilen på plan mark, motorn på tomgång, driveläge i, inga bromsar ansatta. Först när jag ger gas rör sig bilen. Precis så vill jag att Dodgen ska bete sig. Hoppas någon har ett tips?
Senast redigerad av Avenger den ons 29 maj 2013, 14:48, redigerad totalt 2 gånger.
Anledning: Bilmodell saknades i rubriken - Ändrade till kategoring Dodge
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Tomgånginställning Penta Star

Hej,

Tomgången ställs in av PCM:en och är inget man kan ändra själv som på en förgasarmotor, den får sina värden ifrån olika givare/sensorer från insuget och avgaserna.

Vad står varvtalen på när du står stilla vid en korsning?

Jag kan tänka mig att de andra bilarna kanske har för låg oljenivå i automatlådorna varav dom inte driver framåt, för det ska dom göra = man måste hålla på bromsen.

Är det något fel med servon, stopp i systemet eller för låg oljenivå?? Konstigt att den ökar, hur vet du att det är servon, menar du att den ökar så pass mycket när du vrider på ratten och står stilla?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
cnab
Station Wagon

Re: Tomgånginställning Penta Star Dodge Grand Caravan 2012

Tack för ditt svar Avenger! Lite grand om bilens historia: Dodge Grand Caravan SXT, åm -12, har gått som hyrbil i Californien i ett år, ca 3.000 mil. Importerad av mig i vintras. Litar på killarna som letade fram den, så bilen är helt OK och numera också godkänd för trafik i Sverige och används av mig dagligen. Det är bara det att den inte lirar med handaggregat, d.v.s. handgas/färdbroms, sannolikt beroende på datorns inställda parametrar. Varm motor stillastående i gathörn = tomgång i läge Economy ca 750 rpm. Så fort jag rör ratten oavsett höger eller vänster, går tomgången upp till 1100-1300 rpm utan att jag rör gasen. Men inte alltid vilket gör det hela än mer läbbigt, känslan att inte ha kontroll över bilen, att inte veta vem det egentligen är den som kör. Är det mitt fel eller motorns dator som programmerats av någon med stor otur i tänket? På plan mark går det faktiskt att ge små hö-vä-utslag på ratten och därmed få tillräckligt med gas för att hålla bilen igång t.o.m. i kortare uppförsbacke om det inte är för brant. Att ta sig igenom en rondell med den här bilen är inte alls kul. En hand på ratten och den andra på handkontrollen för broms och gas. Och så plötsligt så beslutar motordatorn att dra på gas inne i rondellen innan jag hittat rätt utfart bara för att datorn tycker att styrservot behöver med kraft. Tror f-n att folk undrar vad som pågår om jag råkar ha andra bilar bakom mig. Den här bilen kommer att käka bromsbelägg om inte datordumheterna som hela tiden vill ta över, går att besegra .... Har kört amerikanare i många år men det som slår mig just nu när detta skrivs, är att Dodgen känns nästan direktstyrd jämfört med mina andra åk. Ratten måste under färd hållas helt still, inga små pareringar alls krävs. Tecken på att amrisarna bygger mer europeiskt eller att jag börjar bli gammal?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Re: Sv: Tomgånginställning Penta Star Dodge Grand Caravan 20

Låter ju lite mysko. Kan tänka mig att det blir lite svårare när man har handgas när bilen gör så. Tycker nog att den borde kollas upp lite extra. Nåt spökar känns det som. Nån inställning borde dom kunna fixa till.

Skickat från min MT15i via Tapatalk 2
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
cnab
Station Wagon

Tack för ditt svar, Arvid! Jo nåt knas är det förvisso. Logiken i all bilkörning oavsett man kör med fötter eller händer är ju att bilens framfart kontrolleras med gas respektive broms. Vi man åka nånstans ska man inte behöva BROMSA sig fram för att inte utgöra en fara i trafiken. Det knepiga är att ingen märkesverkstad försedda med avläsning av motorns styrdon riktigt vill ta tag i det här. Att stänga av den automatik som ger styrservot extra kraft när datorn tycker det och överraskar föraren som måste bromsa sig ur varvtalsökningen. Och att ställa ner tomgångsvarvet måste ju bara funka! Likaväl som det gör på förgasarmotorer.
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Var och lämnade barnen förut, kollade min tomgång och den höll sig när jag svängde på ratten. Konstigt att ingen vill kolla på det. Det måste ju gå att åtgärda

Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
cnab
Station Wagon

Hej Arvid! Fick ett tips nånstans ifrån om att styrservot har någon form av filter och i sådana fall måste det ju vara för hydrauloljan. Om det filtret av nån anledning på en bil som gått 3.000 mil, blivit igensatt, så kan det ju tänkas vara en orsak till att motordatorns automatik ökar gasen för att styrservot ska funka. Som jag nämnde i ett inlägg tidigare så verkar min Dodge vara direktstyrd i färdläge rakt fram, något som jag aldrig upplevt med någon us-bil tidigare. Ingen, absolut ingen parering får göras på ratten om man kör 90 eller fortare, då kastar bilen i sidled upp till en meter! Direktstyrning, ungefär som på en gammal Messerschmitt eller en cykel.
Tips vänner!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car

Jo silen/filtret kan ju tätnat lite. Är väldigt lite känd på de nya modellerna så tips är nog inget jag kan ge. Men att rensa/byta filter kan ju vara värt ett försök

Voyager V6 -04

Skriv svar