Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Databoxen Har brunnit!!!

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Databoxen Har brunnit!!!

Hallå!!

Någon som vet om databoxen från en chrysler voyager- 98 3,3
passar till en chrysler voyager 98 2,4 ?????????
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Databoxen Har brunnit!!!

Hej,

Hur menar du brunnit? Började det att ryka och den blev varm, är den helt sönder, händer ingenting?? :oops: Kan ni ta en bild? :(

Databoxen från 3.3 litern passar ej, och dessvärre finns inte dessa på ebay eftersom 2.4 litern inte såldes i USA etc.. Det är helt andra sensorer osv. på 3.3 litern :(

Men det ska gå att hitta "billiga" på bildelsbasen.se.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Databoxen Har brunnit!!!

Hejsan!

Fläkten till kylaren funkar inte så dom skulle testa nåt med + ock - ,ock gjorde fel det började lukta bränt o tokryka från data boxen o bilen är stendöd!! :( . Det är nog inte meningen att jag ska ha bil. :(

Susann
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Databoxen Har brunnit!!!

Hmm, hoppas inte att det blivit någon kabelbrand eller liknande, då är det i stort sett kört :(

Det bästa vore kanske om ni kommer överrens med någon bilskrot på bildelsbasen om att ni "köper hem" en databox och "testar" om den fungerar, om det inte gör susen så får ni lämna tillbaks boxen och få pengarna tillbaka, annars brukar man inte få returnera elektronik, så därför är det bra att lägga upp ett enklare avtal om detta, inte så roligt att betala för boxen och det visar sig att det varit en kabelbrand också :(

Vet du exakt vad dom kopplade fel? Var det en verkstad? Beskriv gärna exakt vad som hände om det finns möjlighet.

Fungerade inte kylfläkten alls? Även om ni varmkörde bilen? (fungerar tempmätaren i mätarhuset?), bilen kanske inte blev tillräckligt varm så fläkten körde igång? Då kan det antingen vara termostaten eller tempgivaren till motorn som ger signal till mätarhuset, men då borde ni kunnat se detta, dvs. om tempmätaren inte låg på normal temp. Annars kanske det är ett relä till fläkten?

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Databoxen Har brunnit!!!

Hej

Det var en kompis som skulle testa elfläkten o satte plus på minus o det va då det börja ryka.
Ock jag tror att bilen blir varm inget jag tänkt på iallafall. vi vet inte var relät sitter till fläkten?

SUSANN
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Databoxen Har brunnit!!!

:(

Ser ni om alla säkringar är hela i säkringsboxen?

Ni kan ha klarat er undan en kabelbrand, så det kan vara värt att beställa hem en databox och prova, men se till så att ni får lämna tillbaka den ifall ifall.

Tror att reläet sitter till vänster längst ned vid kylarens fästbeslag.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Tobbegto
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 05 jun 2011, 20:14

Re: Databoxen Har brunnit!!!

Hej!

Nu har vi hittat en databox, (men den går inte att lämna tillbaka tyvärr om det inte skulle funka!)
Nu är det så att jag ringde till Modins o kollade om det bara var att byta ut den. Men han var osäker så han skulle kolla upp det till i morgon. Ifrån -00 så gick det iallafall inte att sätta i en begagnad.
Finns det någon som vet om det funkar att byta på en -98 (han sa att det inte gick att koda om heller på Modins)

Susann
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Databoxen Har brunnit!!!

Vad jag vet så ska det fungera att byta rakt av.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Databoxen Har brunnit!!!

Hej igen,

Kollade upp lite och det verkar som om det går att byta boxen rakt av utan vidare åtgärder.

Ni har inget larm eller startspärr antar jag? För i sådana fall fungerar det inte eftersom PCM håller koden till startspärrens modul och larmet.

Då bör ni alltså ha en vanlig nyckel utan chip i (en tunn nyckel som är svart).

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar