Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Jordfel på Chevrolet Trans Sport??

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Johan S
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 21 jun 2011, 11:48

Jordfel på Chevrolet Trans Sport??

Hej, jag har ett knepigt problem.
Min Trans Sport från -98 har börjat krångla vid start.
Det började med att jag märkte att radioklockan nollställt sig själv, sen så någon dag senare så skulle jag starta den och då "knattrade" det som i ett relä men motorn gick inte igång, på tredje försöket så hoppade den igång.
Sedan så har den fortsatt så i 2 dagar till men sen skulle jag starta den när jag skulle till jobbet, STENDÖD.
Inte ens klockan på radion fungerade. Batteriet blev min första tanke.
Jag skruvade bort alla saker så jag kom åt batteriet och kollade "synglaset" på denna och det visade sig vara ok. Gick in och vred om nyckeln, brum så gick den igång (ibland så klickar den litegrann när man vrider om nyckeln.) Slog av bilen och skullle testa igen. STENDÖD, allt var svart, sedan så lät det till i kupén som när man låser upp bilen, då verkade det som att strömmen dök upp igen. Då startade den...
Bilen lägger aldrig av vid körning utan när den väl startat så fungerar den normalt?
Kan det vara jordfel? Tändningslås?? Någon som kan ha en idé? Bil-el är jag inte speciellt kunnig på (heller :oops: ) .
Tack på förhand för tips/ideér. Johan.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Jordfel på Chevrolet Trans Sport??

Tjena,

Har du någon voltmätare? Kan du mäta spänningen som batteriet avger efter att bilen stått still en dag? Meddela resultatet.

PS, vad står på batteriet? Vilken ampere samt CCA har det?

Om du stiger in i bilen och låter tändningen vara, hur är det med belysningen i övrigt? Fungerar allt sådant okey?

Har du något eftermonterat? Larm? Startspärr?

Är du bekant med motorrummet på bilen? Leta i sådana fall upp jordningskablarna och kontrollera dessa, främst den direkt till batteriet, även om den ser OK ut så kan det vara idé att byta den och ev. kontaktskor, låter verkligen som om du har ett glapp till batteriet.

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar