Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

-05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
hj79
SUV
Inlägg: 187
Blev medlem: sön 29 maj 2011, 11:55

-05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

Finns det nått generalställe där det brukar läcka kylarvatten på en voyager av -05ans modell? Min läcker så pass att det blir en pöl under vattenpumpen (innanför höger framhjul) men jag ser inte varifrån det kommer. Verkstaden hittade inget de heller men likförbaskat rinner det ur...
Chrysler Grand Voyager -05
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: -05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

Hej,

Läcker det när bilen är kall eller enbart varm + en varm sommardag? Eller både och?

Har ni konstaterat att det är kylarvätska? (blir det mindre i behållaren?).

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
hj79
SUV
Inlägg: 187
Blev medlem: sön 29 maj 2011, 11:55

Re: -05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

Det verkar som den läcker när motorn är varm. Det luktar varm glykol när man åkt med den ett tag och nån gång har jag sett någon enstaka droppe direkt efter att jag ställt ifrån mig den. Det är glykol eftersom jag får fylla behållaren 1 gång / vecka med ca 1 liter. Verkstaden har provtryckt systemet utan att hitta läcka så det är förmodligen inte topplockspackningen. Det läckte även i vintras så det verkar inte vara väderberoende iaf.
Chrysler Grand Voyager -05
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: -05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

Hur gjorde verkstaden när dom provtryckte systemet? Läckte det ingenting?

Hmm, har verkstaden provat att ansluta en tryckmätare till kylarens lock och pumpa upp trycket till 15 PSI? Om trycker sjunker 2 PSI inom 2 minuter så är det en läcka, pumpa då upp trycket återigen och ryck i slangar och gunga bilen fram och tillbaka.

PS, det är som att pumpa upp ett bildäck, men här måste man vara extra försiktig att inte överskriva 20 PSI, då kan hela kylsystemet braka ihop med följ att topplockspackningen går.

Eftersom det läcker utanför bilen så kan vi bortse från topplockspackningen.

Om det inte läcker med tryck i systemet så kanske det är vattenpumpen?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Olga40
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: mån 04 jul 2011, 21:34

Re: -05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

Oljefilteret sitter i en värmeväxlare(?) där två smala kylslangar går in/ut. Jag har kylvattenläckage därifrån. Vet ännu inte säkert om det är från slangen, rörstudsarna eller från annan plats på värmeväxlaren. Det troligaste, som jag bedömer det, är att det är själva värmeväxlaren som läcker. Hoppas att det är till hjälp i felsökandet. Om någon har koll på felorsaken eller erfarenhet av sådant läckage är jag tacksam för alla upplysningar.
Användarens profilbild
rogerkarlsson
Van
Inlägg: 55
Blev medlem: tor 07 jul 2011, 23:38
Ort: Idre

koppla ur airbag på voyager

Hej har en voyager 06 disel har problem med uykopplingen av air bag. vet inte vilka av dom 4 kablarna som går in i airbagen som jag ska sätta 2 ohms motstånd på. tacksam för svar mvh Roger
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: -05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

Hej,

Endast Chrysler har den informationen då det i vissa länder är olagligt att göra detta så måste det registreras under bilens chassinummer hos aukt. Chrysler-verkstad, så att det finns sparat till ev. kommande ägare.

Visst är det 2 kablar där varje kabel är tvinnad med en annan kabel? Dvs. det finns sammanlagt 4 kablar men endast "2" kablar som är fria?

Men sitter det ingen airbag i A-stolpen också har jag för mig?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: -05 grand voyager läcker kylarvatten men varifrån?

PS, men gör allt förarbete själv och åk till Chrysler och få jobbet godkänt (och dit med motståndet), så slipper du nog undan en stor kostnad.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar