Hej.
Äger en stratus 2,5 v6 -00. Kanon bra bil och är supernöjd med den men har ett problem jag inte kan lösa själv... =(
Bilen går ojämt när den har blivit varm och check engine lampan lyser för det mesta. Slocknar ibland. När jag startar den då den inte varit igång på länge går den bra, men stannar jag och stänger av motorn och startar den igen så går den ojämt.
Känns som den bara går på 5 cylindrar, har bytt tändstift men det hjälpte inte.
Har frågat runt lite och fått svaret att det kan vara en vacumslang som inte är okey.
Men vet inte riktigt var jag ska börja leta, vore tacksam om jag fick hjälp med det.
Jerka
Stratus-00
Annons
Re: Stratus-00
Hej,
Om check engine lyser så måste du få fram felkoden:
Håll inne TRIP/RESET samtidigt som du VRIDER TÄNDNINGEN TILL ON, räkna antalet blinkningar från lampan:
Till exempel:
blink paus blink blink längre paus blink blink paus blink = kod 12 och 21
Om du inte får lampan att blinka genom att hålla innen TRIP/RESET etc. så prova att vrida tängningen till: ON OFF ON OFF ON (avsluta i ON men starta inte bilen, kolla nu om lampan blinkar).
Du måste få fram felkoden först av allt, då kan man reda ut vad felet är eller i alla fall få fram ledtrådar
Mvh
Jonathan
Om check engine lyser så måste du få fram felkoden:
Håll inne TRIP/RESET samtidigt som du VRIDER TÄNDNINGEN TILL ON, räkna antalet blinkningar från lampan:
Till exempel:
blink paus blink blink längre paus blink blink paus blink = kod 12 och 21
Om du inte får lampan att blinka genom att hålla innen TRIP/RESET etc. så prova att vrida tängningen till: ON OFF ON OFF ON (avsluta i ON men starta inte bilen, kolla nu om lampan blinkar).
Du måste få fram felkoden först av allt, då kan man reda ut vad felet är eller i alla fall få fram ledtrådar
Mvh
Jonathan
Hej.
Då ska jag ta reda på koderna och förhoppningsvis lösa problemet.
Skäms lite gör jag, är ju utbildad maskintekniker men nu går jag bet på detta... =( Annars så fixar jag det mesta på bilen själv vilket spar en massa pengar... =)
Återkommer snarast.
Mvh. Jerka
Då ska jag ta reda på koderna och förhoppningsvis lösa problemet.
Skäms lite gör jag, är ju utbildad maskintekniker men nu går jag bet på detta... =( Annars så fixar jag det mesta på bilen själv vilket spar en massa pengar... =)
Återkommer snarast.
Mvh. Jerka
Ja gör det 
Meddela vilken felkod du får så ger den förhoppningsvis en ledtråd om vad problemet kan vara =)
PS, du kan ju också köpa lite startgas och spraya runt slangarna i motorrummet och testa teorin om det är en vakuumslang
(då bör ju varvtalen öka om det är läckage eftersom stargasen antänder när den sugs in i insuget).
PS, är det ojämn tomgång eller vid körning? Kollat automatlådeoljan? = kör bilen varm, åk till plan mark, ställ bilen på tomgång och kolla oljesticka till automaten, bör ligga på MAX.
Mvh
Jonathan
Meddela vilken felkod du får så ger den förhoppningsvis en ledtråd om vad problemet kan vara =)
PS, du kan ju också köpa lite startgas och spraya runt slangarna i motorrummet och testa teorin om det är en vakuumslang
PS, är det ojämn tomgång eller vid körning? Kollat automatlådeoljan? = kör bilen varm, åk till plan mark, ställ bilen på tomgång och kolla oljesticka till automaten, bör ligga på MAX.
Mvh
Jonathan
Hej.
Har nu försökt att få fram felkoder på bägge sätten du skrev man skulle göra men det den gör är att checka allt istället.... =( Får inte fram något och inte blinkar det någon lampa heller... Grrrrr!
Gör jag fel och vilken lampa är det som ska blinka???
Jerka
Har nu försökt att få fram felkoder på bägge sätten du skrev man skulle göra men det den gör är att checka allt istället.... =( Får inte fram något och inte blinkar det någon lampa heller... Grrrrr!
Gör jag fel och vilken lampa är det som ska blinka???
Jerka
Hej,
Ursäkta, jag var nog lite otydlig
Du ska vrida nyckeln till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder (avsluta i ON men starta INTE bilen, låt tädningen vara på bara).
Det är sedan "Check-Engine"-lampan som ska börja blinka i ett mönster som jag skrev ovan
Räkna antalet blinkningatr från den lampan i olika mönster och beskriv hur den blinkade
Mvh
Jonathan
Ursäkta, jag var nog lite otydlig
Du ska vrida nyckeln till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder (avsluta i ON men starta INTE bilen, låt tädningen vara på bara).
Det är sedan "Check-Engine"-lampan som ska börja blinka i ett mönster som jag skrev ovan
Räkna antalet blinkningatr från den lampan i olika mönster och beskriv hur den blinkade
Mvh
Jonathan
Här är en beskrivande video jag hittade på youtube till just din bil:
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
Hej.
Ursäkta att det har tagit tid för mig att svara, mycket jobb... =(
Jo, nu har jag försökt få fram felkoder på bilen men inte lyckats på något sätt... Har haft fler som försökt men de har inte heller lyckats fast vi har gjort precis sim man ska... Får inte fram något..
Motorlampan lyser lite då och då samt att ABS lampan har nu börjat lysa konstant.... Sen går bilen fortfarande dåligt när den startas varm... Så det jag ska göra nu är att lämna in den för att få fram felkoderna... =( Känns surt men har ju inget val..
Tack för all hjälp jag fått.
Jari
Ursäkta att det har tagit tid för mig att svara, mycket jobb... =(
Jo, nu har jag försökt få fram felkoder på bilen men inte lyckats på något sätt... Har haft fler som försökt men de har inte heller lyckats fast vi har gjort precis sim man ska... Får inte fram något..
Motorlampan lyser lite då och då samt att ABS lampan har nu börjat lysa konstant.... Sen går bilen fortfarande dåligt när den startas varm... Så det jag ska göra nu är att lämna in den för att få fram felkoderna... =( Känns surt men har ju inget val..
Tack för all hjälp jag fått.
Jari
Du kan annars köpa ett OBD-II-instrument från t ex. Ebay, det ska fungera bra (en del nyare såsom din år 2000 kan sakna "nyckelmetoden" föratt få fram felkoderna, så då behöver man koppla in OBD-II).
Men om du vill felsöka ABS:en så måste du ändå koppla in DRB-instrument och det går inte att köpa själv, kostar 20-30 000:- :/
Chrysler bör ta runt 1 000:- för felsökning av både Check Engine och ABS tror jag.