Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Servon låter, hur "farligt" är det?

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
ModestyB
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 31 jul 2011, 19:53

Servon låter, hur "farligt" är det?

Hej! Har precis köpt en cheva van -90, starcraft. Har kört ca 70 mil nu och är oerhört nöjd med bilen. Problemet är att servon låter med ett vinande ljud. Säljaren hade informerat om detta och jag fick med ny servo, bättre begagnad, att sätta in, men ljudet stör mig inte, är inte högt och låter inte särskilt illa. Undrar vad som kan hända om jag ignorerar det? Kan något annat i bilen gå sönder om servon lägger av-och kan man ens köra en van utan servo? Tacksam för svar, har en tid på verkstad på tisdag,men sparar hellre slantarna om det inte kan skada min fina bil, hälsn.unni
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servon låter, hur "farligt" är det?

Grattis till bilköpet får jag börja med att säga :)

Du menar servopumpen eller? Har du fått med en sådan till bilen?

Läcker det ur olja? Hur hög är oljenivån?

Tror inte det är någon fara om den går sönder :roll: samt eftersom bilen är bakhjulsdriven så är det ju inte en omöjlighet att köra vidare om det tråkiga skulle inträffa :|
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servon låter, hur "farligt" är det?

Jag är inte en mästare på Chevrolet Van då vi bara ägt en enda, men jag vill tro att om oljan försvinner eller om pumpen går helt sönder så kan det vara så illa att hydraulbromsarna slutar fungera också!! :roll:

Jag ska kolla upp detta med en kontakt jag har, så att det inte uppstår en olycka för dig.

Men jag är som sagt osäker, återkommer med svar om ingen annan har någon bättre idé? :oops:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Servon låter, hur "farligt" är det?

Jag vill tro till 90% att servon samspelar med hydraulbromsarna så om servon kärvar ihop så kommer bromsarna troligtvis att sluta fungera också (blir väldigt svårt att bromsa med andra ord).

Jag råder dig nog att byta pumpen om ni vet att den är felkällan, bör inte vara alltför svårt och tar inte så lång tid, meddela om du vill ha sprängskiss och instruktioner ;)

Mvh
Jonathan
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar