Chrysler 300C CRD 2008
Chrysler 300C CRD 2008
Har en Chrysler 300 c crd som gått 10500 mil och som plötsligt började visa flera problem med att det luktade diesel, sedan började laddnings lampan att lysa och det gick inte att använda blinkers eller annan elektronik.
Batteriet var helt slut så jag köpte ett nytt idag på TH-Petterson, efter att det var monterat fungerade det en stund innan kontroll lampan åter började lysa efter en kort körning.
Ringde då till Hedin bil i Mölndal och fick den testad man konstaterade att ett generator byte måste göras på grund av att dieselolja läckt in i generatorn och förstört den.
Detta var tydligen ett välkänt problem som Chrysler 300c Crd är behäftad med, man har nu börjat att sätta en plåt över för att skydda generatorn och sedan byter man ut slangarna till en bättre kvalité.
Fick även se bilder på Chrysler problemet från andra reparationer man åtgärdat, det här är en konstruktions miss enligt reparatören för så här kan det inte se ut direkt farligt helt klart med stor risk för brand.
Sitter och väntar besked om man tar detta via någon garanti eftersom det är fabrikations fel från början.
Kanske någon annan på detta forum råkat ut för samma problem!!
Batteriet var helt slut så jag köpte ett nytt idag på TH-Petterson, efter att det var monterat fungerade det en stund innan kontroll lampan åter började lysa efter en kort körning.
Ringde då till Hedin bil i Mölndal och fick den testad man konstaterade att ett generator byte måste göras på grund av att dieselolja läckt in i generatorn och förstört den.
Detta var tydligen ett välkänt problem som Chrysler 300c Crd är behäftad med, man har nu börjat att sätta en plåt över för att skydda generatorn och sedan byter man ut slangarna till en bättre kvalité.
Fick även se bilder på Chrysler problemet från andra reparationer man åtgärdat, det här är en konstruktions miss enligt reparatören för så här kan det inte se ut direkt farligt helt klart med stor risk för brand.
Sitter och väntar besked om man tar detta via någon garanti eftersom det är fabrikations fel från början.
Annons
Re: Chrysler 300C CRD 2008
Tack för infon, bra att du delar med dig! 
Det borde kanske gå på "recall" garantiärende då det kan orsaka problem med säkerheten.
Annars hittar du generator billigt på tyska ebay.de!
Det borde kanske gå på "recall" garantiärende då det kan orsaka problem med säkerheten.
Annars hittar du generator billigt på tyska ebay.de!
Har nu väntat 2 veckor på att Chrysler skall komma med något konkret besked i detta ärende, men det enda man sagt är ett lite luddigt svar lämna in bilen så får vi se!JanRF skrev:Har en Chrysler 300 c crd som gått 10500 mil och som plötsligt började visa flera problem med att det luktade diesel, sedan började laddnings lampan att lysa och det gick inte att använda blinkers eller annan elektronik.
Rent ut sagt dåligt svarade att ett konkret svar är det minsta som jag begär.
Detta är ju ett känt problem aav Chrysler och borde således hamna under recall ärenden.
Har nu väntat 2 veckor på att Chrysler skall komma med något konkret besked i detta ärende, men det enda man sagt är ett lite luddigt svar lämna in bilen så får vi se!JanRF skrev:Har en Chrysler 300 c crd som gått 10500 mil och som plötsligt började visa flera problem med att det luktade diesel, sedan började laddnings lampan att lysa och det gick inte att använda blinkers eller annan elektronik.
Rent ut sagt dåligt svarade att ett konkret svar är det minsta som jag begär.
Detta är ju ett känt problem av Chrysler och borde således hamna under recall ärenden.
Tråkigt, man tyckte ju att nu när Fiat är ägare så borde dom verkligen ta tag i detta mera, för att inte hamna ännu mer efter när dom redan tabbat sig med "Lancia" istället för Chryslers emblem.
- Linkan_Sweden
- Van
Min erfarenhet av Fiat som ägare är dålig. När jag hade vad jag tyckte garantiärende gick de stenhårt på att det var två års fabriksgaranti som gällde. Inget goodwill där inte. Jag hade problem med de berömda 18"-fälgarna som korroderar bort. Det slutade med att jag fick kosta på pulverlack själv.
Recall fungerade bra under garantitiden. Villkoret är då att man servat bilen på auktoriserad verkstad. Fick delar för uppskattningsvis 30 tusen bytta då.
Recall fungerade bra under garantitiden. Villkoret är då att man servat bilen på auktoriserad verkstad. Fick delar för uppskattningsvis 30 tusen bytta då.
Chrysler 300C 2.7 Touring -05 Magnesium Pearl
Recall vad gäller säkerhet ska fungera oavsett, iaf det antal gånger som det är listat, en del saker byts en gång medans andra är det livstids garanti på. Tråkigt att dom är så tjuriga =(
Har nu varit i kontakt med Chrysler men man avslår min begäran om ersättning för detta allvarliga fel som uppstått trots att bilen varit inne 2010 för generator byte??
Istället vill man att jag skall ta upp detta med Hedin Bil? inte lätt att reklamera som bilägare,men om man följt service rekommendationerna från sitt eget företag dvs Chrysler och bytt dessa billiga slangar så hade heller detta uppstått.
För det står ju klart och tydligt, ge speciellt akt på dessa slangar samt slangklämmornas placering risk för bränsleläckage på LE,LX,CRD samt hänvisning.
Istället vill man att jag skall ta upp detta med Hedin Bil? inte lätt att reklamera som bilägare,men om man följt service rekommendationerna från sitt eget företag dvs Chrysler och bytt dessa billiga slangar så hade heller detta uppstått.
För det står ju klart och tydligt, ge speciellt akt på dessa slangar samt slangklämmornas placering risk för bränsleläckage på LE,LX,CRD samt hänvisning.
Vad trist, att det alltid ska vara så knepigt med recall även när det gäller säkerheten.
Vad har du för försäkringsbolag? Jag har Chrysler-försäkringen och där är det bara att lämna in om nått händer, motor, växellåda,ac, you name it, givetvis självrisk, bilen ska ha gått under 15.000 mil och vara yngre än 10 år om det ska gälla, snordyr försäkring, lägger 11.000 om året, men billigt om det händer nått
Sent from my iPhone using Tapatalk
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
oh fan, det var inte billigt per år! :O fast helt klart värt det på en nyare dyrare bil som 300C.
- Linkan_Sweden
- Van
Helt OT men lite tips för er som vill spara pengar på försäkringspremien.
Jag har tittat på försäkring genom Chrysler förut men tycker inte att den är prisvärd. De flesta andra bolag erbjuder bättre pris. Har just nu Aktsam och betalar ca 6 500 i helförsäkring. Eftersom jag bor i närheten av vår huvudstad är detta ett mycket bra pris. Aktsam har liksom Chrysler försäkring Trygg Hansa som försäkringsgivare.
Villkoren på sådana där maskinskadeförsäkringar är väldigt luddigt skrivna. Chryslers försäkring gäller max 10 000mil/8 år för privatpersoner och gäller inte för kända fel så då gäller den förmodligen inte för tidigare kända recall. Beror på hur man tolkar texten dock.
Har aldrig behövt göra någon dyr reparation på verkstad ännu. Föröker göra service och reparationer själv nu eftersom fabriksgarantin gått ut för längesedan. Hoppas att det blir fart på forumen nu så att vi kan hjälpa varandra med fel på dessa bilar.
Jag har tittat på försäkring genom Chrysler förut men tycker inte att den är prisvärd. De flesta andra bolag erbjuder bättre pris. Har just nu Aktsam och betalar ca 6 500 i helförsäkring. Eftersom jag bor i närheten av vår huvudstad är detta ett mycket bra pris. Aktsam har liksom Chrysler försäkring Trygg Hansa som försäkringsgivare.
Villkoren på sådana där maskinskadeförsäkringar är väldigt luddigt skrivna. Chryslers försäkring gäller max 10 000mil/8 år för privatpersoner och gäller inte för kända fel så då gäller den förmodligen inte för tidigare kända recall. Beror på hur man tolkar texten dock.
Har aldrig behövt göra någon dyr reparation på verkstad ännu. Föröker göra service och reparationer själv nu eftersom fabriksgarantin gått ut för längesedan. Hoppas att det blir fart på forumen nu så att vi kan hjälpa varandra med fel på dessa bilar.
OT igen, Chrysler försäkring är inte 10.000 mil utan 15.000 mil och 8 år som du sa, inte 10 som jag skrev innan.
Corvette Stingray | Cheva Blazer | Cheva Van | Jeep Cherokee | Chrysler 300
Det gör ingenting med lite OT i trådarna, bara kul och intressant med andra diskussioner! =)
- Linkan_Sweden
- Van
Dock gäller försäkringen upp till 15 000 mil endast om du tecknar den av återförsäljare dvs har du köpt bilen privat eller vill byta till Chrysler Försäkring så är det 10 000 mil som gäller.rimme skrev:OT igen, Chrysler försäkring är inte 10.000 mil utan 15.000 mil och 8 år som du sa, inte 10 som jag skrev innan.
Kanske läge att starta en separat tråd om försäkringar?