Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Dagens fail av mig..

Övriga diskussioner
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Dagens fail av mig..

Har precis hämtat en bil, en Dodge Grand Caravan ES Sport -2001 (dvs. "nya" karossen) med 3.8 V6 motor och automatlåda, lågmilare på 16 tusen mil.

Den verkade ha lite lågt med automatolja då varvtalen sjönk när jag växlade till DRIVE, så jag gav mig ut på en tur för att varmköra bilen och kontrollera oljenivån, sagt och gjort så kör jag 20 min och stannar till vid bensinmacken och hämtar lite papper för att kunna torka av oljestickan, sedan kör jag till plan mark för att få bilen ytterligare lite värmare. Stannar under en gatulykta på en parkeringsplats och lägger i PARK efter att ha bläddrat igenom alla lägena på lådan, sedan får bilen stå på tomgång som dom alltid ska när man kontrollerar nivån. Jag stiger ur bilen och skippar att använda ficklampan och drar upp första och bästa oljesticka jag kommer åt, då är den helt mörk och luktar väldigt mysko, såhär ska ju inte olja se ut, lådan borde vara helt förstörd.. så där står jag och grämer mig och är förbannad och svordomarna flyger i luften! Jag kontroller flera gånger med nytt papper och lyser med lampan på oljestickan, den är fortfarande "svart" och luktar verkligen inte som den ska, känns som att hela lådan är förstörd om den rullat på sådan olja eller att den bränt allting :shock: ..till slut lägger jag upp oljesticka vid näsan och känner ju att det är fasiken motorolja.. då tänker jag, VAD F*N har dom hällt i motorolja i automatlådan för?? :o ..men dumma mig, jag har ju GIVETVIS kollat sticka till motorn och inte automatlådan. Hur jag kunde göra en sådan miss var ju inte så bra, jag har ju sett flera bilar som är likadana där jag för bara några dagar sedan utförde mindre service på lådan. Ingen ursäkt om att dom sitter nära varandra, stickorna är hela 60 cm ifrån varandra.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
Räcket
Hedersmedlem
Inlägg: 2623
Blev medlem: lör 09 apr 2011, 20:54
Ort: Lindesberg / Örebro

Re: Dagens fail av mig..

Hahaha.
Kul att du kan dela med dig av dina misstag. :D

Skönt att det bara var ditt misstag och inte fel på lådan iaf. :D
Bild
Tack till:
AvengerUSABilforum, BDS Lindesberg, Summer On Wheels,
Helges Däckmontering, Mika på MTF Rod & Plåt Och självklart Mamma och Syster.
:)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Dagens fail av mig..

Hehe. Fort gjort i farten.


Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dagens fail av mig..

Köpte ATF+4 idag och hällde i 0,6 liter, nu går den ännu bättre känns det som =)

Haha, ja det var tur att dom inte hällt i motorolja i lådan.

Men aj fasiken vad bilen drar bensin nu när jag kör som med de andra bilarna, det går inte vara tungfotad med denna 3.8 V6:an. MEN den har ju då också 215 Hk vilket är intressant, de gamla 3.8:orna har ju "bara" 179 Hk.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Dagens fail av mig..

Haha mer hästar men törstig när den tunga foten gasar:-).
Känns lådan bättre? Bra

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
WBC33
SUV
Inlägg: 267
Blev medlem: tor 10 mar 2011, 22:24
Ort: Stockholm

Re: Dagens fail av mig..

Det kostar att ligga på topp :lol:

Det är alltid trevligt med 200+ hkr.

Fast det e ju det där med sopparäkningen sen :(
Bild
Dodge Caliber 1.8 SXT 2008
Chrysler GV 3.3 LE, 1996, 22000+ mil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dagens fail av mig..

Lådan är kanonbra i bilen, den har rullat lika långt som din Arvid :) Kanske liite mindre.

Haha, ja det är gott med 215 Hk, rör sig framåt fort som bara den när man gasar, lite kul med en minivan. Det är stort skillnad mellan 179 Hk 3.8:an.

Ett par 18-tummare måste ju på också, samt en bug deflector och frontbåge, även side steps?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Dagens fail av mig..

Sidesteps gör en enorm skillnad på dessa bilar.
E ju toppen att det bara var olja som behövdes till lådan:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Dagens fail av mig..

Jadå, nu går lådan perfekt som sagt :)

Vill gärna hitta ett par fina sidesteps och frontbåge, vore snyggt!
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar