Totte skrev:Voyan97, jag tror inte alla startproblem beror på kallödningar i mätarhus och brända kontakter bakom HVAC.
När du har problem, börja med att kolla felkod. Vad är det för larm du syftar på, stöldlarm?
Hmm båda kan ha rätt, för larmet verkar strula ( fabriks larm - svart dosa )
När jag tänker tillbaka så började det en ggn med att hela instrumentpanelen slocknade när vi
körde bilen, alltså under färd, bilen dog inte utan mätarna slutade fungera och allt slocknade i den.
Larm och ABS lampan började då lysa, allt annat i bilen fungerade som fläkten och radion.
Vi körde bilen till en affär och stängde av den, minns inte om vi använde fjärrlarm ( svarta dosan)
När vi startade bilen igen var det samma fel ingen instrumentbelysning och inga mätare fungerade,
tänkte mest att det måste vara ett el fel eller säkring som har gått.
Vi körde hem ställde bilen kliade oss i huvudet. Låste bilen. Nästa dag testade vi bilen igen
då fungerade ALLT igen.
Efter ca 2 v, givetvis på en campingen, startade vi bilen inga mätare fungerade, bilen men dog efter ngr sekunder, bränslepumpen fungerade inte, startspärren till larmet verkade träda in...Pust o stön !
Arg som ett bi, lät bilen vara kom tillbaka till bilen efter ca 30 min och testade igen
( minns inte om jag låste den) då fungerade mätarna och intrumentpanelen igen och bilen startade.
Nu låste vi bilen i dörren i stället och använde inte fjärren ( dosan )
En ggn till hände det på semestern, då var bilen låst med nyckel, inga instrument fungerade och bilen
dog efter ngr sekunder. Jag testade larmet, stängde av och på, till sist tog jag av minuspolen och lät bilen stå i ca 10 min sen startade den. När vi körde hem efter semestern hände det en ggn till, under färd instrumentpanelen och mätarna slutade att fungera men bilen går ändå, dock kom dem tillbaka efter ett tag under färd...Vågade knappast att stänga av bilen så att vi inte kom hem. Vi bestämde oss för att inte låsa bilen om det nu är larmet som hänger sig eller " glappar" En dag fast inte bilen var larmad ville den inte starta och inga instrument fungerade igen. Tog då av pluspolen ( avmisstag -mörkt i garaget ) bilen fick stå under natten. Bilen startade inte startspärren träder in, jag tryckte av o på larmet inget hände.
Blev förbannd slog näven i instrumentpanelen och då började instrumentpanelen fungera och bilen startar..
Pust o stön ! Nu har den gått som vanligt igen.
I dag plockade jag bort kåpan ovan instrumentpanelen och fingrade på en kontakt den översta, testade att
starta bilen gick inte startspärren gick in. Pillade på den igen då startade bilen....
Slutsatsen, det är glapp någonstans och jag vet att larmet blir aktiverat på något sätt eftersom startspärren
träder in i bland fast bilen inte har varit larmad.
Pratade i dag med Hedin ( gbg- mölndal ) jag frågade om det går att plocka bort fabrikslarmet och vad de de kan tänkas vara för fel på bilen, men de kliade sig i huvudet, hmm det är en gammal bil, asså !
De sade att de kunde koppla in sig i databoxen, jag frågade om de ev skulle kunna se vad felet var då
bilen inte har det felet just nu, svaret blev nej det kanske inte går.
Jag blev inte så mkt klokare.
Är det någon som vet om man kan själv koppla bort ev startspärren/larmet på bilen ?
Eller skall jag gå vidare och kolla mätarhuset och lödning ?