hej
jag har en chrysler voyager -95 3,3L som jag har problem med.
det finns ingen gnista, jag har bytt tändspole,tändstift,tändkablar.
och det finns inga felkoder så jag vet inte vad det kan vara.
är det nån som vet vad det kan vara
mvh andreas
problem med chrysler voyager
- chrysler_voyager1981
- Station Wagon
- Inlägg: 1
- Blev medlem: tis 18 jan 2011, 20:20
Annons
Re: problem med chrysler voyager
Hej Andreas!
Först lite dumma frågor från min sida;
Hur uppstod felet? För hur längesedan? Har den stannat under körning tidigare eller startade den inte en morgon? Står bilen utomhus?
Är du säker på att det inte finns en enda felkod? Om du lossat batteriet så borde du ändå ha fått kod 12 samt 55 som avslut på koderna.
Prova denna metoden 3-5 gånger om det inte fungerar första gången, detta är bland det viktigaste;
Vird tändningen till "ON-OFF-ON-OFF-ON" inom loppet av cirka 5 sek, (avsluta alltså i "ON"-läget / RUN men starta inte bilen).
Räkna antalet blinkningar från "Check-Engine/Service-Engine-Soon"-lampan; följande exempel visar hur man tyder "koden":
blink PAUSE blink blink LÄNGRE PAUSE blink blink blink blink blink PAUSE blink blink blink blink blink = 12 och 55 = Batteri varit urkopplat samt slut på koder.
Låter kanske löjligt att prova igen men gör ovanstående 3-5 gånger så borde det komma en felkod om det finns någon.
Sådant som ger felkoder är främst vevaxelgivaren samt kamaxelgivaren, varav sistnämnda är en trolig orsak.
På en del bilar sitter tändspolen, kamaxeln samt fördelaren all-i-ett, men på denna bilen sitter allt (om jag inte minns fel) för sig.
Så en defekt fördelare ger i sådana fall ingen kod, samt heller inte ASD-reläet (auto-shutdown-relay), om reläet är defekt så stryper den tändningen, och om en sensor (vev- eller kamaxel) är defekt så stryper reläet också tändningen (men då är givetvis inte reläet sönder ).
Fungerar all elektronik som den ska annars? Lamporna i bilen, instrumentpanelen, varningsljud osv.?
Förresten, hur kollade du om den inte får någon gnista, så att det verkligen är felet?
Mvh
Jonathan
Först lite dumma frågor från min sida;
Hur uppstod felet? För hur längesedan? Har den stannat under körning tidigare eller startade den inte en morgon? Står bilen utomhus?
Är du säker på att det inte finns en enda felkod? Om du lossat batteriet så borde du ändå ha fått kod 12 samt 55 som avslut på koderna.
Prova denna metoden 3-5 gånger om det inte fungerar första gången, detta är bland det viktigaste;
Vird tändningen till "ON-OFF-ON-OFF-ON" inom loppet av cirka 5 sek, (avsluta alltså i "ON"-läget / RUN men starta inte bilen).
Räkna antalet blinkningar från "Check-Engine/Service-Engine-Soon"-lampan; följande exempel visar hur man tyder "koden":
blink PAUSE blink blink LÄNGRE PAUSE blink blink blink blink blink PAUSE blink blink blink blink blink = 12 och 55 = Batteri varit urkopplat samt slut på koder.
Låter kanske löjligt att prova igen men gör ovanstående 3-5 gånger så borde det komma en felkod om det finns någon.
Sådant som ger felkoder är främst vevaxelgivaren samt kamaxelgivaren, varav sistnämnda är en trolig orsak.
På en del bilar sitter tändspolen, kamaxeln samt fördelaren all-i-ett, men på denna bilen sitter allt (om jag inte minns fel) för sig.
Så en defekt fördelare ger i sådana fall ingen kod, samt heller inte ASD-reläet (auto-shutdown-relay), om reläet är defekt så stryper den tändningen, och om en sensor (vev- eller kamaxel) är defekt så stryper reläet också tändningen (men då är givetvis inte reläet sönder ).
Fungerar all elektronik som den ska annars? Lamporna i bilen, instrumentpanelen, varningsljud osv.?
Förresten, hur kollade du om den inte får någon gnista, så att det verkligen är felet?
Mvh
Jonathan