Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Vision-tråden

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Hejsan...

En nytillkommen medlem här...

Nyligen inköpt vision 96:A... Kommer troligen fråga om råd gällande original stereon (Infinity) som inte verkar ha spelats på, på nästan 5-10 år (hittade en skiva i växlaren daterad till 2006)...

Iaf bilder på denna bil...

Fram
[bilder]http://chrysler.novallie.se/cfront.jpg[/bilder]

Bak
[bilder]http://chrysler.novallie.se/cback.jpg[/bilder]
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Välkommen!

Kul med bilder på bilen, den ser riktigt fräsch ut! :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Tack så mycket...

Tycker också den är snygg. Men det bästa är hur den går, spinner mjukt och fint som en katt och ligger på vägen, som på räls... Påminner om Ford Scorpio 94 (tidigare ägare till). Ligger som ett slagskepp, men ändå pigg med resurser om så behövs.
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Glömde ju...

Tänkte höra om det finns "owners manual" att få tag på på något sätt till denna bil ? I nuläget bryr jag mig inte så mycket om om det är i pappers eller elektronsikt format. Bara om det finns...

Sökte en del på nätet, men har bara funnit service manualer.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Jag tror att du får söka på ebay.com efter ägarmanualer, sök efter "Eagle Vision" eller "Dodge Intrepid" eller liknande :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Tack för det, jag kollade där och såg några manualer... Tyvärr från USA så frakten kostar ju därefter.

Nåja!

Jag blev ju medlem här av en anledning såklart (liksom alla andra) men ska försöka hålla frågorna kort. Jag har läst en hel del i denna tråd och sett att du har mer eller mindre heltidsjobb med att besvara frågor.

I vilket fall som helst är nog frågan fri att ställas dock.

Som jag inledningsvis sa, köpte jag denna 96:a.

Den har originalstereo, infinity högtalare och samma huvudenhet som tidigare bilder i tråden. Huvudenheten har kassetbandspelare som tyvärr inte fungerar, stoppar man i ett kassetband står den och byter spelriktning på bandet hela tiden, jag ska plocka ut denna och kolla mekaniken (drivremmar) och kontrollera eventuellt bandtrassel.

Den hade intressant nog också en CD-växlare under hathyllan i trunken, det står dock Alpine på den, är detta original för denna bil? tyvärr fungerade inte den heller, då huvudenheten säger ingen disk i fast där är fullt.

Jag har tagit in den och ska i morgon undersöka motor & drivgrejer samt se om laser behöver rengöras.

När det gäller radion så verkar antennen ha fastnat också, motorn låter (som när kuggar hoppar över varandra) men antennen flyttar sig inte. Ska koppla ur el till motorn i morgon för att vid ett senare tillfälle undersöka vad som "jammar".

När det gäller radion så, allting lyser som det ska, men jag har ännu inte lyckats med att få ljud ur den. Jag har läst här att det tydligen ska finnas ett slutsteg någonstans också. Så jag ska försöka hitta den och kontrollera om jag kan koppla in en extern ljudkälla för att se om detta fungerar eller ej. Ska leta upp den i morgon för att sedan vid annat tillfälle testa den.

Min förhoppning är att försöka återställa så mycket jag kan av originaldelarna på ljudsidan, då det är en del av charmen. Ska också kontakta en del skrotfirmor (som t.ex usabilar i Osby) för att se vad för delar de kan ha...

Så alltså, någon fråga blandat med vad jag tänker göra.. frågan var: är Alpine CD-Växlare original eller ett senare påfund?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Kan du ev. lägga upp en bild på CD-växlaren, får känslan av att den kanske är "uppdaterad" från original.

Meddela gärna hur det går med det andra :)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Ok!

Har arbetat idag, så det blev inte mycket tid över till ljudet, tyvärr...

Här är bilderna på växlaren. Med locket av!

Bild
Bild
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Hittade inget redigera inlägg, så... Mixtrade lite med växlaren, fick den att snurra och noterade inte heller något meddelande om ingen disk på huvudenheten, lyckades också (tror jag) låsa in på en radiostation...

tyvärr inget ljud, däremot sa huvudenheten något om AMP-CLIP... Vilket i mina öron låter som att ett slutsteg, antingen om det finns i huvudenheten eller om det ligger externt någonstans, inte fungerar som det ska.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Ser ut som en original CD växlare i mina ögon :) Men jag kanske har fel :oops:

Ja precis, felmeddelandet hör till slutsteget, det tror att det fått för mycket effekt så det stängs av, kan antingen vara ett internt fel eller någon högtalare eller CD växlaren(?) som orsakar felet, prova koppla bort växlaren :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Tack för svaret...

Provade både att koppla ur CD-Växlare och Slutsteg (I Trunk)... Huvudenheten säger fortfarande AMP-CLIP när volymen når upp till 3-4 på skalan.

Så. Fråga ett, fanns det ytterligare ett slutsteg som satt på passagerarsidan, någonstans?
Fråga två, finns det någon guide hur a) man smidigast (utan att förstöra något) kommer åt ett eventuellt andra slutsteg, b) Smidigast demonterar huvudenheten (utan att återigen förstöra något).

MVH//
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Har du en bild på slutsteget också? Det ska enbart finnas ett vad jag vet, i din bil bör det sitta i bagaget som du säger, men i andra modeller av Chrysler så kan det istället sitta under passagerarsätet fram.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Har ingen bild på steget just nu (I morgon kan jag fixa till det efter jobb), men det står Infinity Chrysler Spatial... och är rätt stort rent fysiskt...

Satt på förarssidan, innanför bakskärmen i Trunken. Aluminium/Metall färgat. Om jag nu inte minns helt uppåt väggen.


///Vill tillägga, att innan jag kopplade ur steget helt, men efter växlaren var borta, och jag började höja volymen, Precis när AMP CLIP aktiveras, låter högtalarna som man slår på eller av strömbrytaren på en äldre förstärkare.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Chrysler Vision-tråden

Låter precis som att slutsteget är defekt, så låter det när man switchar on/off (jag har en knapp eftermonterat), iaf på min bil :(
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Azvareth
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: lör 22 mar 2014, 08:05
Ort: Skåne

Re: Chrysler Vision-tråden

Ja! det kan vara så... jag har inte kunnat testa var enhet var för sig ännu (ingen tid - arbete).

Men efter utkoppling av effektsteget, så visar fortfarande huvudenheten CLIP-AMP varningen.

Vad jag i nuläget hade i åtanke var att försöka koppla bort signalkablar från huvudenheten till anslutningen som ska till effektsteget, för att om möjligt, kunna detektera om där kan vara ett brott i någon kabel som ligger mot jord (chassi) och därför beter sig som om den blir fullt belastad.

Därav frågan tidigare om du (eller någon annan) möjligen känner till någon guide om hur man gör detta? (jag kan säkert lösa det på egen hand med lite tankearbete) men med tanke på att sådana grejer kan vara "knepiga" att få ut, vill jag inte riskera att förstöra någon del av inredningen.

...
Skriv svar