Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Fläkt hastighet Voyager 2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
snouser
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 mar 2014, 17:31

Fläkt hastighet Voyager 2003

Hej,

Detta blir mitt första inlägg på detta fina forum :D

Jag har precis köpt en Chrysler Town & Country -03 där hastigheten på fläkten i kupen går för fullt hela tiden. Det går alltså inte att reglera själv och istället kör den full hastighet hela tiden.

Jag måste fixa detta och skulle vara oerhört tacksam för svar.

Väl mött
Senast redigerad av Avenger den tis 11 mar 2014, 02:32, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: Årsmodell saknades i rubriken.
Annons
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Fläkt hastighet Voyager

På passagerarsidan nere vid på vänstersidan fötterna på torpedväggen sitter ett relä. Byta det och förhoppningsvis funkar fläkten sen.

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
snouser
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 mar 2014, 17:31

Re: Fläkt hastighet Voyager

Arvid78 skrev:På passagerarsidan nere vid på vänstersidan fötterna på torpedväggen sitter ett relä. Byta det och förhoppningsvis funkar fläkten sen.

Chrysler Voyager V6 2004
Verkligen tack för snabbt svar! Tror du man kan löda relät eller är det bara att byta?

Älskar min Town & Country asså!
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Fläkt hastighet Voyager

Byta till ett nytt. Kan prova att putsa upp det gamla och se om det funkar. Har aldrig behövt titta på det relät, men se om bilen har något mer relä av det slaget och testa med ett annat. Isf har du hittat felet direkt.

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fläkt hastighet Voyager

Ebay.com har nog något till bra pris :)

Sök på "blower motor resistor" eller liknande.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
snouser
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 mar 2014, 17:31

Re: Fläkt hastighet Voyager

Arvid78 skrev:Byta till ett nytt. Kan prova att putsa upp det gamla och se om det funkar. Har aldrig behövt titta på det relät, men se om bilen har något mer relä av det slaget och testa med ett annat. Isf har du hittat felet direkt.

Chrysler Voyager V6 2004
Bör jag inte byta fläktmotståndet/modulen innanför handskfacket? Flera andra har sagt att det är det som strular. Vad är det för relä du menar där nere?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Fläkt hastighet Voyager 2003

Ursäkta. Självklart är det den jag menar. Huvet tänkte fel

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
snouser
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 mar 2014, 17:31

Re: Fläkt hastighet Voyager 2003

Jag fick hem mitt nya från USA via Ebay. Det fungerade utmärkt i cirka 1 timme sen dog det nya fläktmotståndet :( Made in China var det.

Tror ni att det är något fel i min bil som gör så att motståndet pajar eller är det skräpkvalitet på det nya?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Fläkt hastighet Voyager 2003

Det kan vara så att strömmen är för stark som kommer till motståndet. Kommer bara inte ihåg vad det ska ligga på normalt. Men det kan också vara dålig kvalité som du säger

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fläkt hastighet Voyager 2003

Begär ev. ett nytt fläktmotstånd av säljaren, borde inte vara några problem. Se om det löser det hela.

Men jag tror nog annars att det är fläktmotorn som drar för mycket ström, den måste nog bytas ut, är inte så farligt och kostar inte mycket ifrån ebay.com.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
snouser
Station Wagon
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 10 mar 2014, 17:31

Re: Fläkt hastighet Voyager 2003

Jag tror jag ska ge mig på att byta fläktmotorn och ett nytt fläktmotstånd.

Hur gör jag för att byta fläktmotorn? Jobbigt?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Fläkt hastighet Voyager 2003

Tror det räcker med att lossa handskfacket och sedan sitter det en kåpa för fläkten, bort med den och "trä ut" motorn :)
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
JohanD
Station Wagon
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 11 jan 2023, 18:35

Re: Fläkt hastighet Voyager 2003

Hej. Jag har samma problem på min Grand Voyager från -06. Har bytt fläkt och motståndet (2 gånger). Det funkar en liten stund sedan luktar det bränd elektronik och fläkten blåser för fullt. Kan det ha med fläkthastighetsreglaget till AC:n att göra?
Skriv svar