Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
CEk
SUV
Inlägg: 220
Blev medlem: lör 28 jan 2012, 19:12

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Malu skrev:Läste tråden och tänkte att detta låter ju bra för dig cek:

There is no keying between VIN and the Nav database or other content of the drive. There is a DVD-Key tied to VIN for installing a Map update, but that has no impact on moving the hard drive from one vehicle to another. The Maps work when the hard drive is moved from one vehicle to another on all RER REW RHR RHW systems . . between the same MyGig models of course. As a curiosity, I put a REW drive (Europe) in an RER system. The nav system couldn't show maps of USA but it did tell me I was 3400 miles from points of interest in Paris.
Precis, befinner jag mig då i Europa så känns det ju som det bör fungera. Dock säger säljaren att de kanske också uppgraderar firmwaren så att det blir rätt radiofrekvenser, språk etc. Men eftersom man bara skickar in sin enhet till dom (CUstomtronix) så måste ju även det ligga på hårddisken nånstans antar jag, var annars skulle det lagras?

Edit: Fann det här nu på sidan som säljer diskarna, det bådar ju inte gott tyvärr:

"The MyGig REW Operating System and MyGig Applications reside in flash memory as firmware on MyGig systems and are not distributed on hard drives or disk images offered on this site."
Annons
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Det var ju synd, låter som det behövs serviceverktyg och omflashning/inställningar för att allt ska bli rätt.
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Tänkte lyfta denna tråden med lite ny info

Har nu kollat upp några alternativ och tagit med fördelar och nackdelar.

Alt1.
Byta befintlig REC navigator mot Export versionen REJ.
Kostnad för en begagnad enhet ligger mellan 8000-10000:- och kan finnas på skroten. Har hittat några.
Fördel: plug-n-play, 15min så är det bytt. Allt funkar som innan
Nackdel: dyr lösning för nästan 10år gammal enhet, sista kartan som är uppdaterad finns från 2010

Alt2.
Det går att byta till en senare modell av navigatorn. Sitter i Jeep, Chrysler och Dodge från 2008 och heter Mygig. REW heter export versionen. Man kan konvertera US versionen, RER, till Europa anpassning men då kostar det ca 3000-4000kr. Priset ligger ungefär samma som den äldre konstigt nog. Dvs 8000-10000:- om du har tur, annars kan det kosta upp till 12000-14000:-
Fördel: Nyare och snabbare, kan koppla in backkamera, har hd så man kan spara musik, större skärm, kartorna är up-to-date, nästan allt funkar som innan
Nackdel: dyr lösning, Uconnect i innerbackspegeln funkar inte, behöver montera en extra mikrofon för röstsamtal.

Alt3
Kina versionen. Har hittat en (se länkar i post #23) men det finns en uppsjö. Bl.a. Så finns det en ParabolNet säljer på blocket. UNDVIK!
Var i kontakt med dem om anpassning, storlek, extern gps antenn, info i EVIC, bättre bilder än en 4pixlar stor bild (dålig bild alltså) så man kunde se hur dem såg ut. Fick tillbaka samma info som stod på sidan och inte svar på mina frågor. Mail korrespondent fortsatte några gånger fram och tillbaka men fick aldrig något svar.
Fördel: Billig lösning och man får mycket funktioner
Nackdel: Rattstyrningen kanske inte funkar, ingen info i EVIC, Uconnect funkar inte. Hur gör man om apparaten strular? Pengar i sjön?

Alt4.
Parrot har en lösning på en navigator som heter Parrot Asteriod Smart.
Fördel: I den är det Android 2,3 och då öppnas helt andra möjligheter. Gratis Gps program, backkamera, kan installera appar. Obd2 program funkar :) Spotify :)
Priset ligger på ca 6500:- om man tar kablaget (behövs adaptrar och specialkablage) från USA och huvudenheten från Sverige. Har tagit med den möjligheten om det skulle vara strul så är det alltid skönt att ha det på hemmaplan. Men tar man huvudenheten från eBay så kostar den ca 4000:-
Nackdel: Uconnect knappar funkar inte.

Med detta så har det blivit så att jag ska beställa Parrot'en från komplett och kablaget är redan på väg från USA. Återkommer med en ny tråd om inköp av adaptrar och kablage, installation och givetvis en utvärdering. Är alltid någon som blir glad :)


Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Jättekul att du återkopplar i tråden!

Det jag tänker på när jag läser om parroten är att den inte har vanlig radio? För egen del med en del körning i Smålands mörka skogar vill jag gärna ha trafikinfon samt att mobiltäckningen inte är helt lysande överallt om man vill streama.

Sen är väl inte hålet exakt 2-din, utan du behöver någon passbit/ram om jag minns rätt?
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Parroten är väl egentligen en handsfree till telefonen fast denna verkar vara väldigt maxad:-)

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Skulle nog vilja säga att parroten är en smartphone i 2-dinformat :)
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Haha ja

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Jag har en komplett lista på vad jag har beställt. Tänkte lägga upp den snart. Det behövs en passbit för REC'en är större än 2din.

Parrot'en HAR vanlig radio. Det var ett av de sakerna som måste finnas med. Tittade på deras hemsida och hittade inte det först. Tyckte det var konstigt att det fanns antenn in på den så jag kollade på en youtube video samt manualen. Det finns + mycket annat.


Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Coolt

Chrysler Voyager V6 2004
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Malu
SUV
Inlägg: 142
Blev medlem: sön 22 apr 2012, 16:22

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Låter ju inte dumt! Tyckte det var konstigt att det inte skulle ha radio, men som du sa var det inte så bra förklarat på hemsidan.

Tyvärr har jag själv inte nav från början, så jag vill helst hålla mig till något som passar rakt av så att jag slipper byt panel och försöka få till rätt färg (min panel är färgmatchad Top Banana).
Användarens profilbild
Mattsson77
Minivan
Inlägg: 43
Blev medlem: mån 31 mar 2014, 14:19

Re: Ny stereo/gps samt frågor om TPMS - Charger SRT8 2006

Den ramen som fyller ut utrymmet smälter fint in. Jag har en kolfiber look på min panel och med ramen som jag beställt tror man att den tillhör stereon.
Återkommer med foto lite senare ;)


Skickas från min iPhone via Tapatalk
Skriv svar