Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Jeep, det välkända 4x4 bilmärket
Användarens profilbild
Orchid70
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 feb 2014, 18:12

Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Hej

Bilen har stått i garaget och fått nya trösklar. Mycket slipdamm. Batteriet avkopplat under tiden för svetsning och slipning.

Nu efteråt, när jag slagit in koden i radion - funkar inte ljudet!!?? Radion har mottagning men inget mer.

Jag ser även att displayen i mittkonsollen, längst ner, framför växelspaken (visar fel på lampor, vilka dörrar som är öppna mm mm) är död.

Och - centrallåset funkar plötsligt inte heller. Det har bara funnits vanligt nyckel, men centrallåset funkade tidigare.
Dörrarna går att låsa inifrån förardörren med låsknappen och då låses alla dörrar.
Utifrån med nyckeln funkar det inte.

Innerbelysningen fungerar.

Displayen i takkonsollen visar olika värden som den ska - förmodar jag, inte vår bil.

Alla säkringar är hela.

Är problemen två olika eller hör de ihop?
Bild på radion.
002mini.JPG
002mini.JPG (56.8 KiB) Visad 4773 gånger
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Hej,

Hur länge har bilen stått utan batteri, kan ni ha kommit åt något elektriskt medans arbetet utfördes?

Förstärkaren kan vara problemet till att det inte kommer något ljud från högtalarna.

Har ni provat låsa upp två gånger med nyckeln från utsidan, inom några sekunder, för att se om centrallåset fungerar? Det kan annars vara sensorn som känner av när man vrider nyckeln som är något fel med.

Menar du att färddatorn i takkonsollen inte fungerar att bläddra med "step" knappen?

Om alla fel uppstod efter att batteriet kopplades ur och tillbaka så tycker man att det är lite konstigt och att det kanske är någon modul som ställer till med allting.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Orchid70
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 feb 2014, 18:12

Re: Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Alltsom allt i några veckor utan batteri. Gubben har fixat trösklarna och bytt krängningshämmarstag.

Jag har haft radion ute för att få tag i koden. Detta före mekandet. Då funkade radion.
Sen gjorde gubben sitt och nu är den tyst.

Ska dra ut radion igen och kolla ytterligare efter så sladdarna är intryckta ordentligt - men tror inte på det.

Färddatorn i taket fungerar när man bläddrar på knappen - så jag TROR INTE det är nåt fel i den.

Men - den andra displayen fungerar inte alls - den som visar om det är fel på strålkastare eller andra glödlampor som gått, eller om det är fel på ABS och visar vilka dörrar som står öppna och en massa andra felmeddelanden. Den som finns direkt ovanför askkoppen och har två knappar. Ljudsignalen för öppen dörr fungerar dock.

Jag vred på nyckeln ett antal gånger när jag förstod att centrallåset var ur funktion.
Finns det inget relä som kan vara orsaken? Eller är det någon mekanisk arm som hoppat ur - då centrallåset fungerar inifrån?

Det här är ju irriterande... precis när man ska lämna tillbaka den förmodat färdiga bilen =O/
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Hej,

Prova med kassettband och se över alla inställningar på radion, samt försök leta upp ev. förstärkare som finns original, kolla under alla säten och bak i skuffen. Det kan vara så att den förstärkaren kanske har en säkring som har gått. Kolla även säkringen som jag tror sitter på radion (då måste den loss igen). Kolla även sladdarna där bak som du sa.

Aha, jag trodde inte att färddatorn fungerade, läste nog fel i första inlägget.

Prova låsa upp från utsidan på passagerarsidan också och se om centrallåset fungerar. Många Chrysler, Dodge och Jeep har funktionen att man behöver vrida två gånger till "lås upp" innan alla dörrar öppnas, man får då inte vrida hela vägen tillbaka till låst läge, endast där man tar ut nyckeln och sedan tillbaka till "lås upp".

Displayen kanske är defekt där bilens information ska visas, men det vore ett sammanträffande att det sker just nu.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Orchid70
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 feb 2014, 18:12

Re: Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Tack goe du!!!

Nu har jag kollat!
Resultat: Förmodligen förstärkaren som gått.
Den är skruvad direkt i karossen (golvet under baksätet).
Vet inte om det kan ha varit orsaken att den gått när gubben svetsade? Utan att batteriet naturligtvis varit inkopplat på bilen!
Radion fungerade bevisligen tidigare. Men efter tröskelreparation - inget ljud.

Jag kollade även alla kontakter men de satt i som de skulle. Jorden till radion funkar. Det kommer inget brus från högtalarna när jag vrider upp volumen på max.

Tips om hur man kolla om det är förstärkaren?
Jag försökte mäta om det kom ström till kontakterna som sitter på förstärkaren, utan att lyckas. Men vet inte om jag lyckades hitta jord ordentligt eller få riktigt kontakt.

Om centrallåset - nyckeln går inte att vrida i låset på passangerarsidan alls =O/
Det ska vara originalnyckeln - står "Jeep" på den.
Försökte vrida nyckeln i låset på förarsidan som du beskrev och på alla möjliga olika sätt - utan att lyckas.
Ägaren har berättat för min man - något typ, att om man använder centrallåset inifrån så fungerar inte centrallåset efteråt... men varken jag eller gubben förstår riktigt vad han menar. Kanske har det varit på G att pajja en längre tid och till slut nu gjort det.

Nåja - det viktigaste vore att få ljud på radion.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Ang. dörrlåset på passagerarsidan, om det inte har använts mycket alls så kan det kärva ihop, prova med smörjmedel och försök om och om igen så borde det släppa till slut.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Orchid70
Station Wagon
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 09 feb 2014, 18:12

Re: Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Så - efter siliconbad - funkar nyckeln - men inte centrallåset.

Kan en jordning ha gått? Centrallås och förstärkaren - är de jordade på samma punkt möjligen?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Cherokee 95 inget cetrallås eller ljud på radio

Lite positivt att låscylindern fungerar igen i alla fall.

Prova mät er fram med multimeter om det kommer ström till förstärkaren. Annars kanske ni har någon lokal elektronikfirma som kan ta en titt på förstärkaren om den ser ut att vara defekt eller ej.

Tror nog att centrallåset går ihop med andra moduler, så då borde det blivit andra fel också.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar