Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Byta stereo Trans sport

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Byta stereo Trans sport

Tjena
Jag har en -99 Trans sport som jag tänkte byta stereo i till en från en nyare så att jag får cd.
Köpte en beggad, olåst stereo från en 03a som jag genast märkte att den inte passade eftersom att det är din2 i den nya och din1,5 i min (rätta mig om jag har fel)
Då bad jag firman som jag köpte stereon ifrån att skicka mig kontakten från bilen som stereon suttit i så att jag kunde byta ut den och nu är då det problemet.

Jag har sökt reda på elscheman men de säger mig bara att det är fel..
Färgerna stämmer inte riktigt enligt listan, t.ex så ska det vara Orange - 12v konstant och gul-12v från tändningen, dessa är båda orange.
Samt att det ska finnas EN jordkabel som är svartvit men det finns två svartvita kablar i kontakten från nya trots att det tydligen bara ska finnas en.. jag håller på att bli galen.

Någon som har erfarenhet av detta som skulle kunna hjälpa mig?
Jag har kommit så långt att när jag trycker på eject så låter cd:n och när jag trycker på knappar så kommer klockan fram, det får mig att tro att jag har lyckats med + och jord men jag får t.ex inte stereon att lysa trots att jag kopplat som det enligt schemat ska vara.

Sen undrar jag också, stereon ska vara olåst men måste jag ändå till verkstad för att programmera in den i bildatorn?

Uppskattar snabba svar då jag vill koppla in den så fort som möjligt.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Byta stereo Trans sport

Hej,

Det kanske går att skilja färgerna om det är tunna linjer på kablarna, som kanske inte syns så väl?

Man ska inte behöva programmera stereon till bilen vad jag vet.

Stämmer alla andra färger och de är rätt kopplade så ska det fungera, annars kanske det är något fel på stereon.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

Avenger skrev:Hej,

Det kanske går att skilja färgerna om det är tunna linjer på kablarna, som kanske inte syns så väl?

Man ska inte behöva programmera stereon till bilen vad jag vet.

Stämmer alla andra färger och de är rätt kopplade så ska det fungera, annars kanske det är något fel på stereon.
Hej.
Mja, de flesta sladdarna har jag lyckats para ihop men det blir sladdar över.
Stereon ska fungera, testad av verkstan jag köpte den ifrån.
Men på alla ställen jag läst om byte av stereon i Trans sport så står det att man måste programmera in den med tech2 för att det ska fungera.
Den måste knytas ihop med bilens chassinr.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Aha, hade ingen aning om att man var tvungen att göra det med stereon, aldrig tänkt på det tidigare då det mest varit byte till eftermarknadsenheter. Tråkigt att det krävs programmering, det kan nog kosta en del såsom med vilken modul det än gäller man byter ut.

Står det något i displayen just nu?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

En tech2a är svindyr att köpa så mycket vet jag men förhoppningsvis är det inte så herrans dyrt att verkstan gör det åt en, förutsatt att de har en då..

Just nu är bara klockan där, inget annat.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Om du finns i Stockholms-området kan jag hjälpa dig med det

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

sverker skrev:Om du finns i Stockholms-området kan jag hjälpa dig med det

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
Dessvärre inte, jag bor i Luleå och ska inte ner till de trakterna förrän i augusti.
Vilket var det du tänkte?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag har tillgång till en Tech-II, men din lokala GM-verkstad bör ha vad som behövs.
Användarens profilbild
Hazzer
Minivan

sverker skrev:Jag har tillgång till en Tech-II, men din lokala GM-verkstad bör ha vad som behövs.
Okej, jo man tycker ju det och det bör ju inte kosta en förmögenhet heller.
Skriv svar