Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Corvette C4 går inte på tomgång (med video)

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
victory
Station Wagon

Corvette C4 går inte på tomgång (med video)

https://vimeo.com/95676256

Som sagt, en Corvette C4 -87. Går hur bra som helst vid körning men vandrar upp och ned på tomgång. 1 start av 10 går den ganska hyfsat och ligger stabilt kring 7-800 varv. Övriga starter beter den sig som på videon. Ibland är den helt omöjlig att köra och dör hela tiden på tomgång. När bilen väl är i rullning går den dock jättebra. Inga felkoder. Hittills har jag:

- Bytt MAF samt de 2 reläerna.
- Kontrollerat samtliga vacuumslangar.
- Rengjort spjällhuset.
- Bytt tomgångsventil.
- Har även försökt spraya lite med startgas runt om men inte hittat någon läcka.

De enda alternativa orsakerna jag kan komma på nu är att styrdonet är kass eller att jag haft otur och fått en defekt tomgångsventil. Någon som har någon annan idé om vad som kan vara fel?
Annons
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV

Re: Sv: Corvette C4 går inte på tomgång (med video)

Spridarna. Är de inte bytta så är det hög tid.

(tapatalk)
Användarens profilbild
victory
Station Wagon

Re: Corvette C4 går inte på tomgång (med video)

Men då borde den väl gå dåligt hela tiden och inte bara på tomgång?
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV

Re: Sv: Corvette C4 går inte på tomgång (med video)

Man mäter spridarna med en ohmmätare. Då får man omedelbart reda på om felet är hos dem.

Medan du mäter kan du diskutera annat som kan skapa problemen och när du mätt färdigt kommer du att veta om du ska fortsätta med att byta spridare eller inte.

Att jag är lite envis här är för att man gärna ska felsöka på det lättaste stället först.

Hur man mäter finns det mängder av trådar om på nätet.

(tapatalk)
Skriv svar