Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Tändspole Chrysler Stratus, 2.5 modellår -99

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
Christina
Station Wagon

Tändspole Chrysler Stratus, 2.5 modellår -99

Hej!
Jag undrar lite stillsamt (och smått förvirrat) var tändspolen sitter på min Stratus?
"Ingår" den i fördelaren? Och kan den isf "gå av" när man plockar bort fördelaren från reservdelsbilen?
Jag har försökt hitta bilder men blir inte speciellt mycket klokare.

Mvh Christina
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Tändspole Chrysler Stratus, 2.5 modellår -99

Tjena, som du säger så sitter den integrerad i fördelaren, den går säkert att demontera om man vill då jag sett att det säljes renoverade fördelare, men jag tror det är knepigt.

Följ tändkablarna så sitter fördelaren i motorn mot förarsidan, man blir tvungen att plocka dän vissa saker såsom luftburk, sedan måste man ta det försiktigt då det inte finns så gott om utrymme, det är bra att ni kan demontera den ifrån en reservdelsbil först så att man ser hur allting sitter innan man ger sig på den andra bilen.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Christina
Station Wagon

Tack för svar!
Min -99 bestämde sig för att inte starta för dryga 3 veckor sedan, jag hade tid för service dagen efter så jag ringde den verkstaden och bytte service mot koll av trasig bil istället. Verkstad nr 1 fick inte fram några felkoder (fick inte kontakt alls) men konstaterade att den inte fick nån gnista och att soppapump + relä var ok sedan kunde de inte göra mer.
Fel på tändningen den veckan då 3 av 4 lämpliga verkstäder som grejar med sån't stänger för semester var inte jättepraktiskt...
Får tid 2v senare (förra fredagen) på verkstad 2 som inte stängt för semester, för manuell felsökning eftersom min bil inte vill ge felkoder med dator. Verkstad 2 har gott rykte och ska vara himla duktiga på det dom gör.
Sen börjar cirkusen - meken klagar över hur trångt det är, hur dyra delar det är, att det inte gick att få felkoder (trodde det var därför jag bad om manuell felsökning) och att det inte gick att få fram info om motorn som sitter i... dessutom skulle det bli en förlustaffär för dom. Det hela avrundas med "Du förstår lilla gumman att det inte är så lätt som man kan tro att mäta upp när man inte vet vilka värden det ska vara". Eeeeh?
Jag skruvar inte bil alls, det är därför jag lämnar in till yrkeskunniga! Är dock inte liktydigt med att jag är fullständigt ignorant... har aldrig blivit bemött på ett sån't sätt någonsin förut...
I måndags fick jag veta att det "nog är fördelarfel" och en rapa till om dyrt & trångt & eländigt.
Min förra Stratus (-97 samma lika) står kvar här hemma som reservdelsbil och en god vän som skruvar bil mest hela tiden (inte så mycket Chrysler dock) svänger förbi och plockar ut fördelaren ur -97'an. Den såg väldigt fräsch ut så den lär ha blivit utbytt innan jag köpte den bilen.
Jag lämnar in fördelaren på onsdag morgon och får vid lunch veta att han inte har tid att hålla på med min bil för att han har andra jobb och det tar hejdlöst många timmar att byta fördelare på en Stratus o när han inte alls kunde säga vilken vecka (!) min bil skulle bli klar så lackade jag ur rejält. Min kamrat (som inte är en "liten gumma"...) ringer verkstaden och konstaterar att det tagit honom en dryg halvtimme, trekvart, att få ur fördelaren ur reservdelsbilen och frågar när bilen rullar igen då hände det tydligen grejer. Ett par timmar senare ringer meken och beklagar sig över att allt satt fastrostat å det var trångt osv och när han säger att fördelaren jag lämnat in på onsdagen var trasig för att tändspolen gått rakt av så blev jag smått förvirrad eftersom jag ju inte lämnat in en fördelare med lösa bitar till.
Därav min förvirrade fråga här.
Meken limmade ihop fördelaren (han pekade på en svart rund plopp på den trasiga fördelaren som då tydligen är tändspolen) i går var bilen klar och nu står den hemma på gården igen.
Jag kan nu hemskt mycket mer om fördelare än vad jag någonsin velat veta och vet precis vilken verkstad jag aldrig mer lämnar bilen på...
Och bilen är fortfarande inte servad men det får den leva med en stund!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vilken tråkig historia:(

Håller med om tiden på en halvtimme till en timme för att demontera fördelaren (om man gör allting lugnt), vill man få ut den snabbt ifrån reservdelsbilen så tar det nog bara 15 min men då förstörs nog ett par andra saker.

Tack för uppdatering om hur det gick och att det var tändspolen som var defekt.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar