Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Trail blazer -04 felkod P0440

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Nille
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 12 okt 2014, 18:47

Trail blazer -04 felkod P0440

Nån som vet vad felkod P 440 betyder på -04 trailblazer?
Tacksam för svar.
Nille
Senast redigerad av Avenger den mån 13 okt 2014, 00:45, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till info om felkoden i rubriken samt flyttade tråden till Chevrolet-kategorin. Mvh.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Trail blazer -04 felkod P0440

Tjena, jag ändrade till felkod P0440 då jag antar att det var en "0" framför 440.

Här är en bra sida att läsa mer om OBD koder, länk specifikt till koden P0440: http://www.obd-codes.com/p0440" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag tror att koden är generell även för Chevrolet och att det betyder samma sak, dvs. att det är något problem med EVAP-systemet till bränslet. Systemet fungerar så att den tar avdunstning inifrån bränsletanken fram till motorn där det sedan förbränns så att det sparar lite bensin och på miljön, bilen kan gå oroligt då vissa är känsliga för fel på detta systemet. Det går slangar från tanken fram till en ventil vid motorn som släpper igenom gaserna.

Det har varit lite diskussioner tidigare om detta och ett ganska vanligt fel på Chevrolet runt de årsmodellerna är tanklocket, skruva åt det med korrekt antal klick eller byt ut det mot ett nytt om det inte fungerar (koden kan ligga sparad i datorns minne så man behöver rensa denna, men motorlampan bör slockna), detta hade jag gjort som första åtgärd om man inte ser några andra tydliga fel.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar