Chrysler Voyager 98 kokar bara över 110km/tim
Re: Chrysler Voyager 98 kokar bara över 110km/tim
Motorn kommer bromsa hela bilen till det varvtal som tillåts, och med sunt förnuft sänker man hastigheten!
Även cruise control kommer dämpa hastigheten genom att slås av helt och hållet.
Annons
Ni har ju väldigt mycket bra information och jag har nu kört ett tag till för att lära känna bilen bättre och har kommit på en sak som i princip alltid gäller!
Om jag accelererar långsamt d.v.s. smyger upp hastigheten så att varvtalet ligger konstant på ca 2000 rpm så kan jag utan större problem ligga och köra i mellan 110 och 140 utan att bilen kokar. Men om jag stannat till en stund eller stått på tomgång så händer följande när jag startar bilen och kör iväg igen.
Då ökar varvtalet snabbare till 2000 prm och ligger runt 3000-3500 rpm när jag kör i typ 100-120 km/tim. Nu vet jag inte hur varvtalen bör ligga vid olika hastigheter men det kanske är nån här som vet vad som kan räknas som acceptabelt innan man börjar agera genom att återigen ta kontakt med handlaren. Förstår att det kanske skiljer från bil till bil men när jag får spader om bilen tangerar 3000-3500 rpm när jag kör i typ 100-120 km/tim så kanske jag oroar mig i onödan om det är standard!
Om jag accelererar långsamt d.v.s. smyger upp hastigheten så att varvtalet ligger konstant på ca 2000 rpm så kan jag utan större problem ligga och köra i mellan 110 och 140 utan att bilen kokar. Men om jag stannat till en stund eller stått på tomgång så händer följande när jag startar bilen och kör iväg igen.
Då ökar varvtalet snabbare till 2000 prm och ligger runt 3000-3500 rpm när jag kör i typ 100-120 km/tim. Nu vet jag inte hur varvtalen bör ligga vid olika hastigheter men det kanske är nån här som vet vad som kan räknas som acceptabelt innan man börjar agera genom att återigen ta kontakt med handlaren. Förstår att det kanske skiljer från bil till bil men när jag får spader om bilen tangerar 3000-3500 rpm när jag kör i typ 100-120 km/tim så kanske jag oroar mig i onödan om det är standard!
Normalt varv vid 100 km/h är ca 2000 rpm
3000-3500 rpm vid 100 km/h tyder på att du kör på 2:ans växel
Jag förutsätter att du alltid använder D-växeln och inte 3 eller L
Om det blir fel på växellådan spärras trean och fyran (överväxel eller s.k. "lock-up")
Vissa påstår att ettan också spärras med det är som Bosse Bildoktorn säger, Fel, Fel, Fel ...
Har du t.ex kollat oljenivån (i växellådan
) och är oljan röd och vacker 
3000-3500 rpm vid 100 km/h tyder på att du kör på 2:ans växel
Jag förutsätter att du alltid använder D-växeln och inte 3 eller L
Om det blir fel på växellådan spärras trean och fyran (överväxel eller s.k. "lock-up")
Vissa påstår att ettan också spärras med det är som Bosse Bildoktorn säger, Fel, Fel, Fel ...
Har du t.ex kollat oljenivån (i växellådan
I normalla fall så ska varvtalen ligga på run 2000 MAX vid 110-120 km/h, om du ligger på 3500 i varvtal så borde du åka i 200 km/h!
Vår bil ligger runt 200 km/h när varvtalen når 3500
Något verkar helt galet måste jag säga, precis som om overdrive (4:ans växel släpper), för om du hade legat på 2:ans växel så hae varvtalen varit högre. Måste vara något knaisgt med lådan eller lådans dator
Hehe, 1:an spärras om det är limp-home-läge på lådan, har själv haft det några gånger
Något verkar helt galet måste jag säga, precis som om overdrive (4:ans växel släpper), för om du hade legat på 2:ans växel så hae varvtalen varit högre. Måste vara något knaisgt med lådan eller lådans dator
Hehe, 1:an spärras om det är limp-home-läge på lådan, har själv haft det några gånger
Ok! Tack för informationen! En fråga till har jag dock!
Bilen har ju automatlåda! Hur funkar det med växlar där egentligen... är det lameller och sånt som bråkar när växlar torskar eller är det andra grejer som påverkar?
Bilen har ju automatlåda! Hur funkar det med växlar där egentligen... är det lameller och sånt som bråkar när växlar torskar eller är det andra grejer som påverkar?
I ditt fall måste det vara något annat, något elektriskt gissar jag på, det är som om den inte lägger i lock-up som låser convertern till motorn eller skippar overdrive-växeln
Men ändå konstigt att den kokar på de varvtalen, våran går bra i 200 km/h
Du kanske kunde be försäljaren läsa någon ev. felkod i automatlådans dator om han har den utrustningen (om det är Chrysler återförsäljare).
Du kanske kunde be försäljaren läsa någon ev. felkod i automatlådans dator om han har den utrustningen (om det är Chrysler återförsäljare).
Är inte första åtgärd att kolla oljenivån och färg i lådan
Är det överhuvud taget rätt kvalitet d.v.s Mopar ATF-4 Plus
Avenger: Du kanske bara har en 3-växlad låda
Viktig information
Lägena D och 3 kan bli bortkopplade ifall temperaturen i lådan blir för hög
Kontrollera därför noga ovanstående

Är det överhuvud taget rätt kvalitet d.v.s Mopar ATF-4 Plus
Avenger: Du kanske bara har en 3-växlad låda
Viktig information
Kontrollera därför noga ovanstående