Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevy 6,5TD knackar + motorlampa lyser

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
ragger
Minivan
Inlägg: 48
Blev medlem: tor 03 nov 2011, 10:25
Ort: Rosvik

Chevy 6,5TD knackar + motorlampa lyser

Köpt mig en 96a suburban 6,5td på lite vinst och förlust jag tänkte försöka få någon ordning på.

Motorlampan lyser, motorn går som en klocka och låter precis som den ska på TOMGÅNG. Men vid belastning så blir det ett fruktansvärt obehagligt knackande ljud under huven (spridarljud), men den verkar inte tappa effekt eller liknande. Har kollat felkoder och får fram kod P0251 och P0370, som båda verkar leda till den optiska-sensorn i pumpen. Den går tyst fram tills ungefär 1800 varv, kan sensorn leda till att för / eftertändning blir knasig?? FSDn är flyttad och ett cooler-kit är monterat. Så frågan är: ska jag byta sensorn? Vad kan annars vara fel? Om FSDn går sönder borde väl bilen bli segstartad / gå märkbart sämre??
Tack på förhand!!
Bild
Annons
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: Chevy 6,5TD knackar + motorlampa lyser

Jag har bara hållit på med gamla 6,2L-dieseln och förtändningen styrs ju inte alls på samma sätt där, men lägg ett inlägg på http://www.4x4sweden.se/" onclick="window.open(this.href);return false;. Där finns det folk som kan dessa motorer.
Skriv svar