Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

chrysler 300m 2001 dör under körning

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
kbafordonsjour
Station Wagon

chrysler 300m 2001 dör under körning

Hej !

Behöver tips om ev fel på denna bilen de är en 300m från 2001 som dör under körning men startar direkt igen ?

Med vänlig hälsning
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: chrysler 300m 2001 dör under körning

Tjena

Hur stannar motorn, som om bränslet tar slut eller som om tändningen stängs av? Sker det vid varm eller kall motor eller bägge ock? Hur länge kan man köra innan den stannar samt är den svårstartad efteråt? Går den bra när den fungerar, jämnt i varvtalen?

Har du kontrollerat om det finns några felkoder om motorlampan lyser?

Det kan vara många olika fel; bränslefiltret som är igensatt, bränslepumpen,, glapp i någon kontakt, tändningsrelaterad del osv

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
kbafordonsjour
Station Wagon

tack för snabbt svar!

bilen går tydligen bra annars förutom att den dör under körning samt startar direkt efteråt.
lyser indikeringslampa i bilen som visar enligt honom att möjlig orsak fukt i tank hade han läst.

de är så att jag ska åka å titta på bilen å kolla felkoder.
går de läsa ut felkoder med riktigt diagnos intrument på dessa bilar är inte så inne på dessa jobbar med bilar dagligen annars med service bil men blev lite vilsen när jag prata med honom

Med vänlig hälsning
Användarens profilbild
kbafordonsjour
Station Wagon

kbafordonsjour skrev:tack för snabbt svar!

bilen går tydligen bra annars förutom att den dör under körning samt startar direkt efteråt oavsett varm eller kall bil förstog jag det som.
lyser indikeringslampa i bilen som visar enligt honom att möjlig orsak fukt i tank hade han läst.

de är så att jag ska åka å titta på bilen å kolla felkoder.
går de läsa ut felkoder med riktigt diagnos intrument på dessa bilar är inte så inne på dessa jobbar med bilar dagligen annars med service bil men blev lite vilsen när jag prata med honom

Med vänlig hälsning
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej,

Ja man kan läsa ut de vanliga OBD2-koderna med en enkel läsare, men ingenting avancerat, i detta fall verkar det dock som att det räcker med just OBD2-koderna.

Låter som att det kan vara något med EVAP-systemet till bränslet med den beskrivningen om "fukt" i tanken. Om detta systemet inte funkar som det ska så kan de symtomen uppstå.

EVAP-systemet har hand om dunstningen av bensinångorna, så att detta sker miljövänligt och inte som på äldre bilar att ångorna går ut genom tanklocket och ut i luften. Nyare bilar har slangar som går från bränsletanken så att ångorna går genom dessa och dunstas in i motorn, det sker kontrollerat med en ventil som vet hur mycket som ska öppnas. Blir det fel tryck i tanken, antingen pga. en defekt ventil framme vid motorn eller om tanklocket inte håller tätt, så kan bränsleframmatningen bli fel. Det kan även vara spruckna slangar eller något annat. Kolla tanklocket noga, vrid om 3 klick samt prova med ett annat som är till 300 m för säkerhets skull.

mvh

Bild
Användarens profilbild
kbafordonsjour
Station Wagon

okej de kan vara logiskt !

du kan inte få fram någon bild eller sprängskiss på denna ventil så man vet vilken de är så ska jag kolla om de är för högt tryck i tanken.

de kan man väll kolla om man bara öppnar locket å de verkar vara tryck är de det du menar?

brukar den visa felkod på denna ventil ?

Med vänlig hälsning
Användarens profilbild
kbafordonsjour
Station Wagon

kbafordonsjour skrev:okej de kan vara logiskt !

du kan inte få fram någon bild eller sprängskiss på denna ventil så man vet vilken de är så ska jag kolla om de är för högt tryck i tanken.

de kan man väll kolla om man bara öppnar locket å de verkar vara tryck är de det du menar?
eller menar du att de blir för dåligt tryck så inte ventilen känner detta? om ventilen eller locket är kasst dör då bilen för de då pga de ?

brukar den visa felkod på denna ventil ?

Med vänlig hälsning
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Försök att följa slangarna från tanken fram till motorn (de slangar som är för dunstningen, blanda ej ihop dem med slangen från bränslepumpen till spridarna) så bör det gå att hitta ventilen. Kan vara svårt om man inte har bilen upphissad dock.

Den kanske ger en felkod på denna ventilen, men kan också ge en generell kod på att det är fel tryck i tanken. Ofta blir det nog för lågt tryck, om man tänker på tanklocket.

Minns inte om jag varit med att en bil stannat pga. defekt tanklock, kanske hänt en gång samt att motorgången varit dålig, men hört om flera där det har skett att motorn stannat, det är ett känsligt problem på vissa bilar, särskilt att motorlampan tänds och bilen kan gå dåligt.

Kan vara så känsligt med tanklocket att det bara släpper ut lite och att man knappt märker det när man skruvar bort locket.

Försök läsa av felkoderna och utgå därifrån, det går även att få fram dem (OBD2) via bilens inbyggda felkodsläsare i mätarhuset om man vrider tändningen mellan ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sekunder och håller kvar i ON, då visas koderna i displayen. Tänk på att inte vrida jättefort för då funkar det inte, och håll alla dörrar stängda.

Felet kan även vara något annat, tänkte dock på detta när du skrev "fukt i tanken" och att det menas med EVAP-systemet.

Bild
Användarens profilbild
kbafordonsjour
Station Wagon

okej ska kolla felkoder å se vad de står
Med vänlig hälsning
Skriv svar