Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Cheva TS Problem med C-lås

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Pelle_Polar
Minivan

Cheva TS Problem med C-lås

Hej,
har problem med centrallåsfunktionen hos min Transsport årsmodell 98. Det går utan problem att öppna bilen, men om jag vill låsa chevan så fungerar det bara ibland. Dessutom så hörs det detta ding-ding-varningsljudet som man annars höra om en dörr inte är stängd eller när man lämnar nyckeln i tändningslåset. Anmärkningsvärd är också att även kupébelysningen inte släckas automatiskt, även om jag lyckas att låsa bilen.
Kanske är det hjälpful att nämna att jag inte har någon fjärrlås utan en vanlig nyckel med en liten plastbricka som man måste hålla emot en plastkontakt bredvid tändningslåset för att kunna starta bilen.
Eftersom det går att låsa bilen över huvud taget så tror jag inte att en säkring har gått. Kollade dessutom kablaget under dörrarna angående fukt eller kabelbrott, dock utan att hitta någonting. Det där med varningsljudet och innerbelysningen förde mina tankar åt dörrkontakterna i skjutdörrarna men dom ser rena och fina ut.
Tycker att mekaniska problem går alltid att begripa och åtgärda, men elektriska fel är för det mesta jobbigt och tidkrävande för en lekman som mig. Är därför mycket tacksam för alla tipps i ämnet!

Tackar även för världens bästa USA-bilforum, önskar er alla - om än lite försenad - ett gott nytt år och hälsar från ett regnigt Berlin i Tyskland!
Annons
Användarens profilbild
Fyllet
Van

Re: Cheva TS Problem med C-lås

Ding ding ljudet är väl att tändningslåset är slut.
Jag trodde jag hade det problemet också när jag tog ur nyckeln, öppnade dörren och då hör man ljudet.

I mitt fall råkade jag ta sönder en säkring i motorrummet när jag kopplade in fjärrlåsningen från ebay:).
Det satte griller i mitt huvut flera dagar innan jag kom på felet iofs.

Tändningslåset är slitet kanske i ditt fall?

Förresten tack för åtdragningsmomenten! Det funkar sehr gut!
Skriv svar