Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ryckig gång 1500 Hemi 05

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan

Ryckig gång 1500 Hemi 05

Hej.
Motorlampan lyser för det mesta på min RAM men utan att det märks någontig. Men idag började den blinka och motorn missade/hackade från 1000-2000 varv under acceleration. Stängde av, startade igen och allt var som vanligt med konstant lysande motorlampa.

Vad kan det vara för fel?? (har ingen felkodsläsare)
Annons
Användarens profilbild
Kameramannen
SUV

Re: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Funkar inte nyckeldansen (från acc till on tillbaka till acc två gånger och sen från acc till on i en rörelse med nyckeln)?
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan

Jaha det är ingen metod jag känner till!? Ska prova det imorgon.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Tjena Fredrik,

Nyckeldansen (keydance) är en inbyggd felkodsläsare som de flesta Chrysler/Dodge/Jeep har vid dessa- och tidigare årsmodeller, men även nyare bilar också. Man vrider tändningen fram och tillbaka som ovan beskrivet, då kommer felkoderna (om det finns några) upp i displayen i mätarhuset, de börjar på bokstaven "P" som står för powertrain (felkoder som hör till motorstyrningen). Finns det inga felkoder så avslutar den med "Done" men eftersom lampan lyser i din bil så bör det finnas.

När lampan börjar blinka som du beskrev så är felet allvarligare så den går sämre, det går att hämta hem instruktionsböckerna gratis på Dodge's hemsida ramtrucks.com, där står det mera om när det blinkar (tror jag).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan

Okej tack för det. Ska prova!
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan

P0300 är den kod som kommer upp. Vad betyder det?

Dock fick jag inte fram koden på det viset som beskrevs ovan utan genom att vrida nyckeln on, off tre gånger.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, det kan vara lite olika mellan bilarna, vissa modeller från Chrysler/Dodge/Jeep har On-Off.. och vissa har On-Acc..

P0300 betyder att bilen misständer, fick du ingen mer kod som kanske beskriver om det är någon sensor som är defekt? Det är dock inte alltid som den ger detta och då fumlar man lite i mörker.

Annars hade jag inriktat mig på tändstiften först, om de ser bra ut ifall du inte vet när de byttes sist.

Även rengöra spjällhuset.

Läs mer om felkoden här: http://www.obd-codes.com/p0300" onclick="window.open(this.href);return false;

mvh

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan

Jag har beställt nya Champion 570 från Åbergs nu. Lika bra att byta, få se vad som händer sedan...
Tack så länge!!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det blir hemskt dyrt med 16 stift ifall de som sitter i motorn är bra? =(

Fast om du inte vet när de byttes senast eller om de är dåliga så är det ändå en god idé.

Felet kan dock vara något helt annat, en sensor som inte ger tillräcklig felsignal så att den ger felkod osv.

mvh

Bild
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV

Re: Sv: Ryckig gång 1500 Hemi 05

Missfireorsak på en av mina bilar var vatten i bensinen.

Länge trodde vi det var bensinpumpen, liksom spridare och även tändstift. När lampan blinkar var det på min bil för att den "fylldes på" med felet - dvs misstände. Efter det lyser lampan för att tala om att något har hänt.

På så sätt kan man dra sig till minnes när felet upprepas och ha det som underlag. Ett tändstift glappar sällan på det sättet, om det inte är glappt i en tändkabel. Men då säger felkoden cylindernumret också. Allmänt fel har en allmän orsak. Bensintillförsel eller felaktig soppa säger jag.

-tapa-
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Glömde helt det, såg nu att TS skrev att bilen inte alltid går ryckigt vilket jag först tänkte.

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Bränslefiltret kan även vara värt att kolla.

mvh

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan

Okej ska skaffa ett nytt bränslefilter också. Tändstiften är nog aldrig bytta så det behöver nog göras ändå, den har ju gått 13000-mil.
Läste på nåt amerikanskt forum att STP fuel injektion cleaner kunde vara bra att slå i utifall insprutarna var lite "skitiga".
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, det kan hjälpa med insprutningsrengöring om det fastnat lite smuts så spridarna antingen öppnar dåligt eller stänger för dåligt.

mvh

Bild
Användarens profilbild
FredrikDBerggren
Minivan

Bränslefilter hittar jag inte hos någon av bildelsfirmorna.
Skriv svar