oljebyte automat Voyager -2007
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
- sätilarobban
- Minivan
oljebyte automat Voyager -2007
Tjena jag ska byta olja i automatlådan på 3.3l aut 07a .Ser att alla bara byter ca 3.8 liter man det finns ju säkert 7 liter kvar. Jag har tänkt att spola lådan . lossa en slang till kylet och tömma med motorn igång samtidigt som man fyller på ny olja i samma takt son oljan töms från slangen. Oj kommer att lossa tråget först och byta filter sen fylla på ny olja som alla gör och spola efter det.Är det något jag behöver tänka på bilen har gått 12000 mil.är det onödigt att spola lådan
vad bör jag tänka på
Senast redigerad av Avenger den fre 08 maj 2015, 21:50, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / mvh
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / mvh
Annons
Re: oljebyte automat
Min personliga åsikt är att det är onödigt att spola igenom hela systemet om man inte vill försöka rädda lådan om den skulle gå hemskt dåligt, annars är det både på gott och ont vad gäller resultatet efter att man bytt ut all ATF-olja.
mvh
mvh
- sätilarobban
- Minivan
Sådär nu va det ny olja i lådan.. Jag förstår inte varför man säger att det går åt ca 4liter olja .Att byta 4liter är som att byta oljefilter i motorn och bara fylla på 0.5 liter utan att byta oljan.Jag bytte som alla gör 3.8 liter och filter pallade ner bilen .Plockade bort grillen och lossade den översta oljeröret på kylet tog en 5liters tom spolarvätskedunk.
DET krävs 3 personer för säkerhetsskull En som startar&stoppar på mitt komando.En som häller i ny olja i påfyllningsröret . Och jag som håller röret och dunken.Jag ber att han startar olja flödar nu ner i tomdunken som är liter markerad .samtidigt häller en i olja så mycket det går men det rinner ut snabbare än det går att fylla så man får stänga av imellanåt för att hinna fylla ny olja ha koll på att det fylls lika mycket som det töms.Efter ca 7-8 liter kommer det ny fin olja ut ur röret det är stor skillnad det syns på en gång skruva fast rör och kolla oljan med stickan sen är allt klart.det är inte undra på att lådorna krånglar om man inte byter all olja. Oj det blev en hel roman . Men nu kan man köra 12000mil till. Jag byter nog efter 6000mil för säkerhetsskull
DET krävs 3 personer för säkerhetsskull En som startar&stoppar på mitt komando.En som häller i ny olja i påfyllningsröret . Och jag som håller röret och dunken.Jag ber att han startar olja flödar nu ner i tomdunken som är liter markerad .samtidigt häller en i olja så mycket det går men det rinner ut snabbare än det går att fylla så man får stänga av imellanåt för att hinna fylla ny olja ha koll på att det fylls lika mycket som det töms.Efter ca 7-8 liter kommer det ny fin olja ut ur röret det är stor skillnad det syns på en gång skruva fast rör och kolla oljan med stickan sen är allt klart.det är inte undra på att lådorna krånglar om man inte byter all olja. Oj det blev en hel roman . Men nu kan man köra 12000mil till. Jag byter nog efter 6000mil för säkerhetsskull
- sätilarobban
- Minivan
Har svårt att förstå hur det kan va dåligt att byta all olja
??. Möjligen om den gamla oljan är kolsvart och luktar bränt som bara den
. Men då beror det inte på den nya oljan för då är ju lådan redan skadad av utebliven oljebyte.Jag tar gärna emot era synpunkter Jag tror jag har rätt fast jag vet ju inte 
Re: oljebyte automat Voyager -2007
Jag uttryckte mig lite dåligt, med dina miltal är det nog inga problem utan kan vara en positiv sak, men har den rullat 25000 mil och fungerar okej så räcker det med en vanlig rekommenderad service för att inte riskera komponenterna som "vant sig" vid oljan och därmed hur den beter sig, precis som du säger, fast den behöver inte vara kolsvart dock =) Sedan kan det även vara värt att prova ett komplett byte om lådan går dåligt och oljan skulle vara svart och lukta bränt, men troligtvis slänger man pengarna i sjön då lådan redan är dålig.
Jämförelsen med motoroljan stämmer inte vad gäller automatlådorna =)
Tillverkaren har räknat ut att den mängd olja som byts vid den vanliga servicen räcker väl om man använder bilen "normalt" så att befintlig olja inte brutits ned. Skulle man köra bilen som t ex. taxi i en storstad så är det en flush som gäller tycker jag, som ersätter den vanliga servicen.
Oljan är fortfarande bra om den är ljusbrun till färgen, den rosa/röda färgen försvinner efter ett tag, men den får inte lukta bränt utan oljan ska vara "söt".
På de lite äldre modellerna kunde det säkert vara bra med ett komplett byte, givetvis inom rimliga intervall, men på 2001-2007 och framåt har lådorna blivit mycket bättre, även 98-00, men det är ju skönt att hålla den i toppskick oavsett och få ur ännu mer mil från bilen, det ger nog ett par tusen mil extra om allt annat tas väl hand om.
P.S., var den nya oljan du bytte till ATF+4-certifierad?
mvh
Jämförelsen med motoroljan stämmer inte vad gäller automatlådorna =)
Tillverkaren har räknat ut att den mängd olja som byts vid den vanliga servicen räcker väl om man använder bilen "normalt" så att befintlig olja inte brutits ned. Skulle man köra bilen som t ex. taxi i en storstad så är det en flush som gäller tycker jag, som ersätter den vanliga servicen.
Oljan är fortfarande bra om den är ljusbrun till färgen, den rosa/röda färgen försvinner efter ett tag, men den får inte lukta bränt utan oljan ska vara "söt".
På de lite äldre modellerna kunde det säkert vara bra med ett komplett byte, givetvis inom rimliga intervall, men på 2001-2007 och framåt har lådorna blivit mycket bättre, även 98-00, men det är ju skönt att hålla den i toppskick oavsett och få ur ännu mer mil från bilen, det ger nog ett par tusen mil extra om allt annat tas väl hand om.
P.S., var den nya oljan du bytte till ATF+4-certifierad?
mvh
P.S., gött att oljebytet är fixat!
- sätilarobban
- Minivan
det köper jag va du säger. Men jag drar husvagn till italien på semestern och vill va säker på att lådan mår så bra som möjligt Jag köpte oljan på mekonomen ATF+4 det står chrysler och jeep.Certifierad vet ej men hoppas det va rätt kostade 140 fick rabbat så 126. nu är det bara syresensor kvar fick på besiktningen en fel kod P0 132 han sa det finns 2 st före katten men det stämmer väl inte en för hö och vä sida
Ja då kan det vara skönt, varmt klimat och många mil, en del upp- och nedförsbackar osv. =)
Står det ATF+4 på förpackningen så är det perfekt, låter som att du fick en specifik olja för Mopar-bilar och inte en "universal" som också kan uppfylla kraven för ATF+4 (om det beskrivs i texten).
Bra pris på oljan tycker jag.
Jo det stämmer nog på din bil, tror att det är 3 st sensorer totalt, eller 4 st. I Kalifornien började man tidigt med flera lambdasonder/syresensorer då bilarna behövde uppfylla deras utsläppslagar, vilket är bra. Många 96:or hade hela 4 st sensorer, det året då OBD2 kom att bli obligatoriskt för alla USA-sålda bilar. I Sverige blev det 2001-2002 tror jag.
Läs mer om koden på denna sidan: http://www.obd-codes.com/p0132" onclick="window.open(this.href);return false;
Bank 1 Sensor 1 betyder att sensorn sitter på den sida av motorn som är cylinderbank 1, dvs. där cylinder 1 sitter, den cylinder som tänder först i ordningen. Sensor 1 betyder att det är den före katten. Står det sensor 2 så är det efter katten.
P0132 är en väldigt vanlig felkod på Voyager och det brukar lösa sig snabbt och billigt med att byta sensorn.
Mvh
Står det ATF+4 på förpackningen så är det perfekt, låter som att du fick en specifik olja för Mopar-bilar och inte en "universal" som också kan uppfylla kraven för ATF+4 (om det beskrivs i texten).
Bra pris på oljan tycker jag.
Jo det stämmer nog på din bil, tror att det är 3 st sensorer totalt, eller 4 st. I Kalifornien började man tidigt med flera lambdasonder/syresensorer då bilarna behövde uppfylla deras utsläppslagar, vilket är bra. Många 96:or hade hela 4 st sensorer, det året då OBD2 kom att bli obligatoriskt för alla USA-sålda bilar. I Sverige blev det 2001-2002 tror jag.
Läs mer om koden på denna sidan: http://www.obd-codes.com/p0132" onclick="window.open(this.href);return false;
Bank 1 Sensor 1 betyder att sensorn sitter på den sida av motorn som är cylinderbank 1, dvs. där cylinder 1 sitter, den cylinder som tänder först i ordningen. Sensor 1 betyder att det är den före katten. Står det sensor 2 så är det efter katten.
P0132 är en väldigt vanlig felkod på Voyager och det brukar lösa sig snabbt och billigt med att byta sensorn.
Mvh
- sätilarobban
- Minivan
okej vet du vilken sida som 1 an är på det står sensor bank 1 fast jag tittade som snabbast tidigare idag tykte jag bara såg en före och en efter katten? men jag får titta nogare. fast fram vid grillen går ett avgasrör med skydds kåpa på som går ihop på insidan tyckte inte att jag såg någon där 
Minns tyvärr inte det, men följ tändkablarna till fördelaren så tror jag det står på den, 1, 2, 3 osv.
Tror att den sensor du ska byta sitter närmast torpedväggen, men dubbelkolla så det stämmer för säkerhets skull.
mvh
Tror att den sensor du ska byta sitter närmast torpedväggen, men dubbelkolla så det stämmer för säkerhets skull.
mvh
- sätilarobban
- Minivan
Så då va sensorn bytt jag hade bara 2 st en före och en efter bytte den före och clearade felkod och nu klart