Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chrysler Stratus eller Sebring Cab

Alla Chrysler-bilar här
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Chrysler Stratus eller Sebring Cab

Hej ! Är ny här på forumet :D Har funderingar på att köpa en Chrysler cab Sebring eller Stratus ? Men har nu läst en del trådar här på forumet och tycker att de verkar att ha en hel del problem. Det kanske inte är någon bra ide alls ? Vilket är bäst en sebring eller en Stratus ? Vad jag förstår så har de ju inte samma motor heller ? Vilket är bäst i det fallet ? Vilken motor är bäst och krånglar minst ? Vad ska man tänka på när man tittar på dem innan ett köp ? Vilka årsmodeller är att föredra ? Ja många frågor blev det :D Men jag känner mig mycket osäker ? Är det bättre med en Camaro cab eller en Mustang cab kanske ? Tacksam för många svar :D
Annons
Användarens profilbild
pingis
Minivan

Re: Chrysler Stratus eller Sebring Cab

2.5-motorn i Stratus är tillverkad av Mitsubishi och har gott rykte. 2.7-motorn i Sebring har ett oerhört dåligt rykte. Oljan koksar, sätter igen oljekanaler och motorn skär. Googla så får du se. Köp en Stratus!
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Tack för ditt svar Pingis :D Ska försöka att googla på motorerna så får jag se om jag hittar något om dem.
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Har även förstått att om det börjar att krångla med startspärren och nyckeln för detta på Stratusen så verkar det ju mer eller mindre va kört ! Det låter ju helt otroligt och orimligt ju . Är detta samma problem på Sebringen ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

De nyare 2004-2006 (och de ännu nyare årsmodellerna) av Sebringen ska ha inte ha samma problem med motorerna överhuvudtaget (som ovan skrivet), men en 2001-2003 skulle jag däremot inte köpa tyvärr, varken av Sédan eller Cab (endast Coupé men då är det en 3.0 Mitsubishi-motor, uppgradering av 2.5-motorns från bl.a. Stratus, dock är det även en helt annan bil om man väljer Coupé, de är baserade på Mitsubishi Eclipse).

Ska du ha en Stratus Cab (generationen före Sebring) så hade jag sett till så att det finns två styck fjärrdosor till bilen, så man känner sig "driftsäker". Hade valt en årsmodell 98-00 då lådorna är lite bättre på de årsmodellerna, tror att de fick en uppgradering -98 både vad gäller mjukvaran och hårdvaran, dock inte helt säker.

Sebringen är en uppgradering vad gäller det mesta, men många chassikomponenter m.m. är desamma som hos Stratusen, t ex. länkarmar, bromsar och annat (vill jag minnas).

Det är inte samma startspärr hos Sebringen, Stratusarna (och många av Chryslers andra modeller såsom Jeep, Neon m.m., av runt samma årsmodeller) använde ett speciellt system här i Europa som inte fanns i USA, det följde dock inte med Sebringen som använder Chryslers egna system (nyckeln är ungefär samma som till Voyager, 300m m.m.). Det blev mer "standardiserat" så att det nästan är samma som bilarna i USA. Skulle det bli något fel (dock inget man behöver oroa sig över på Sebringen) så kan Chrysler programmera detta.

Sedan finns det även manuella lådor med mindre motorer, men de kan vara lite svåra att hitta i Sverige, finns både hos Stratus och Sebring, dock kan lådorna bli dåliga (ett lager i lådan, kostar cirka 1-2 tusen för en rep.sats från USA), de börjar skramla när de är kalla.

När det kommer till övrigt så bör det inte vara några särskilda fel, gillar verkligen dessa bilar (plattformen), de är solida tycker jag. Rost på en Sebring Cab bör vara obefintligt om man inte gjort helt fel som tidigare ägare. Alla de större motorerna hos dessa Chryslers kommer enbart med automat och bilarna är framhjulsdrivna, till skillnad mot Camaro Cab och Mustang Cab som du nämnde. De blir även en hel del dyrare om man ska utgå efter samma årsmodeller, Camaro och Mustang (sena 90-talare) ligger i ungefär samma pris som en 2005 Sebring Cab, men de är inte i samma kategori om man säger så, därav skillnaderna, Camaro och Mustang är mer prestanda.

Blir en prisfråga vilken modell man vill ha av Chryslerna, det är även stor skillnad vad gäller hk mellan Stratus (2.5) och Sebring (2.7), 2.7:an har bra med hästar mot 2.5:an. En Stratus Cab kostar cirka 50% av en Sebring Cab såg jag när jag snabbt kollade igenom blocket.se.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Tack för ett utförligt svar Avenger :) Va synd att Sebringen 2001-2003 är så dåliga i motorer och växellådan då . Har hittat Någon från 2004 o 2005 men då har de konstigt nog gått mycket mera i mil än de tidigare modellerna
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Men om man då skulle få tag i en Stratus som är inporterad ifrån USA Så finns det ingen startspärr på dessa då ?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Växellådan hos Sebring 2001-2003 är kanonbra, såsom hos Chryslers andra modeller av dessa årtal, inga problem alls (om nu inte någon kört sönder den vill säga).

Jag vågar tyvärr inte rekommendera en 2001-2003 som har 2.7-motorn, de kan iofs vara jättebra och fungera perfekt, men det är en chansning som troligen leder till en dyr historia. Annars är det en jättebra bil, har en Sebring Sédan (samma plattform som Cab) 2002/2003 med 2.0 DOHC och manuell låda, tålig som bara den och skön att åka i, gillar den skarpt! Riktigt bra med utrymme och de har en modern design, ett par snygga 17-tums fälgar och bilen får ett redigt lyft.

Ja precis, en USA-importerad Stratus (sent 90-tal, dock heter de Sebring i USA) har inte samma startspärr, men den ska man inte oroa sig för om det medföljer två stycken i bra skick som man byter batterierna i med jämna mellanrum (hade en Stratus och det var inga problem att man råkade tappa dosan och batteriet föll ut, programmeringen försvinner inte så lätt). Men de är svåra att få tag i, vad gäller en USA-importerad Stratus (Sebring) eftersom de såldes nya i Sverige.

mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen,

Måste faktiskt erkänna att jag är lite osäker nu på om det var från årsmodell 2003 eller 2004 som "oljeproblemen" försvann hos 2.7:an, det kan ha varit 2003, läste lite om det i ett annat forum (här är en länk, har även sett påstående om detta på andra forum, http://www.bobistheoilguy.com/forums/ub ... er=1762626). Men 2001-2002 (även tidigare årsmodeller där motorn sitter i t ex. Chrysler 300m, Dodge Intrepid) är jag helt säker på.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
dragosx
Minivan

Jätte tack ! För dina utförliga svar Avenger Tack !
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ställ gärna fler frågor om du har några, det är bra att efterforska så mycket som möjligt innan man köper en bil =)

Har märkt att Cab:arna stigit i pris en del nu inför sommaren, det är verkligen tillfälle för säljarna om man säger så.

Mvh

Bild
Skriv svar