Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Buick roadmaster 94a - Orolig för bilens hälsa

Cadillac, Buick, Hummer, Lincoln..
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Buick roadmaster 94a - Orolig för bilens hälsa

Igår kväll tog jag bilen med 2 passagerare och packning och körde till Uppsala från trollhättan. 39 långa mil på kvällen. ingen trafik så det blev riktigt lugnt å fint tempo utan omkörningar och annat hets.
Oljan såg bra ut, rätt tryck i alla däck. bilen går som en klocka.... i ca 34 mil.... sen börjar jag bli orolig. när jag ligger i 80 så ligger bilen på en ganska låg växel och efter en liten stunds mysande så kryper växelådan normalt sett upp på en tyst å fin växel. de sista 5 milen så gjorde den helt plötsligt inte det. helskumt med tanke på att växellådan enligt förra ägaren skall vara i riktigt gott skick. jag buskör i princip aldrig.
man blir ju lite orolig när man är 35 mil hemifrån och lådan börjar spöka. när vi kommer av stora vägen och börjar krypköra på uppsalas stadsgator så ha jag alltså svängt av motorvägen där jag har legat mjukt å fint i 110 senaste 2 timmarna och då en liten stund innan jag är framme vid målet så tänder sig change oil lampan.

Vad är detta? växellådan för varm? konstigt oljetryck efter så långt i hög fart?
är det normalt att växellådor kan spöka lite om de vart varma länge.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 94a - Orolig för bilens hälsa

Change-oil-lampan är precis som i många andra GM-bilar, den är ingen varningssymbol som indikerar "något defekt", utan bilens dator beräknar hur många mil- och hur hårt du har kört med bilen och meddelar när oljan ska bytas (det som bilen tycker är lämpligt).

Jag vet att du har servat bilen ganska "nyligen" så du kan bara återställa lampan.

Manualen beskriver att man ska göra följande för att återställa lampan:

Vrid tändningen till ON utan att starta bilen, tryck ned gaspedalen full 3 gånger inom 5 sekunder. Lampan ska börja blinka och återställs.

Går bilen bra i automaten nu?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 94a - Orolig för bilens hälsa

efter trippen igår så såg man inte direkt oljenivån mer än att det var olja på stickan. idag när det hade sjunkit ner riktigt så var det knappt så stickan hade olja på sig alls. fyllde i alla fall upp oljan till rätt nivå igen och nollade på knappen som jag har intill säkrings skåpet för olje lampan. lampan är släckt och nivån på motoroljan är riktigt nu! sen har bilen gått riktigt hela dagen. hur kan det komma sig att låg motorolje nivå påverkar växlingen? var riktigt orolig att jag har ett växelåde ras på g men nu e det lugnt igen. jag vet att bilen trycker ut någon droppe olja då och då vid sväng hjulet men det är typ 2 droppar i veckan när jag kör den hemma i stan till å från jobbet, men att den på en sånhär långkörning skulle trycka ut nästan alltihop hade jag inte en tanke på.
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 94a - Orolig för bilens hälsa

Konstigt :oops:

Går bilen oroligt så påverkar det lådan också, den är elektrisk och känner av det på -94 årsmodell och framåt.

Men var tror du oljan åker ut? Under körning eller stillastående? Och läcker det ut utanför motorn eller in i motorn tror du?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Widowmaker
Hedersmedlem
Inlägg: 204
Blev medlem: fre 07 jan 2011, 20:07
Kontakt:

Re: Buick roadmaster 94a - Orolig för bilens hälsa

Avenger skrev:Konstigt :oops:

Går bilen oroligt så påverkar det lådan också, den är elektrisk och känner av det på -94 årsmodell och framåt.

Men var tror du oljan åker ut? Under körning eller stillastående? Och läcker det ut utanför motorn eller in i motorn tror du?
läcker ut ur motorn runt fästet bakom svänghjulet ser ut å sitta en packning där, men väldigt lite, detta under körning.

men nu har jag fyllt upp med olja och nu grå den fint igen! växellådan lugnade ner sig när det kom olja :D
Buick Lesabre Custom 1997
3800 series 2 V6
Skriv svar