Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevrolet trans sport handikaps anpassad -02

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
Johanbengtsson69
Station Wagon

Chevrolet trans sport handikaps anpassad -02

Hej
jag har en golvsänkning på min trans sport, bilen skrapar i fartgupp samt när jag ska in i garaget.
Har funderat på att sätta på större däck typ 225/70 r15 eller 225/75 r15 funkar det tro ?
Finns det något annat sätt att höja bilen på ?
Alla tips och trix mottages med glädje
M.v.h Johan
Annons
Användarens profilbild
monsterbilen
SUV

Re: Sv: Chevrolet trans sport handikaps anpassad -02

Jag skulle gissa att byta däck är ett försvarbart sätt att höja bilen några centimeter. Men vill du upp en bit så är det nog andra fjädrar som gäller.

Dock: att byta fjäder kostar ungefär tvåtusen kronor per fjäder på en seriös verkstad (inklusive standardfjädrar). Men sedan måste stötdämpare kanske bytas om höjdskillnaden blir för stor, liksom framvagnsinställningen (eftersom vinklarna ändras).

Däckbyte är absolut enklast men ger bara några centimeter.

(tapa)
Användarens profilbild
Johanbengtsson69
Station Wagon

Re: Chevrolet trans sport handikaps anpassad -02

Tackar för tipsen
Kan man ändra nivåregleraren som sitter på bakaxlen ?
Isåfall hur mycket kan man ändra den så att dämparna klarar höjningen ?
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Jag har både en 2wd med 205/65r15 och en awd med 205/65r16 och den senare klarar av att köra in till vår port från gatan utan att skrapa i underredet så den har något bättre markfrigång. 2wd har ganska så mycket luft i hjulhusen så det bör gå att ha högre profil utan några större problem, men jättemycket skillnad gör det inte.

Det går att skruva på armen till nivåregleringen, men hur mycket dämparna klarar vet jag inte. Om man lyfter bilen i karossen så dras de ut ganska mycket, så de borde klara en del.
Användarens profilbild
Johanbengtsson69
Station Wagon

Tack igen för all hjälp.
Det som slog i fart guppen var ett dåligt svets jobb bakom katalysatorn så böjen efter hängde ner nästa 10cm för mycket.
Min käre kusin fixade till det samt satte dit en ny lambasond som va trasig pga dum plasering.
Nu till nästa problem som jag önskar hjälp med.jag tror att stötdämparna läcker luft kompressorn startar redan efter 1 min efter fullhöd.
Man hör ett pys precis innan kompressorn startar bilen hinner sjunka ca 1 cm innan kompressorn startar å pumpar upp bilen igen.
Kan det bero på något annat än trasiga dämpare tro.
Min trans sporter är 2wd.
M.v.h Johan Dyslektikern
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Trasiga dämpare, slangar eller kompressorn. Be kusinen krypa under och lyssna efter var det pyser.
Skriv svar