Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa olja 5,7l HEMI

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Ja precis, den du länkade till (RAVENOL Super Fuel Economy SFE SAE 5W-20) uppfyller Chryslers krav.

De jag länkade till ska också uppfylla samtliga krav om jag inte läst något fel någonstans, dock var det ju inget kul att du fick en sådan ökad förbrukning med Meguin- oljan, har själv ingen erfarenhet av den så jag kan inte uttala mig om de funkar bra eller ej.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Annons
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Köpa olja 5,7l HEMI

Meguin är efter rekommendation till Chryslers krav. Det stå sen på burken på tyska och det är mitt modersmål, så det förstå jag.
Kan tänka mig att den störde MDS systemet? Då den inte uppfyller kraven och är inte godkänd av Chrysler. Det fanns även de som använde den, utan problem. Är kanske beroende från bil till bil.
Som sagt använder Ravenol många i Tyskland och det är där jag hittade den. Dodge-forum.eu finns massor tråda om just oljan.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av norrbo den tis 20 okt 2015, 17:14, redigerad totalt 1 gånger.
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Jag hittar ingenting om att Meguin-oljan inte uppfyller kraven. Den har rätt viskositet, API och MS-6395.

Ja det var konstigt att förbrukningen ökade så mycket.

Ett till tips till Björk är att kolla med närmsta aukt. Chrysler-handlare och höra vad de ska ha för Mopar-olja, de kanske överraskar och har ett pris på 110 kr / flaskan vilket i så fall blir under 800 kr för 6,6 liter, men troligen är priset högre än så, fast det är ändå bra att fråga dem så man vet.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

"Empfolene Spezifikation" är inte det samma som att den uppfyller specifikationen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Shit samma, var och en kan häller i sin bil vad den ville.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Jag tror att du skrev lite fel i ett tidigare inlägg, du skrev först att den inte uppfyller kraven men det gör den, precis som du skriver nu.

Alla de oljor jag länkat till tror jag uppfyller specifikationerna och den olja du länkat till gör också det.

Jag hade valt ROWE eller RAVENOL om jag skulle köpa olja till HEMI-motorn.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Björk
Van
Inlägg: 60
Blev medlem: fre 02 okt 2015, 06:55

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Ni är grymma, jävelberg vilken hjälp man får!!
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Köpa olja 5,7l HEMI

Jag uttryckte mig kanske lite konstigt, var på språng, men Meguin bygger enligt kraven och det betyder inte att den uppfyller den och är inte godkänd. Ha tyvärr ingen burk kvar och kommer aldrig köper mer en. Kan vi enas om att vi stryker Meguin och resten får stå kvar? :-)
Jag vet vart jag köper min olja och det är inte här i sverige. Tyvärr!
Köpte förra gången för Tahoen här på verkstan för bekvämlighetens skull, nu köpte jag det dubblar antalet liter plus ATF och hamnade lite över vad jag betalade här i Sverige för 5 qt bara.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Om man går in på Meguin.de och skriver in Dodge Ram 1500 5.7 -2005 så kommer den oljan som jag länkade till först upp som rekommenderad, hur bra den fungerar kan jag som sagt inte svara på, det har du bäst erfarenhet av som kört med den =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Ja det är väl så att du ha rätt och jag är en dum tysk som inte förstå sitt eget språk och fel uppfattade det som står på burken. Jag kan inte bevisar det då jag inte ha kvar den.
Men det funkar säkert jättebra att köra med den oavsett. Vilken oljeproducent vill blir skadeståndsskyldig mot en billeverantör? Finns folk som bara kör med den. Ok, jag har inget problem med det.
God kväll!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Hej!

Jag skriver bara som det som står på deras hemsida / produktbeskrivning och där står det att den uppfyller viskositeten (5W-20), API samt MS-6395.

Här är en direktlänk till deras sida:

http://www.meguin.de/meguin/produktdb.n ... nt&land=ME

Om det står något annat på förpackningen kan jag inte svara på, i så fall måste de ha uppgett fel information antingen på Internet eller på förpackningen och då ska man få pengarna tillbaka om det visar sig att den inte uppfyller detta.

Det kanske annars är så att du köpte en av deras andra oljor som såg snarlik ut?

Givetvis är det ingen som kallar någon dum.

Detsamma, trevlig kväll.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Köpa olja 5,7l HEMI

Ett sista försök! :-)
Om man vill vara 100% säkert att man får använder just denna oljan måste det stå på förpackningen: Freigabe von Chrysler für MS6395. Det verka knappt finnas på marknaden, då de ville ju säljer sin Moparolja.
På Meguin's sida stå: Empfohlen für Chrysler MS 6395, det betyder att de (Meguin) ha testat sin olja och att den är snarlikt kraven som finns för MS6395, men Chrysler ha den inte Freigegeben!
Så vilken oljeproducent som helst kan, efter att den testade själv eller skickade det in på labbar, skriver Empfohlen für xxxxx, MEN skulle det knipa och motorn skar sig och verkstan kommer fram att det var pga oljan stå du ute i regnet. Weil das Öl vom Hersteller (bil) keine Freigabe hat.
Nu kollade jag även för säkerhetsskull på Ravenol och där stå samma sak som på Meguin, fast i en aning annorlunda formulering, men i slutänden samma sak!
Sedan var jag inne en snabbis i det tyska dodgeforumet och det verka vara en hel del som kör på Meguin utan några biverkningar. Jag kanske fick fel viskositet i burken, måndagsexet, eller vad vet jag. Det var en snubbe till i forumet som hade samma problem, fast ingen trodde på oss?!
På bägges hemsida stå iaf: Freigabe für API SN!
Så och nu sätter vi oss och tänder fredspipan och avslutet det kapitlet! Ok?
Ha en bra dag!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Bara för att förtydligar ytterligare lägga jag en bild från min sista faktura på oljeköpet. Jag betalade här i Sverige 850kr för 5 qts "76" olja och nu på 10L plus 5 Liter ATF ink. frakt drygt 1000kr.
Bild
Jag menar alltså att det är betydligt billigare att köper utomlands.

OBS: kom ihåg att när du fyller på oljan, att inte fyller upp max antal liter som ska vara inne. Det finns alltid rester kvar i motorn. Inte att du fyller i för mycket.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Hej igen!

Ja precis, det stämmer det du skriver, de har troligtvis inte gjort alla tester osv. som Chrysler önskar att man ska göra för att bli godkänd, därför är nog även de flesta andra oljor samma vad gäller kvalitén, fast de skriver inte ut att de rekommenderas för MS-6395.

Jag förstår helt och hållet hur du menar.

Jäkla billig olja du fick tag i, man sparar bra med pengar genom att handla från Tyskland. 8 euro i frakt till Sverige för ett 15 kg paket är gött =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Björk: Såg att Grufman Bil hade väldigt billig Mopar-olja: http://grufmanbil.se/produkt/8225/?in=327, tips om du bor i Stockholm! Då behöver du alltså 7 st flaskor.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar