Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Köpa olja 5,7l HEMI

Här diskuteras Dodge, Ram och SRT
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Är det någon av dessa oljor ni tipsar om som kan motverka "Hemi-ticket" bättre eller sämre?
Tycker min knackar jobbigt mycket när den är kall. Tänkte testa göra ett oljebyte och se om det blir bättre.
Ram 2500 Cummins 2005
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Tror definitivt att det kan bli bättre med ett oljebyte förutsatt att det var ett tag sedan den byttes och/eller om den befintliga oljan är av annan viskositet osv. än vad som rekommenderas.

Eftersom Mopar-oljan gick att hitta så pass billigt så hade jag valt att köra på den.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Bilen var nyservad i våras när jag köpte den. Men kan ju hända att det är fel olja dom hällt i.
Tror jag får ringa Grufman Bil och höra om dom har passande oljefilter där.
Får nämligen inte upp något filter när jag valt min bilmodell.

Det står också: "OBS! Produkten är ej avsedd för den aktuella bilmodellen." på oljan när jag valt bilmodell.
Men det lär väl vara deras hemsida som inte är helt 100.
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Har bilen rullat många mil sedan servicen?

Gissar på att en del kanske inte är så jättenoga med att följa boken till punkt så det kan mycket väl vara någon annan olja i bilen än vad som är rekommenderat.

Bor du i närheten så att du kan hämta oljan utan vidare dyr fraktkostnad så tycker jag att Grufmans pris på 99: kr / flaska är väldigt bra. Den oljan ska vara korrekt fastän det kanske inte står så på deras hemsida, det är nog inte upplagt/konfigurerat eller liknande.

Oljefilter brukar ofta vara billigt vart man än väljer att köpa det, så det kan du vända dig till din lokala reservdelsbutik om de inte skulle ha.

Det kan även vara värt att fråga din närmsta aukt. Chryslerhandlare vad de har för pris på Mopar-oljan, det kanske också är en hundring / flaska varav lönar det sig att åka dit istället, om det är närmare vill säga.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

God morgon!

Ha du kollad i instruktionsboken vilken serviceintervall som passar dig bäst? Jag tror att jag byte oljan mellan 7 & 9000 km beroende på vad jag körde mest. Långa sträckor lång intervall, mycket korta sträckor kort intervall.
Jo tyvärr är det så att de flesta verkstäder, även USA-Biler special verkstäder, häller i 5W-30 eller tom 5w-40. Så var fallet för min när jag köpte den.
Jag vet inte, eller ingen vet vad fenomenet kommer ifrån, det du kan testa är att häller i detta när du byter oljan: http://www.amazon.de/gp/aw/d/B001CZODI2 ... ref=plSrch
Den finns att köpa på Autoexperten här i Sverige. De är deras återförsäljare här i Sverige. Priset är nästan det samma.
Lycka till


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Köpa olja 5,7l HEMI

Nu kom jag på en sak till var tickandet kan beror på och det är ett väldigt känt problem med HEMI'n. Det kan vara bultarna på grenröret som kan gott av. Det gör det nämligen väldigt ofta och då blir det ett tickande ljud. Kolla där och byt de i fall de ha gott av. Byt alla i så fall!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
Användarens profilbild
Didde91
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: ons 12 aug 2015, 23:28

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Jag har kört mellan 5- och 600 mil sen jag köpte den i våras tror jag.

Nån instruktionsbok har jag tyvärr inte. Bara ett universiellt service-häfte. Så jag vet inte exakt vad det är för intervaller på den. Ska kolla upp det.
Ska kolla lite i Östersund på Northcar vad dom tar för olja där.

Ja, grenrörsbultarna läste jag om nånstans. Ska testa kolla dom när jag ska skifta till vinterdäck när man ändå ska upp med bilen i luften.
Ram 2500 Cummins 2005
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Köpa olja 5,7l HEMI

Instruktionsboken kan du kostnadsfritt hämta hem i digitalt format på Dodge's hemsida www.ramtrucks.com under menyn "Owners".

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar