Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Ljust tjutande missljud CGV 2006

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Ljust tjutande missljud CGV 2006

Tjena. Nu ska jag passa på att fråga om ett missljud jag har hört en längre tid.. Lättast är att höra det på landsvägen typ 80 km/h jag hör då ett extremt ljust tjutande typ tinnitustjut.. Om jag släpper gaspedalen men bibehåller hastigheten så tystnar det direkt.. Trycker jag ned gaspedalen bara någon centimeter utan att så att säga accelerera så uppstår tjutandet igen... Vad kan detta vara? Gasmekanismen? Luftintagssystemet? Tacksam för svar!

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Annons
Användarens profilbild
Anders Ason
Pickup Truck
Inlägg: 549
Blev medlem: mån 10 sep 2012, 11:56

Re: Ljust tjutande missljud CGV 2006

Läck på en vakuumslang.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ljust tjutande missljud CGV 2006

Funderar även på om det kan vara automatlådan, har du kontrollerat oljenivån i denna?

Varmkör bilen > kör till plan mark > ställ bilen på tomgång (motorn ska alltså vara igång när nivån kontrolleras) > bläddra igenom PRND..-lägena och avsluta i PARK eller NEUTRAL > kontrollera oljenivån med oljestickan, den bör vara strax under MAX efter att du varmkört bilen normalt i 20-25 minuter.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
norrbo
SUV
Inlägg: 185
Blev medlem: fre 24 jan 2014, 08:05
Ort: Söderköping

Re: Ljust tjutande missljud CGV 2006

Generator. Det är det för mig iaf. Ha en ny liggandes, men inte orkat byter den.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
//JanR

VW Passat Alltrack, DSG, 2013 som vardagsbil
Chevrolet Tahoe, LT, 4x4, V8 5,7 L, 1999:er som finbil
bluesmike
Minivan
Inlägg: 41
Blev medlem: tis 25 feb 2014, 12:49
Ort: Alingsås, Sweden
Kontakt:

Re: Ljust tjutande missljud CGV 2006

Automatolja o filter hyfsat nyligen bytt på verkstad och både vätskan färg och nivå är bra så jag hoppas att det e lugnt med den.. Däremot kan den rassla lite precis vid kallstart från drivremmen eller något av aggregaten så ska snart byta drivrem å eventuellt överföringsremskivan om den e sliten oxå... Men hur gör ni när ni läcksöker vakuum? Startgas?

Skickat från min E6553 via Tapatalk
Using Tapatalk
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Ljust tjutande missljud CGV 2006

Du kan felsöka vakuumläckage genom att försöka inspektera slangarna visuellt, med startgas eller genom att blockera insugsluften till spjällhuset och höra om det pyser någonstans.

Uppstår ljudet enbart i en specifik hastighet eller går det att höra även på tomgång och andra hastigheter?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar