Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Kupevärmen ojämn Chevrolet Trans Sport -2003

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem

Re: Kupevärmen ojämn Chevrolet Trans Sport -2003

Finns dåliga tredjeparts vattenpumpar som kan gå sönder, både med metall och med plasthjul, så det är inte omöjligt att det är det som är problemet. Kylarcement i kanalerna skulle inte bete sig på så sätt att värmen försvinner vid tomgång.
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Misstänkte att det fanns vattenpumpar med plasthjul, dock har jag inte sett några just nu när jag kollade men det kanske var vanligt för ett par år sedan varav tillverkarna upptäckte att det var problem med dem.

Nej juste, det kom ju ingen/dålig värme på tomgång, i så fall vore det kylarcement/gegga i kombination med luft men det är nog för långsökt.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ippon100
Minivan

En dum fråga,har upptäckt att vätskan i expansionskärlet är kall,oavsett om bilen är varm,ska den vara det? Jag är så dålig på bilar så det är bättre att fråga er.mvh.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

När expansionskärlet fylls upp med kylarvätska som expanderar dit så blir blandningen lite varm, men för det mesta är det ganska avsvalnat.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Ippon100
Minivan

Okej,men jag prövar att byta vattenpumpen, sen får jag lufta systemet, hur gör jag då? Låter bilen gå på tomgång och öppnar luftnipplarna tills det bara kommer kylvätska,antar att man får hålla på.ett tag för det kan väl vara luft lite varstans i systemet eller har jag fel?. Får än en gång tacka för all hjälp,tyvärr kan jag nog inte hjälpa er tillbaka med nåt gällande bilar, men om ni ska göra om era badrum nångång så hör av er så kan jag ge er råd:-D..mvh..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Du kan först prova att lufta systemet, det är i princip gratis om du har lite kylarvätska över (se till så att du inte blandar med en felaktig kylarvätska, vad som är i kylarsystemet just nu kan jag inte svara på, leta efter kvitton om det finns några sparade på ev. service). Blir det bra efter luftningen men att felet återkommer sakta men säkert så kanske det är något annat än pumpen.

Om du kan köra bilen till en mindre lutning (med fronten högre upp än bakpartiet) så underlättar det nog en del vid luftningen.

Det är skönt att det finns luftningsnipplar på den bilen, det är inte alla som har.

Tänk dig att du luftar radiatorer i ett hus, det ska inte komma någon luft eller bubblor.

Hittade en GATES vattenpump för runt 450 kr med frakt, tull och moms på ebay.com:

http://www.ebay.com/itm/Engine-Water-Pu ... u9&vxp=mtr

Då inkluderas även fem bultar och packningen (enligt annonsen, de sakerna syns dock inte på bilderna).

Finns ju även en billigare pump för 360 kr inkl. allt, men det var ett okänt märke för mig.

Bild
Användarens profilbild
Ippon100
Minivan

Okej,tack för all hjälp,jag testar att lufta bilen imorgon och ser om det blir nån skillnad, annars prövar jag att byta vattenpumpen... Än en gång tack..
Användarens profilbild
Ippon100
Minivan

Hej,måste bara kolla ifall nån har den blekaste aning vad min bil sysslar med,för nu verkar den ha självläkt. Skulle luftat den för några dar sen,men det har varit så kallt ute.Va tvungen att köra bilen idag och allt funkade,govärme både fram och bak oavsett varvtal och tempnålen ligger även den helt stabilt..väldigt skumt men nu funkar allt för tillfället. :-)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ispropp i kylarsystemet kanske? Eller så har den "luftat sig själv" ifrån den luft som möjligtvis kom in i systemet?

Bild
Användarens profilbild
Ippon100
Minivan

Hej,bilen har fungerat helt normalt med fungerande värme och stabil tempnål tills imorse,då fick jag ingen tillstymmelse till kupevärme oavsett om jag körde eller stod på tomgång. Tittade ner i expansionskärlet och där såg vätskan klar ut,lättade trycket på kylarlocket och då började det bubbla i expansionskärlet, och då såg vätskan inte så rolig ut längre i expansionskärlet :-/.så min undran är, kan det vara topplockspackningen likt förbannat? Tycker personligen att det vore konstigt att den skulle självläka några dar för att sen gå sönder igen? Bilen går dock inte upp i kok,men nålen rör sig lite mer än normalt..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det är nog mycket möjligt tyvärr.

Man kan spekulera i andra saker såsom tilltäppt kylarsystem (någon tidigare lagning kan ha släppt), men faktum kvarstår att packningen är ett vanligt fel på dessa motorer.

Har oljan också fått sig en konstig färg?

Vet inte om det hjälper för att diagnostisera, men man kanske bör göra ett trycktest hos en verkstad vad gäller kylarsystemet.

Bild
Användarens profilbild
Ippon100
Minivan

Jag åkte förbi den lokala verkstaden i förra veckan när symtomen började visa sig och då fanns det inga tecken på avgaser i kylvätskan, och sen när det blev lite mildare så fungerade allt igen, känns som att vore det topplockspackningen så borde det inte ha blivit bra igen eller har jag fel? Det jag funderar på är om det är dålig glykolblandning så när det blir riktigt kallt som idag så blir det isproppar som jäklas med en..Tycker inte att det luktar avgaser av kylvätskan i expansionskärlet, men den har blivit rostfärgad..kan det vara avlagringar å skit? Oljan ser helt intakt ut..
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jo jag vet att koldioxidtestet inte visade något, tänkte på ett trycktest istället, dock är det främst för kylaren men det kanske kan visa en dålig packning om trycket sjunker.

Ja, jag tänkte också på det här med isproppar, har sett andra bilar med samma symtom. Köp ett testinstrument på exempelvis Biltema (http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000031973/) så kan du kolla hur bra blandningen är. Det är ju hemskt kallt ute nu så det är inte omöjligt.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det går även att hitta glykolmätare i fler butiker, de flesta har dem, exempelvis:

Jula: http://www.jula.se/catalog/bil-och-gara ... re-619286/

Autoexperten: www.autoexperten.se/produkt/glykolprovare-27875456/

Swedol: www.swedol.se/glykolprovare.html

Autoexperten: http://www.okq8.se/produkter/bilprodukt ... olprovare/

Harald Nyborg: www.harald-nyborg.se/glykolprovare.html

med mera..

Bild
Användarens profilbild
Ippon100
Minivan

Tack för hjälpen,har köpt en sån glykolmätare och jo mycket riktigt,blandning var för klen.12 minus klarade den bara å idag va det 20 minus..så vad tror du,mer glykol och låta bilen gå på tomgång och be en bön?:-D
Skriv svar