Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Batteriurladdningsproblem Silverado -2001

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
begell
Station Wagon

Batteriurladdningsproblem Silverado -2001

Hej
Jag är ny medlem och detta är min första tråd. Dock har vi haft USAbilar på gården till och från sedan 1923!
Vi har en Silverado bensin -01 som arbetsbil alltsedan den var ny. Många korta körsträckor. Inga elfel, förutom några lampor och ett byte efter 3år till ett OPTIMA-batteri, förrän förra veckan.
Startmotorn lät seg, trots motorvärmare och syntetolja. Trodde direkt att det gamla OPTIMA-batteriet lämnat in och monterade ett nytt. När jag skulle skruva fast -polen kom en liten gnista. Uppmätning ger att ca 800mA förbrukas med allt avstängt och låst. Motorrumslampan urkopplad.
När man upprepade gånger kopplar och bryter en batteripol hörs dels ett mycket svagt reläljud från elcentralen bakom batteriet, dels ibland ett kraftigare reläljud från någonstans under instrumentbrädan bakom ratten. Jag har börjat att tar ur en säkring i taget men har ännu ej hittat någon som bryter ström till den okända förbrukaren.
Någon som har ett tips?
Senast redigerad av Avenger den sön 24 jan 2016, 16:21, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Batteriurladdningsproblem Silverado -2001

Hej!

Sådana fel är riktigt tråkiga!

Har du lossat varje säkring som finns (en i taget) samt samma sak med alla relä? Enligt instruktionsboken (finns att hämta hem kostnadsfritt på Chevrolet.com) så finns det fler än en säkringsbox, men det visste ni nog redan då ni haft bilen i 15 år =)

Ingenting eftermonterat som kan orsaka det?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Kolla även efter sådana saker som inte går via säkringsboxen, eventuellt generatorn kanske? Om en eller flera dioder är defekta så kan det bli en strömtjuv.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
a-man
Minivan

Tänk på att det kan ta ett tag innan bilen går ned i strömsparläge, nu vet jag inte hur länge det tar på din bil men på vissa bilar kan det ta upp till 15 minuter.
Har du dragkrok så kan man ibland misstänka om det är den, lättast är att dra säkringen eller att koppla ur den om det går innifrån bagaget.
Användarens profilbild
begell
Station Wagon

Tack för alla goda försök att hjälpa mig!
Jag hittade förmodligen problemet för några dagar sen, nu verkar läget stabilt men jag är inte säker. tiden för nergång i viloläge verkar variera.
Kupebelysningsbrytaren vid förarplatsen läckte ström, men inte så mycket att lampor tändes! Jag kollar varannan dag genom att ansluta Cteken för att se batteristatus.
Skriv svar