Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

USA-regplåtar

Allmänt om forumet
Användarens profilbild
Krokko
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:56
Ort: Umeå

USA-regplåtar

Hej!

Funderar på att beställa nya regplåtar och isf vore det ju lämpligt att försöka få hem de mindre, lite mer amerikanska plåtarna. Nån som vet hur man ska gå tillväga för att få Transportstyrelsen att skicka mig dylika? Tydligen ska det göras en prövning av saken, vad är det då som gör att man får avslag resp godkänt?

Mvh,
Fredrik
Cadillac SRX 3.6L AWD 7-sits

Chrysler Grand Voyager 2007 3.3L
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: USA-regplåtar

Tjena Fredrik!

Det kan vara lite knepigt då det inte finns så många bra/riktiga argument för det hela, men omöjligt är det inte!

Om vi utgår ifrån din bil, en Cadillac SRX första generation, så kan du köpa hem och montera ett par registreringsskylthållare i USA-storlek, sedan tar du ett par bilder och beskriver att du vill beställa nya skyltar men samtidigt har du uppdaterat hållarna (kanske är det så att dina nuvarande skyltar och hållare är slitna/spruckna/dåliga) och behöver numera "USA-skyltar" för att de ska passa, istället för standardskyltarna. Men säg även sanningen (vilket givetvis redan är underförstått), att du tycker att det blir snyggare på din bil eftersom det är en amerikanare. Förhoppningsvis så får du ett gott bemötande där dom helt enkelt justerar detta i bilens uppgifter och skickar dig ett par små skyltar (dom är ju lika lagliga som de vanliga skyltarna).

Men det kan även vara så att någon har en dålig dag och inte alls accepterar detta, då får man använda sin fantasi och dra till med argument såsom att "andra bilar av samma modell/årsmodell har detta" (leta upp ett par stycken på exempelvis blocket.se och bifoga till dem). Frågan är då, varför kan andra bilar av precis samma bilmodell och årsmodell ha dessa skyltar medans du får avslag, vad är det som skiljer sig? Se till att få ett redigt svar och får du inte det så är det bara att ifrågasätta dem tills du får det.

Exempelvis så kan en del bilfirmor ha kontakter på Transportstyrelsen som gör att de får "USA-skyltar" till sina USA-bilar, och då finns det egentligen inget bra argument förutom att det är "snyggt" och "passar på bilen designmässigt då det är en USA-bil", vilket för övrigt är det främsta argumentet till varför många bilar har dessa skyltar (det är långt ifrån alla dessa bilar som har praktiska begränsningar till varför det inte skulle funka med en vanlig skylt).

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Krokko
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:56
Ort: Umeå

Re: USA-regplåtar

Tack Avenger för tips och goda råd! Bra poäng att peka på att det finns andra bilar av samma modell har USA-plåtar. Jag får ringa en fredag efter lunch och hoppas på att komma till en handläggare med fredagskänsla ;)

Sverige måste ju föv vara byråkraternas drömland ;)
Cadillac SRX 3.6L AWD 7-sits

Chrysler Grand Voyager 2007 3.3L
Användarens profilbild
Krokko
Minivan
Inlägg: 20
Blev medlem: ons 27 jan 2016, 22:56
Ort: Umeå

Re: USA-regplåtar

Chattade med Transportstyrelsens kundtjänst (kunde inte hålla mig till efter lunch) och fick detta svar:

"För att få en liten skylt måste man kunna visa att den ordinarie inte får plats. När det gäller Cadillac så har de rätt att ha en liten skylt baktill. Jag kan beställa en liten skylt bak, men om du vill ha en liten skylt även fram så måste du ansöka om det och bifoga ett foto på din bil som visar att den ordinarie inte får plats framtill"

Så USA-skylt bak är bara att beställa! Bordlägger skylt fram så länge.
Cadillac SRX 3.6L AWD 7-sits

Chrysler Grand Voyager 2007 3.3L
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: USA-regplåtar

Köp bara en liten registreringsskylthållare där fram och ta en bild, samt bifoga bilder på andra svenskregistrerade SRX med "USA-skylt" fram/bak, då har de inget att invända mot, för varför får vissa ha och andra inte, kan man då fråga sig?

Ang. deras svar om att SRX har rätt till en liten skylt där bak så motsäger det deras krav om att man ska behöva visa att en standardskylt inte får där fram, eftersom SRX även har plats för en standardskylt där bak.

En sak till, har du en liten skylt bak och en vanlig fram så bli det inte "enhetligt", vilket är ett ytterligare argument ;) skämtåsido.

För övrigt så är det löjligt att man inte kan välja detta själv (vanlig skylt eller liten skylt) när man loggar in via deras e-tjänst och ska beställa nya skyltar, hoppas att detta ändras i framtiden.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: USA-regplåtar

Skylthållare som passar "USA-skyltarna" finns att köpa på flera ställen, exempelvis:

Mekonomen (utan text):

http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/s ... t-pa8825sv

Dekaltrim (med egen text, du kan skriva "CADILLAC SRX" eller liknande?):

http://www.dekaltrim.nu/Products?name=Skylth%C3%A5llare

Showplate (med eller utan egen text):

http://www.showplate.se/butik/index.php?cPath=32

osv..

Sedan kan du även köpa en anpassad hållare till där fram, som bilarna/SRX har i USA, dock blir de då lite högre eftersom det bara är bredden som är samma mellan de amerikanska skyltarna och de svenska "USA-skyltarna".

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Stefan N
SUV
Inlägg: 346
Blev medlem: sön 29 nov 2015, 13:34

Re: USA-regplåtar

De gånger det setat stor skylt på Jäbkebilen jag köpt har jag bara ringt in och sagt att skylten inte får plats. Varpå de sagt typ. "ja det är ju en amerikanare, så klart det inte får plats. ändrar här och skickar liten"

Och ibland sitter det liten bak men stor fram, då beställer jag bara en extra bakplåt som jag sätter fram. Lättare än att ringa in och få det ändrat ;)
RAM Sport 1500 4x4
Skriv svar