Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Missljud från framvagnen i 70+ km/h - Chrysler Grand Voyager -2008

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Re: Missljud från framvagnen i 70+ km/h - Chrysler Grand Voyager -2008

Hej det låter inget alls när jag står still på asfalt och vrider höger o vänster. Ljudet kommer när man kör ca från 70 och uppåt. Känner inget glapp i styrningen när jag kör. Men får försöka o dra och slita mer i dom olika delarna där, du bor inte i Skåne? Haha då hade du kunnat köra en sväng :)
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hmm, det låter som något helt annat fel än både fjäderbenslager och krängningshämmarbussningar om det bara uppstår när du kör i så hög hastighet.

Är fjäderbenslagrena dåliga så följer fjädern inte med i överkant när man svänger, varav det bl.a. känns som att ratten vill vridas tillbaka och man hör ett "fjäderljud" som smäller till, så att säga. Det kan även vara så att det börjar klonka.

Kan det vara något med bromsarna, hjullager eller drivaxel kanske?

Tyvärr så har jag en bit till Skåne.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Hemma har faktiskt funderat om det kan vara bromsskivorna som kanske boven. Dom kanske "vobblar" lite och det är det som låter i den hastigheten, klossarna är nästan slut, kan man hissa upp bilen och ta av däcket och starta bilen sen lägga den i driver. Och se om skivorna slår? Eller man bara snurra skivan och ex håller något i mot utan. E så tacksam för du försöker hjälpa till. E guld värt
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Nej nej, palla inte upp bilen och lägg i Drive, det är väldigt riskabelt och kan innebära svåra person- och materialskador!

Bromsskivor brukar heller inte uppföra sig sådär fastän de är skeva, då känner man av det i bromspedalen när man bromsar, det "pulsar" i pedalen.

Tänkte mer på om någonting är löst/inte åtskruvat vad gäller bromsarna, om du exempelvis kör på e4:an i 110 km/h och bromsar ner sakta och säkert till 80 km/h, är problemet fortfarande kvar under själva inbromsningen?

Det är som sagt jättesvårt att säga vad som är fel utan att ha kört bilen.

Är det lätt att höra ljudet för någon som inte kört bilen tidigare? Bilprovningen erbjuder tjänsten bilkontroll för 415 kr (http://www.bilprovningen.se/vara-tjanst ... troll.html) om du vill att de ska kika på den. Fråga i så fall om de kan fokusera på just detta felet och ingenting annat. Förutom att de har erfarenhet så har de även tillgång till en bra lift där de kan kontrollera framvagnen på ett bättre sätt än vad man kan göra hemma på uppfarten.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Uppdaterade rubriken i tråden från: "Dunkar när jag kör på ojämn väg - Chrysler Grand Voyager -2008" till "Missljud från framvagnen i 70+ km/h - Chrysler Grand Voyager -2008".

Förresten, är alla hjulen balanserade så att felet inte ligger där? Även fälgarna med dubbdäck som du provmonterade?

Hur uppstod ljudet, var det så när du köpte bilen?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Har samma ljud både med sommar och vinter hjulen. Så det är inte hjulen som orsaker det. Ja det var där när jag köpte. Ägaren sa att hjulinstälning behövdes, så jag litade ju på det, vet att bromspadalen hugger när jag bromsar. Klossar är nästa slut. Men skall nog kolla mer bromsarna. Skall bara bli av med gipset på höger arm :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Jo jag tänkte på om alla hjulen var dåligt balanserade, men det är inte så stor risk om du inte har otur.

Är skivorna riktigt skeva så kan det vara dem som orsakar det, men då bör det bli värre när du bromsar i den hastighet som ljudet uppstår i.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Har inte riktigt haft tid att felsöka i nu, har dock känt på däcken med bilen nere på marken, tar tag upp på däcket och drar fram och tillbaka så låter det lite dunk dunk i från lagret på vänster sida och tyst på höger, så jag har nog lyckats hitta felet iallafall, eller vad tror ni? Med vänlig hälsning, Micke
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Det är svårt att säga, det skulle kunna vara det som orsakar missljudet eller så är det bara ett litet glapp någonstans, inte så ovanligt med lite glapp i diverse leder och bussningar.

Förresten, menar du fjäderbenslagret eller tänker du istället på hjullagret nu?

Jag vågar inte rekommendera dig att köpa någon reservdel då jag inte felsökt bilen själv, så att du inte köper något i onödan.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Jag hör att det kommer ifrån hjullagret, men tror inte att det bara är det, men e säkert en hjälpande faktor, e där glapp måste det ju ändå bytas :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Ja, är det hjullagret som glappar så behöver det bytas snarast för säkerhets skull. Det är också mycket möjligt att det i så fall är just lagret som är orsaken till missljudet. Hade det felet på en annan bil men då fanns inget glapp, bara missljud, vilket blev lite svårt att lokalisera.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Skulle det vara hjullagret som är dåligt så finns det att köpa billigast på ebay.com såg jag.

Jag hade valt ett relativt känt märke när det gäller hjullager, helst inte det billigaste, utan man får kompromissa och försöka hitta något som både är billigt och med god kvalité.

Hittade ett OEM Mopar hjullager/nav som kostar tusen kronor med frakt, tull och moms:

http://www.ebay.com/itm/OEM-Wheel-Beari ... 1m&vxp=mtr

..notera dock att ABS-givaren inte medföljer/är monterad på Mopar-lagret ovan, så man måste använda den gamla givaren om den nu går att få dän hel. Jag vet ej hur lätt det är att demontera ABS-givaren på den årsmodell du har, men tidigare årsmodeller ska vara ganska enkelt, de brukar inte sitta fast. Det som gör mig lite orolig är att de flesta andra hjullager som säljes inkluderar ABS-givaren, så det kanske är så att den sitter åt som berget om man har otur, eller att den inte ens går att skifta till det nya navet.

Om man istället vill köpa ett lager med ABS-givare så hade jag rekommenderat märkena Centric, Mevotech eller Dura. Kommer jag ihåg rätt så ska det vara bra grejor.

Exempelvis så kostar ett Centric-lager 1150 kr med frakt, tull och moms (på bilden ser det ut som att ABS-givaren inkluderas):

http://www.ebay.com/itm/Axle-Wheel-Bear ... I-&vxp=mtr

Sedan finns det även billigare märken, AM Autoparts har ett lager inkl. ABS-givare för 800 kr med frakt, tull och moms (samma märke du hittade på stötdämparna om jag minns rätt):

http://www.ebay.com/itm/Front-Wheel-Hub ... bu&vxp=mtr

Bildelaronline24.se har SKF lager med ABS för cirka 2100 kr inkl. frakt om man vill ha "premium". De har även NK lager som brukar vara ett billigare alternativ, men som i detta fallet var ganska dyrt med ett pris på runt 1700 kr med frakt. Bägge priserna på Bildelaronline24 är räknat med deras erbjudande dom har just nu, 7% rabatt. Dock brukar de ofta ha återkommande erbjudanden mellan 5-15% rabatt.

Hittade även ett billigt märke/lager (med ABS-givare) på ebay.de för tusen kronor inkl. frakt:

http://www.ebay.de/itm/RADLAGER-RADNABE ... XQlUNROb77

För att vara på den säkra sidan så är det nog bäst att köpa ett lager/nav som har en "inbyggd" ABS-givare så att man slipper krångla med det. För övrigt så har jag också läst på en del andra forum att det är ett ganska vanligt fel med dåliga hjullager på dessa bilar, så det är stor sannolikhet att det är ett eller bägge lagerna fram som är dåliga skulle jag tro.

En intressant sak som jag också läste är att vissa årsmodeller har recalls på just hjullagerna fram verkar det som. Stämmer det på din bil så kanske du kan få det fixat kostnadsfritt av närmaste aukt. verkstad. Kontakta gärna Chrysler/Fiat om vad som gäller för just ditt VIN-nr/chassinummer. Kanske även funkar att skriva in chassinumret (VIN-nr) på Mopars hemsida (http://recalls.mopar.com/) och kontrollera där, fastän din bil är svensksåld (den är tillverkad i Canada med de andra modellerna Dodge Grand Caravan och Chrysler Town & Country och sedan exporterad till EU).

Bra översättningar att veta om:

På engelska heter hjullager/nav = wheel bearing, hub assembly, wheel hub, hub bearing, wheel hub bearing, wheel bearing and hub assembly, osv..

På tyska heter hjullager/nav = radlager, radnabe, osv.. (position fram = vorne, position bak = hinten)

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Tack för denna roman haha du vart hittar jag vin numret på denna bil? Skall se om jag kan ha den turen :) ja får se vilket jag köper annars :)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Inlägget blev ganska långt ja, orkar inte ens läsa det själv =)

VIN-nr = chassinumret. Bokstäverna "VIN" står för "Vehicle Identification Number". Chassinumret hittar du smidigast på registreringsbeviset eller om du skriver in ditt reg-nr på Transportstyrelsens hemsida: https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

För övrigt så brukar det finnas framme vid vindrutan på förarsidan samt på ett fjäderbenstorn i motorrummet, även på ett klistermärke om du öppnar förardörren. Finns även på fler positioner men dessa är de vanligaste.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Fabbebock
Van

Go kväll, har fått hem lagren idag, så tänkte byta till helgen, min fråga är, något man behöver tänka på, vilken håll är muttern till drivaxlarna skruvade? Med vänlig hälsning, Micke
Skriv svar