Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

dålig kompressor

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
petter41
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 22:07

dålig kompressor

Hej!
Har en cheva transport awd 02 som kompressorn låter illa och inte får tillräckligt med luft till dämparna.Kan man använda en vanlig liten luftkompressor typ en som man pumpar däck med? Orginal kompressor var svindyr så jag undrar om man kan koppla förbi med en annan kompressor?
mvh peter
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dålig kompressor

Hej,

Det kanske är flera fel än bara kompressorn i sådana fall? Om luftdämparna läcker så får ju kompressorn arbeta mycket mera och slits snabbare, samt att den inte hinner fylla upp all luft innan den läcker ut :oops: ?

Annars finns en ny kompressor här för 2 000:- inkl. frakt:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/REAR-AIR ... 483f2c11f7" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man tar reda på alla specifikationer kring original kompressor och en liten "universal" till cykel- och bildäck så kan man ju jämföra om det går att montera :roll:
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: dålig kompressor

Jag bytte nyss dämpare på min till nya monroe, till dem kom det med en ventil typ bildäcksventil som man kunde koppla in och pumpa upp ett tryck. Jag kopplade in till min gamla kompressor men den verkar vara ganska så slut, jag bytte alla slangar på den men det blir inget tryck i uttaget där bak där man kan koppla in slang för att pumpa etc. Jag har också funderat på att bygga om med en vanlig liten kompressor för 12V, borde vara görbart. Iofs så är ju den som Jonathan länkar till inte såå blodigt dyr som orginaldelen är så det kanske är värt det...
Användarens profilbild
petter41
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 22:07

Re: dålig kompressor

Har precis satt dit nya monroe ma 826 så det är inget fel på dämparna.Hittade en annan koppling som följde med dämparna ska prova pumpa med en 12 volts pump.
Är det någon som vet var man får tag på fjädrar till ett rimligt pris?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dålig kompressor

Annars är ju inte en ny kompressor på ebay så jättedyr :)

Du kan hitta fjädrar på http://www.rockauto.com" onclick="window.open(this.href);return false; eller http://www.autopartswarehouse.com" onclick="window.open(this.href);return false; till rimliga priser :P Du har ingen 4WD eller?
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
petter41
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 22:07

Re: dålig kompressor

Jepp! Är det kraftigare kompressor till AWD?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: dålig kompressor

Så har du 4WD eller? :P

Nej det är ingen kraftigare kompressor utan jag tänkte mer på att fjädrarna skiljer sig mellan 2WD och 4WD.

Har du handlat från USA tidigare? Annars är det väldigt bra priser på rockauto eller autopartswarehouse osv.. även ebay.com.
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
petter41
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 22:07

Re: dålig kompressor

Tja igen!
Verkar bara finnas fjädrar till fwd. En del säger att moog 695 eller moog 693 ska passa och en del att dom inte passar så man vet inte vem man ska tro på!!
Användarens profilbild
petter41
Minivan
Inlägg: 13
Blev medlem: mån 12 sep 2011, 22:07

Re: dålig kompressor

Jag har en 4wd och jag köpte dämparna på rockauto och det funkade klockrent men fjädrar verkar dom inte ha till 4wd.
Användarens profilbild
sverker
Hedersmedlem
Inlägg: 1864
Blev medlem: tor 01 sep 2011, 20:41
Ort: Stockholm

Re: dålig kompressor

Vi diskuterade bakfjädrar till AWD nyligen i en tråd här, det verkar vara dåligt med tredjepart men vi hittade iaf orginalnummret och vad jag kommer ihåg så låg de i typ samma prisklass om man tog dem från USA't.
Skriv svar