Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Chevy Astro 2005 4x4. Tappar orken vid 80kmh och uppförsbacke.. Felkod P0101

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
anlutapa
Station Wagon

Chevy Astro 2005 4x4. Tappar orken vid 80kmh och uppförsbacke.. Felkod P0101

Hej.

Någon fantastisk bilpulare där ute som har några idéer om vad som behöver fixas eller som vet hur man ska felsöka.

Vid 80kmh och uppförsbacke tappar den orken, och vibrerar lite lätt, gör sina försök att växla ner men den orkar tillslut inte att behålla varvtalet..
På rak väg accelererar och växlar den finfint.

Felkod P0101

Har bytt till en ny Luftmassemätare, luftfilter ser bra ut..

Själv mår jag psykiskt dåligt när chevan inte går som den ska ;)

Bild
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: Chevy Astro 2005 4x4. Tappar orken vid 80kmh och uppförsbacke.. Felkod P0101

Hej!

Väldigt fin bil!

Vad bytte du till för MAF-sensor, en helt ny eller en begagnad?

Har du en felkodsläsare som kan läsa av livevärden? I så fall, har du provat att läsa av värdena för MAP-sensorn medans felet uppstår?

Funderar även på om katalysatorn/katalysatorerna kan vara igensatta, hur länge har bilen rullat med den felkoden?

Kontrollerat alla slangar osv. till insuget? Samt kablaget och kontakterna till MAF- och MAP-sensorn?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
anlutapa
Station Wagon

Re: Chevy Astro 2005 4x4. Tappar orken vid 80kmh och uppförsbacke.. Felkod P0101

Hej. Tack för positivt bemötande om min bil. Omvänt beteende är icke godtagbart ;)

Bytte MAF sensorn (sprillans ny) för att jag fick P0101 felet. Hade självklart först provat att rengöra en gamla.

Har en felkodsläsare och har tittat sporadiskt på MAP värdet. Hur skall det se ut om det är fel där?

Bilen har rullat ca 30k mil, vet ej hur länge felkoden har varit där då jag köpte bilen för bara några månader sedan.
Vad gör man om katalysatorn är tät? Byta?

Håller just på med att kolla allt kablage. Slangar kring insug ser ut att ha torrsprickor. Bäst att byta allt sådant gissar jag.

Tack för lite nya uppslag!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

:D

Vilka värden har MAP-sensorn när felet uppstår?

Ja, har katalysatorn blivit igensatt så behöver den/dem tyvärr bytas. Du kanske kan prova lossa en lambdasond tillfälligt, för att se om motorn får mer effekt (då tar sig avgaserna ut den vägen också, dvs. den/de igensatta katalysatorerna hindrar inte lika mycket längre). Dock kommer du då även få en felkod på lambdasonden (tillfälligt), sedan är det kanske inte det lättaste att lossa, både vad gäller att få dän sensorn hel samt att lossa den överhuvudtaget, de brukar sitta som berget om man har otur. Det borde gå bra att provköra bilen utan en sensor, men jag vet inte vilken som är lämpligast att demontera tyvärr.

Meddela gärna hur det går!

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar