Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Halloj .

Har nu fått ett riktigt trevligt problem på bilen som jag tror kommer ge mig massor utav nyttiga mej timmar med bilen .
Var och körde idag . Batteri lampan tändes , bilen orkade i ca 200km tills batteriet blev helt tomt och radio började dö , instrumentbrädan dog och alla mätare gick i botten för att sedan gå i liv igen .

Tänkte att batteriet var problemet då generatorn är nybytt . Åkte och köpte nytt , inga problem dörrens efter ytterliga 200km . Allt dog igen och efter en stund orkade inte bilen gå längre. Slutade med att rpm mätaren la sig helt på höger sida istället för vänster .
När bilen höll på att dö började även ABS lampan lysa , vet inte om det är till någon hjälp . Tog bort alla onödiga säkringar till bilen . Men problemet kvarstår .

Någon som har en susning om vad som spökar i bilen ?
Går rpm mätaren att fixa eller är det förbrukat på dessa modeller ?

Natten slutade med en förlust på 5000kr för batteri och bärgning hemmåt .
Med ett riktigt dåligt humör på köpet !
Ursäkta för långa inlägget .

Voyager 2.4 -2000
Senast redigerad av Avenger den sön 31 jul 2016, 15:08, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till bilmodellen i rubriken och texten / Mvh
~W
Annons
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Må det vara pcm må tro ?
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Hej!

Riktigt tråkigt att höra, särskilt att det blev så dyrt med bärgning!

RPM-mätaren har nog bara fått ett överslag och går troligtvis att åtgärda om man gör en självdiagnos för mätarhuset, genom att hålla inne TRIP/RESET medans man vrider tändningen till ON.

Ang. laddningen så kan du börja med att kontrollera kablaget/kontakterna från generatorn till PCM:en, osv. När byttes generatorn och vet du om det monterades en helt ny eller begagnad? Har du artikel-nr/part-nr på den?

Om det inte är kablaget/kontakterna eller generatorn som är felet så kan det tyvärr vara PCM:en som du skriver, då laddningsregulatorn är integrerad med den.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Hej hej !

Generatorn byttes för ca en eller två månader sedan . Det sitter en helt ny på . Får ta och kika och se om jag kan se serienumret eller hitta kvittot någonstans . Tyvärr är det inte jag som bytade . Utan den blev bytt innan min ägo .

Mvh
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Hej!

Ja precis, jag tänkte att den byttes av tidigare ägare.

Om generatorn är okej (vilket den bör vara eftersom den är ny, men man vet aldrig) så hade jag kontrollerat allt kablage och kontakter.

Hoppas verkligen inte att PCM:en är defekt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Har förstått att det är ett jäkla bök att byta pcm , någon som har en humm om hur mycket man landar på ca ? Man blir mer och mer nervös att pcm har gett upp ....
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Hej!

Nej egentligen är det inte svårt att byta PCM:en utan det är programmeringskostnaden som är alldeles för dyr, i alla fall hos de flesta verkstäder. Man behöver programmera den nya PCM:en med bilens VIN-nr/chassinummer samt miltal, dock finns miltalen i mätarhuset också (de miltal som visas i displayen) men man programmerar ändå in miltalen i PCM:en samtidigt som chassinumret. Det kan ev. fungera utan programmering (är osäker) men då kommer det att visas felkoder i mätarhuset. För att programmera PCM:en så behöver man en DRBIII-scanner, dvs. en Chrysler-specifik scanner.

Tänkte på en sak, har du någon felkod just nu? Lyser motorlampan? Om "laddningsregulatorn" i PCM:en är dålig så kan det eventuellt visas en eller flera felkoder.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Hej

Har inte läst av felkoder ännu . Men inga andra varningslampor lyser .
Som sagt ska jaga kabelbrott på onsdag (Satan va kul ) Blir att läsa av generatorn med .

Mvh
~W
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Hej igen !

Hat inte gjort något alls med den .

Sådär , kom hem idag . Tänkte att jag skulle pröva starta bilen så att jag kunde köra fram den på min uppfart , efter lite kämpande med att få ström så startade den fan ta mig , alla mätare fungerar och inga varningslampor är tända . Även batterilampan är släckt . Bilen står nu på tomgång för att få upp lite ström i batteriet . Som sagt hade tagit ut två säkringar och ett relä , men får se vad som händer . Ska snart sätta in säkringarna igen och se vad som händer .

Det känns lite som det handlar om något fel i pcm .

Mvh Nick
~W
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

UPDATE
Stängde av och satt i allt igen . Batteri lampan tändes igen . Prövade varje säkring inviduellt. Lampan tändes varje gång . När jag startade när alla var i tog det en aning längre innan lampan tändes . Sitter nu i bilen med radion på nästan högsta med extra bass , alla lampor tända i bilen och även extra\hel ljus på . Än så länge klarar den sig utan problem , vindrutetorkarna är kanske lite sega . Annars inget . Får väll ladda upp batteriet helt och se vad som händer .

Mvh Nick

......Fem minuter senare , nu dog den
~W
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Yes lite uppdateringar. Ringde närmsta Chrysler verkstaden och fråga vad det skulle kosta att byta pcm . Dem återkom en stund senare nedan är mitt förslag .

PCM inköp 11 000sek
Arbets kostnad 10 000 - 20 000sek (2000sek/h)

Tycker att det verkade jäkligt saftigt. Min multimätare är paj . Inom dem närmsta dagarna ska jag ta mig och köpa en ny gör att påbörja felsökning på den .

Hittade dock denna hemsida
http://chryslerpcm.net/

Kommer programmerade med rätt nummer och etc . Verkar jäkligt smidigt. Ska bara vara replace and drive tydligen . Någon som har testat dessa innan ?
~W
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Hej
Då har jag mätt lite . Antigen är det generatorn eller pcm . Batteriet låg på 12,40 avstängd. Bilen påslagen låg det på 12,03-12,10 . Enligt boken ska det ligga mellan 13 till 15 . Så en ganska märkbar skillnad . Nu är frågan hur man kollar att generatorn är kass innan man beställer en ny pcm .
But my gut says pcm .

Ha en fortsatt trevlig dag\kväll grabbar och töser !
~W
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Updatering . Det är nu fastställt att det är pcm som krånglar och har sig . Har nog ringt dem flesta utländska företagen för att försöka få tag på en prisvärd pcm . Problemet ligger i att den är tillverkad här i landet . Skulle man haft en import skulle det redan varit ordnat och klart .
Nu är jag inne på att köpa en begagnad och sedan programera den själv . Så håller på att prata med diverse företag som sysslar med sådant här .

Man tycker att man borde få tag på mjukvaran som dem använder i bilverkstaden för att kunna göra detta själv .

Som ett litet extra problem har även Alarm Set gått igång nu . Vilket gör bilen helt okörbar . Misstänker att det bara är en liten lödning som har gett upp i mätarhuset . ...

Härligt med dessa problem :) Alltid kul att lära sig nya saker !
~W
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Håller tummarna att det löser sig!

Som du säger så är det enda positiva att man lär sig nya saker hela tiden, man får se det från den synvinkeln =)

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
NickW
SUV
Inlägg: 227
Blev medlem: tor 22 aug 2013, 21:03
Ort: Lund

Re: Batteri laddas ur/Lampan lyser - Voyager 2.4 -2000

Halloj folket!

Nu går det framåt här . Hittade ett företag som chippar /trimmar bilar som även kunde programmera om min nya pcm för en bra pris. DOCK hittar jag ingen pcm som har samma P/N OCH ser likadan ut som min . Många olika utseende på dem . Spelar det någon roll så länge dem har samma P/N och är till samma motor volym och växellåda ?

Tack så här långt för alla svar !
Mvh
~W
Skriv svar