Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Annan drivrem för att koppla bort A/C - Chevrolet Van 305 -1988

GM's mest populära bilmärke
Användarens profilbild
lassetbg
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 11 jan 2016, 15:55

Annan drivrem för att koppla bort A/C - Chevrolet Van 305 -1988

Någon som vet vilken drivrem jag skall köpa om jag vill koppla bort ac-kompressorn? Cheva van -88 305
Senast redigerad av Avenger den sön 11 sep 2016, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till en mer beskrivande rubrik / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Annan drivrem för att koppla bort A/C - Chevrolet Van 305 -1988

Hej!

Jag kikade på lite diagram som beskriver hur drivremmen är dragen och vad jag kunde se så fungerar det inte med en kortare rem i och med att hjulet från A/C-kompressorn behövs för dess funktion i övrigt (om jag nu uppfattat det korrekt vad gäller den bilen).

Det man i så fall får göra är att köpa ett ersättningshjul som man monterar där kompressorn i vanliga fall sitter, dock hittar jag inte någon "bypass pulley" till den bilen/årsmodellen/motorn.

Är det några missljud från remmen pga. A/C-kompressorn? Om kompressorn inte fungerar så kan du annars ha den kvar, om den nu inte kärvar även vid frånkopplat läge.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lassetbg
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 11 jan 2016, 15:55

Re: Annan drivrem för att koppla bort A/C - Chevrolet Van 305 -1988

Den låter illa vid köldgrader
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Annan drivrem för att koppla bort A/C - Chevrolet Van 305 -1988

Även när den är frånkopplad/A/C:n avstängd?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
lassetbg
Station Wagon
Inlägg: 9
Blev medlem: mån 11 jan 2016, 15:55

Re: Annan drivrem för att koppla bort A/C - Chevrolet Van 305 -1988

Ja, (jag kör inte ac vid köldgrader, tror det är lagerfel i kompressorhjulet)
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Annan drivrem för att koppla bort A/C - Chevrolet Van 305 -1988

Tänkte om du hela tiden hade den påslagen, för att "motionera systemet"/underhålla det, drar dock lite mer bränsle så det bästa är att bara använda A/C:n med jämna mellanrum under vintern, 10-15 minuter då och då. A/C:n kan även vara bra för att få bort imma från rutorna beroende på vädret/temperaturen, men det hör inte hit nu.

Har du kontrollerat hur remmen löper, om det går att demontera A/C:n och köra med en kortare rem? Mig veterligen så går det inte men är inte 100% säker på den bilmodellen/motorn.

Synd att det inte verkar finnas någon bypass pulley till den bilen, så att man kan ersätta kompressorn. Har försökt att hitta en men reservdelssidorna i USA har ingen, eller så är jag blind.

Har du kollat efter någon beg. kompressor på bildelsbasen.se, laga.se eller direkt hos t ex. USA Bildelar i Osby?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar