Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Felsöker backvarnare, behöver hjälp

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
housedad
Station Wagon
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 21 sep 2014, 16:08

Felsöker backvarnare, behöver hjälp

Har inte haft backvarnare på ett bra tag. Men börjar tröttan på meddelande "Service your park assist system", och se två röda prickar i backspegeln.

Har demonterat backvarnarna på min grand Voyager 2005. Trodde jag skulle hitta ärgade kontakter mm och mha rengöring och typ 5:56 bota problemet, tyvärr inte.

Alla kontakter är i prima skick, täta gummipackningar och allt ser mer eller mindre nytt ut. Har även mätt och det är full kontakt till alla kontakter.

Börjar tro att det kan vara ngt med kopplingen kring draget, ett inkopplat släp skall desarmera backvarnaren har jag läst. Kan det vara detta som krånglar?, i så fall hur kollar man det hela?
Borde inte detta i så fall bara ta bort spänning till backvarnarna och därmed borde inte de två röda dioderna lysa....
Systemet har spänning nånstans :)

Har plastsjoket av och därmed lätt tillgång till kontakten på höger sida bak, nån som vet hur det är kopplat och därmed var man kan leta spännning?

På nåot forum läste jag om en säkringsbox i skuffen, var sitter den i så fall jag känner inte till några säkringar bak i bilen. Återigen känns det kanske inte troligt då dioderna lyser.

Tacksam för råd.

/Housedad
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Felsöker backvarnare, behöver hjälp

Hej,

Jag vet heller inte om några mer säkringar än de i motorrummet, ska inte finnas någon säkringsbox mer än där.

En del bilars backsensorer ger ifrån sig ljud, klickljud, dock väldigt svagt sådant. Försök att lyssna om det är någon eller några sensorer som inte ger ifrån sig detta (om det nu stämmer på Voyager, det vet jag tyvärr inte, men om två klickar så kanske man kan dra slutsatsen att dom ska göra det). Kanske även går att känna av ljudet om man håller handen på en sensor.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Ginger
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb 2012, 07:22
Ort: Kalmar

Re: Felsöker backvarnare, behöver hjälp

Hej,
Jag har liknande problem sedan en tid. Hur har det gatt for dig, har du funnit felet pa din bil?
Chrysler Grand Voyager Limited 3.8L V6 2009
Användarens profilbild
Ginger
Minivan
Inlägg: 38
Blev medlem: mån 06 feb 2012, 07:22
Ort: Kalmar

Re: Felsöker backvarnare, behöver hjälp

På min visade det sig att det var en av sändarna som gått sönder och allt fungerar igen efter att jag bytt ut den.
Chrysler Grand Voyager Limited 3.8L V6 2009
Skriv svar