Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Hej igen!
Jag har haft min Chrysler (2007 2,5 crd)stående hos en verkstad i sommar, i väntan på ett växellådesbyte. Nästan tre månader på en gräsplan. Den har stått helt still i sommarvärmen. När jag kör med den nu så knakar det väldigt mycket. Jag upplever att det kommer både från framvagnen och bakvagnen. Mest är det i fram när jag vrider ratten fram och tillbaka korta rörelser men även när jag kör på ojämnt underlag.
Kan gummibussningar, lager eller liknande ta stryk av att stå ute en hel sommar utan att köras?
Några tips på var jag ska börja leta?
Vänliga hälsningar
Calle
Senast redigerad av Avenger den fre 07 okt 2016, 20:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Hej!

I och med att bilen stått på gräs så kan det ha haft en viss påverkan då det blir fuktigt och gräset innehåller en del skadliga "syror" för bilen.

Det är svårt att säga något då man inte kört bilen/hört missljuden men kolla krängningshämmarbussningarna (de bussningar som håller fast krängningshämmarstagen under bilen, sitter två fram och två bak), de kan ha torkat ut och antingen behöva smörjas eller bytas. Det kan dock vara andra bussningar också som är orsaken till ljudet.

Om du står med bilen på tomgång och vrider på ratten, vill den i så fall vrida tillbaka sig själv? Är det ett knakande ljud som tycks komma från gummimaterial eller något annat material såsom metalliskt? Klonkar bilen något när du kör på gupp?

Har du möjlighet att spela in ljudet, förutsatt att det låter något om du står utanför bilen och gungar den i sidled eller liknande?

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Ok tack för svar. Nu har jag lite att undersöka. jag ska försöka kolla i helgen på de frågor du hade.
Mvh
Calle
Användarens profilbild
Arvid78
Muscle Car
Inlägg: 2952
Blev medlem: tis 01 maj 2012, 07:32
Ort: Tanumshede

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Hej.

Är det ett klonkande el knackande ljud så kan det vara stötdämparlagren. Sitter precis över stötdämparen. Har detta ljud på min men inte kommit mig för att byta. Som avenger skriver så kommer ljudet alltid fram i tex fartgupp eller grusvägar för domär ju inte helt plana dom heller.

Jag har rätt mycket ljud när jag kör i stadstrafik med men det är inte de finaste gatorna inne i Uddevalla precis.
Voyager V6 -04

Skriver kort eller fel. Ja då skriver jag från mobilen så är inte oartig med flit
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Hej, jag har nog ett svagt klonkande ljud också men det som stör mest nu är knarret. Jag har lyckats smörja två bussningar som sitter runt krängningshämmarstaget (tror jag att det heter) ett lång järnstag som går från ena sidan till andra. Det blev bättre. Hoppas det räcker så annars såg det inte så värst komplicerat ut att byta dem. vi får se.
Tack för hjälpen!
Mvh
Calle
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Som sagt det värsta knarrandet är borta men det dyker upp ett oroväckande ljud ibland. När jag kör lugnt på asfalt och rullar ner mot 40km/h så kan det komma ett annat ljud. Jag har spelat in det ska se om jag lyckas få in det hit på något sätt...
Nähä jag kunde inte. Något förslag på hur jag gör?
Ogiltig filändelse står det, m4a. Inspelat med Röstmemon på iPhone.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Hej igen!

Nej precis, krängningshämmarbussningarna är inte så svåra att byta, men var noga med att palla upp och säkra bilen ordentligt om du inte har en lift. Ang. monteringen av bussningarna så får man inte glömma att smörja in dem med fett, brukar medfölja små tuber till de nya bussningarna.

Prova att ladda upp ljudklippet till Youtube om du har ett Google-kontot/Youtube-konto.

Kan du beskriva ljudet som hörs vid runt 40 km/h? Är det vid plant underlag och när du kör rakt fram, eller vid kurvor?

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Hej! Jag gör ett nytt försök med en film istället.
Ska försöka mig på en beskrivning också..
Jag har upptäckt att ljudet kommer oavsett hastighet men det hörs inte lika tydligt med vind och vägbrus. Det verkar som ljudet uppstår när jag rullar och motorn varvat ner mot runt 1000 rpm. Gasar jag så försvinner det, likaså när jag bromsar. Det försvinner också när jag svänger höger. Jag upplever att det förstärks när jag svänger vänster.





Kan det vara något med Drivknuten som hände när de bytte växellådan?
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Hej!
Idag eskalerade ljudet kraftigt. Jag vände hem på väg till jobbet för det började låta så mycket. Oavsett hastighet. När jag körde långsamt och svängde vänster så kändes det i ratten också. Jag kände på hjulen i helgen och de satt fast men det Känns nästan som om ett hjul skulle sitta löst.
Jag hissade även upp bilen i helgen och letade efter något misstänkt men utan resultat.
Användarens profilbild
Callewi
Van
Inlägg: 77
Blev medlem: sön 19 jun 2011, 01:07

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Haha :D :D det blir till o krypa till korset.. :oops:
Vi va två stycken som kände på hjulen så de inte glappade. Inget kändes konstigt i helgen men ikväll när jag kollade igen så gick att dra åt bultarna med fälgkors efter det försvann oljudet. Verkstan hade glömt o efterdra bultarna.
Skönt att det gick bra ändå.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Inlägg: 14740
Blev medlem: lör 18 dec 2010, 14:10
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Knakande ljud styrning - Voyager -2007

Gött att det löste sig!

Det är inget kul att glömma bort att efterdra muttrarna, vet om en bil (ej min) där det gick så långt att endast två bultar satt kvar och hjulet var helt löst, dessutom uppmärksammades detta i en kurva i en nedförsbacke.

Skönt att det ordnade sig innan det gick så långt.

Mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Skriv svar