Välkommen till Sveriges största forum för amerikanska bilar av alla årsmodeller!

abs-lampan lyser - Chrysler Voyager -2003

Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Kategoriregler
Forumavdelning för Voyager av alla årsmodeller. Fram till 2013-03-21 finns alla trådar om Voyager i den generella Chrysler-avdelningen men därefter skrivs alla nya trådar i denna kategori!
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

abs-lampan lyser - Chrysler Voyager -2003

Hej hej!

Har fått problem med abs-lampan på min Chrysler Voyager -03...
Det började med att den blinkade och slocknade för några dagar sedan men nu lyser den konstant.
Har kollat säkring och sånt trivalt men ingen lycka.
Har även tvättat bilen med underspolning då jag hade förhoppning om att det skulle vara smuts vid någon givare men ingen lycka (och kanske inte ens hjälper med underspolning för jag har insett att det är mkt smuts vid hjulhusen ändå :roll: )

Vad jag kan ha fått fram så kan man heller inte läsa av denna typen av felkoder med en "vanlig" OBD2 felkodsläsare utan att det måste vara en DBR och det verkar ju inte vara det enklaste att hitta någon som har eftersom de flesta verkstäder som jag har ringt till kallt säger att det funkar med OBD2 på chrysler och det känns väl inte som att jag har lust att slänga pengar i sjön att åka till någon som tror att de kan få ut en eller flera felkoder men att det inte stämmer i slutänden.

Jag bor i Bålsta och har således rätt nära till Sthlm och Enköping, är det någon vänlig själ som kan rekommendera mig till någon som har kunskapen om detta, jag vill bara ha en avläsning och försöka åtgärda problemet själv sedan.

Tackar ödmjukast på förhand!
Senast redigerad av Avenger den tis 07 feb 2017, 12:13, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: La till årsmodellen i rubriken samt flyttade tråden till Voyager-kategorin / Mvh
Annons
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Re: abs-lampan lyser - Chrysler Voyager -2003

Hej!

Det funkar med en avancerad OBD2-läsare, typ Autocom, pro-modeller av Autel, osv., sådant som de flesta verkstäder har. Vill man dock läsa av mer avancerade parametrar och bilens samtliga moduler så krävs Chryslers egna DRBIII-verktyg som de aukt. verkstäderna har.

Har läst av ABS-styrenheten med en lite dyrare Autel-läsare på dessa bilar och det funkar utan problem, kan dock ta nån minut att scanna igenom systemet för felkodsläsare.

mvh
Grab Life by the Horns! - Dodge

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Okej tack så mycket!

Har nog fått fatt i en verkstad som ska klara av det mesta gällande felkoder nu och hoppas att det visar vad som felar i systemet och att det är enkelt åtgärdat. :)
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Felkoder avlästa och fick till svar att det var 11 och 13 som indikerar fel på båda sidor fram men inget mer...
Är det bara att riva och kolla givare, kransar och hela baletten nu antar jag eller säger detta något annan till någon som har mer erfarenhet tro?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Vanligaste felet är att en givare felar, men du kan ha otur varav det är bägge ock. Var det två aktiva koder eller enbart en?

Finns rätt billiga givare på ebay men det kan bli en chansning med "no brand" märken, kan funka perfekt eller inte alls. Det bästa är egentligen att köpa ett lite mer känt märke men vill man testa en 200 kr-givare (styckpris) så kan man göra det, har fungerat för en del här på forumet om jag minns rätt.

Men det bästa är som du säger att först kontrollera hur det ser ut vid hjulen, så att man kan utesluta allt sådant.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Hej!

Tusen tack för dina svar! Uppskattas otroligt mycket!

Det var 2 aktiva koder (11 och 13) och jag har varit iväg nu och hissat upp bilen och kransar och kablar ser okej ut så de var inne på att det troligen kunde vara styrenheten då sannolikheten att båda givarna går samtidigt inte bör vara så stor.

Känns som att gräva efter en nål i en höstack...

Styrenheten, är det något man kan ge sig på att byta själv om man är flink eller sitter den illa till?
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Nej precis, sannolikheten att bägge sensorerna går sönder samtidigt är lite långsökt, men man vet aldrig tyvärr. Har du möjlighet att kontrollera kablaget in i styrenheten så hade jag börjat med det, därefter hade jag nog köpt två billiga sensorer bara för att utesluta dem, så att man inte byter modulen och det visar sig vara sensorerna.

Vänster sensor fram, cirka 220 kr med frakt: http://www.ebay.com/itm/New-ABS-Wheel-S ... Rw&vxp=mtr

Höger sensor fram, cirka 170 kr med frakt: http://www.ebay.com/itm/Front-Right-ABS ... SwgY9XfkVy

Visar det sig vara sensorerna så kanske man bör inrikta sig på att köpa ett par nya av ett känt märke (efter att man gjort uteslutningsmetoden med t ex. ovanstående givare), men som sagt, de billiga kan likväl funka bra de också. Skulle man ha extrem otur så kan det vara så att ovanstående inte alls fungerar fastän de är nya, men det är ganska ovanligt, har hänt mig en gång (annan bil) då jag köpte de billigaste från ebay.

Vad använde verkstaden för felkodsläsare förresten? Fick de inte fram någonting annat?

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Har eventuellt fått tag på en kille med lyft så vi kan få upp bilen och göra lite mer undersökningar denna veckan och tänkte då göra precis som du skriver kolla kablage in till styrenheten, mäta ohm vid givarna etc.

Verkstaden ska ha haft DBR avläsare, det var i alla fall det jag frågade om samt att jag sa att det var just abs-lampan som var fel. De sa inte att de fick fram ngt mer (vilket man väl kan hoppas att de hade sagt när man betalade 525.- för 3 minuter)
Jag har sökt lite för att själv få fram exakt vad felkoderna står för men inte hittat något direkt.

Jag återkommer säkert med fler frågor/funderingar om det är så att det inte ger något och jag måste gå vidare mot styrenheten sedan.
:oops:

Känns som att ni på detta forum ändå har mest koll på läget så man kan få bolla tankar om hur man ska gå vidare i en felsökning och åtgärd!

Tusen tack!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hej igen!

Om det enbart fanns de koderna så vill jag minnas att de inte betyder något mer än att just sensorerna fram krånglar.

Verkstäderna kan verkligen ta betalt må jag säga, de borde skämmas!

mvh

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Sådär nu har bilen varit inne för en koll hos en som har lite mer koll på läget. Även han kopplade upp den för diagnos och det stämmer med kod 11 & 13 och det fanns inga andra koder på motor eller så vilket känns sjukt skönt!

Vi kunde efter inspektion se att det finns en markering som man kan anta att det är skit som fastnat och helt enkelt förstört senor i alla fall på ena sidan. De ligger ju jäkligt tight mot kransen så jag förstår att det lätt samlas skit där och då jag åker på grusväg ofta så ja då är dey nog så att det blivit trasigt.

Ska beställa sensorer och testa. Han släckte lampan men den började lysa på vägen hem igen.
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Håller tummarna att det löser sig med nya sensorer!

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Här har du ett par sensorer av märket Standard Motor Products, vilket är väldigt bra grejor.

Vänster sensor fram, FWD-modeller/framhjulsdrivna, artikel-nr: ALS210, cirka 550 kr med frakt och moms: http://www.ebay.com/itm/ABS-Wheel-Speed ... Ic&vxp=mtr

Höger sensor fram, FWD-modeller/framhjulsdrivna, artikel-nr: ALS252, cirka 550 kr med frakt och moms: http://www.ebay.com/itm/ABS-Wheel-Speed ... 2g&vxp=mtr

Totalt runt 1100 kr med alla avgifter medräknat.

I Sverige blir det cirka 1800 kr för bägge sensorerna hos Hansen Racing, så man sparar åtminstone 700 spänn.

Mvh

Bild
Användarens profilbild
Miss Li
Minivan

Tack! Nu lyckades jag beställa från skruvat.se innan jag gick in här och läste men då vet jag till nästa gång och jag hoppas innerligt att det är detta som felar, är tydligen inte helt ovanligt sa de på Åbergs VTC utan de hade alltid hemma på hyllan för att det var sådan åtgång på dem :lol:

Stort tack för proffsig hjälp som alltid här på forumet!
Användarens profilbild
Avenger
Administratör
Kontakt:

Hur har allt gått, har det löst sig ännu? :)

Bild
Användarens profilbild
Micke1978
Station Wagon

Lånar tråden lite! har abs lampa som börjat lysa efter jag bytt bakre skivorna för handbromsbakar och skivor var slut! helt plötsligt tändes ABS lampan tänkte inte mer på det! hade problem och justera handbromsbackarna så jag fick hjälp på verkstad! när jag skulle ombesikta handbromsarna så såg han lampan och sa att det inte va nån ide o besikta förrän den va släckt! så jag har felsökt får ca 650 runtom på givarna men höger fram ligger på 720 när jag mätte motståndet! och kransarna fram blåste jag ur med tryckluft! vad göra nu? kolla efter felkoder med OBD mätare fick en felkod som jag inte haft innan tänkte om det hänger ihop P0700 Transmission control system verkar som en givare på lådan som ska bytas, hänger det ihop med ABS är inte så duktig försöker så gott man kan på byta saker själv!

Så vad göra med ABS lampan? kan det vara en givare ändå som är skrot?
Skriv svar